تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام

تصاویری از وضعیت گذشته،حال و آینده مسجدالحرام


هم اکنون مسجدالحرام بنایی است بسیار عظیم، که مساحت کل آن (با احتساب طبقات) ۳۵۶۸۰۰ متر مربع است و گنجایش یک میلیون نمازگزار را دارد. مسجدالحرام شامل سه طبقه است، که طبقه سوم یعنی بام آن محوطه بسیار وسیعی است.

 

 


 
عکسی قدیمی که حجاج را در حال اقامه نماز ظهر نشان می دهد
 

 

 


یک عکس تاریخی از حجاج در مکه


اقامه نماز جمعه در خارج از مسجدالحرام


یک عکس استثنائی از حجاج که با اتومبیل شخصی به مکه مشرف شده بودند


گروهی از حجاج در فرودگاه بیروت





 


یک تصویر قدیمی از کعبه


اندازه واقعی

مسجد الحرام عکس بسیار قدیمی





اندازه واقعی

کعبه در ۱۲۹۷ هجری معادل ۱۸۸۰ میلادی- تقریبا ۱۲۷ سال پیش


اندازه واقعی

۱۲۹۷ هجری معادل ۱۸۸۰ میلادی


اندازه واقعی

عکس مربوط به سال ۱۳۷۱ هجری تقریبا ۵۶ سال قبل


اندازه واقعی


جمرات قدیم


باب ملک عبدالعزیز مربوط به سال ۱۳۴۶ هجری - تقریبا ۸۲ سال قبل


اندازه واقعی


اندازه واقعی

سیل در خانه خدا ۶۱ سال قبل


اندازه واقعی

باران وآب گرفتگی در مسجد الحرام ۶۱ سال قبل


اندازه واقعی

آب گرفتگی در ۱۹۴۱ تقریبا ۶۶ سال قبل


صحرای عرفات

 

وضع کنونی:
هم اکنون مسجدالحرام بنایی است بسیار عظیم، که مساحت کل آن (با احتساب طبقات) ۳۵۶۸۰۰ متر مربع است و گنجایش یک میلیون نمازگزار را دارد. مسجدالحرام شامل سه طبقه است، که طبقه سوم یعنی بام آن محوطه بسیار وسیعی است. در وسط آن حیاطی به ابعاد تقریبی ۱۰۰×۱۵۰ متر وجود دارد، که کعبه در وسط آن حیاط است. حیاط مسجد از سایر نقاط آن پایین‌تر است.
مسجدالحرام دارای ۶۲ درب است. سه درب اصلی مسجد که از همه بزرگتر و باشکوه‌تر هستند، با نامهای باب‌العمره، باب‌السلام و باب ملک عبدالعزیز شناخته می‌شوند. گفته می‌شود که مستحب است زائرین از باب بنی‌شیبه وارد و از باب بنی مخزوم خارج شوند.
در زاویه شرقی کعبه، یعنی پشت مقام ابراهیم و به فاصله حدود ۵۰ متری دیوار کعبه دو پلکان وجود دارد، که به زیر حیاط می‌رود و چاه زمزم در آنجا قرار دارد.
صفا و مروه که در گذشته از مسجدالحرام جدا بودند، اکنون وصل به مسجد می‌باشند؛ به طوری که صفا در شمال شرقی کعبه قرار دارد. هفت مناره به ارتفاع ۹۲ متر، با قاعده ۷×۷ در اطراف مسجد قرار دارد، که یکی از مناره‌های که به صورت تک می‌باشد، بر فراز صفا قرار گرفته است. سرویس‌های بهداشتی در اطراف مسجد در اختیار زائرین قرار دارد تا قبل از ورود به حرم غسل زیارت انجام دهند.
 


 

مسجد الحرام در آینده
 
شیخ الحصین، متولی آستان حرمین شریفین، در مصاحبه‌ای برنامه توسعه مسجدالحرام را توصیف کرد.
وی در این گفت‌وگو بیان كرد: در طول، 100 متر به مسجد الحرام افزوده مي‌شود همچنين در طول نيز 150متر به صورت صحن مسجد الحرام درمي‌آيد.
در سومین بخش پروژه افزایش وسعت حرم شریف که از سوی عربستان سعودی اجرا می‌شود، بیش از هزار هتل و بنا تخریب خواهند شد تا ظرفیت این مکان مقدس به یک میلیون نفر افزایش پیدا کند.
در کنار بناهای قدیمی، هتل‌های پنج ستاره‌ای همچون «مکه رویال» و «شرایتون هتل» و حتی هتل‌هایی که سال گذشته افتتاح شده است، از بین خواهند رفت. در نتیجه این پروژه بازسازی، سیصد هزار متر مربع به حیاط مسجد الحرام اضافه خواهد شد.
 
 

دکتر اسامه بن فاضل البار، شهردار مکه، بخش‌های مختلف این پروژه را تشریح کرد.
در نتیجه فعالیت‌های آغاز شده، تخلیه هتل‌ها و ساختمان های اطراف حرم به سرعت در حال پیگیری است. به گفته وی، برخی از کسبه به محل‌های دیگری منتقل خواهند شد.
در این پروژه، پلی که در طبقه دوم حرم شریف قرار دارد و به درب مروه و طبقه تراس ختم می‌گردد، تخریب می‌شود و در کنار آن، محوطه سعی قدیمی تخریب و یک ساختمان چهار طبقه برای سعی احداث خواهد شد. در حین ادامه عملیات ساختمانی، تپه صفا که در منطقه سعی قدیمی وجود دارد، از بین برده خواهد شد.
در این پروژه بخشی از بناهای موجود در مناطق غزه، المدیع، شامیه، القراره و خیابان خالد بن ولید تخریب خواهد شد. شهردار مکه مکرمه همچنین قیمت هر متر مربع زمین در اطراف حرم را 500 هزار ریال سعودی معادل 133 هزار و 300 دلار عنوان نمود. وی افزود: برای خرید زمین های اطراف حرم شریف نزدیک به 2 میلیارد دلار به صاحبان زمین ها پرداخت خواهد شد.

 
 
 

دکتر اسامه گفت: پروژه وسعت بخشی حرمین شریفین تحت هدایت خادم حرمین «عبدالله بن عبدالعزیز» دو سال است که شروع شده است و اولین بخش پروژه نیز با وسعت بخشی به جمرات در منا آغاز شده بود و به این ترتیب در هر ساعت پانصد هزار حاجی می‌توانند بدون هیچ زحمتی، رمی جمره کنند.
به گزارش روزنامه «واکیت»، دومین بخش پروژه نیز به بهبود و وسعت بخشی به میدان مسجد نبوی، احداث اتوپارک و وصل کردن این مجموعه به جاده های اطراف عنوان کرد. با پایان یافتن این پروژه، زائران مسجد نبوی با راحتی می توانند این مسجد را زیارت کنند.
دکتر اسامه گفت: پروژه وسعت بخشی مسجدالحرام را نیز از سال گذشته آغاز کردیم و این پروژه از محوطه سعی آغاز شد. عرض محوطه سعی جدید 40 متر خواهد بود و مجموع طبقات با احتساب تراس، 4 طبقه است. ضمن آنکه یک طبقه همکف نیز برای ارتباط شرق محوطه با محوطه طواف استفاده خواهد شد.
 
 

 

شهردار مکه مکرمه افزود: برای حاجیان کهنسال و معلول نیز در محوطه سعی در طبقه زیرین یک محوطه 3 متری رفت و یک محوطه 3 متری برگشت تعبیه خواهد شد. در طبقات دوم و سوم نیز برای این حاجیان راهبر برقی نصب خواهد شد و به این ترتیب این زائران سختی های گذشته را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: این پروژه با لحاظ تمام موازین شرعی و علمی انجام شده است و در موسم حج امسال اگر پروژه تمام نشود، بخش بزرگی از آن به اتمام خواهد رسید. بعد از اتمام پروژه بیش از 200 هزار زائر به طور همزمان می توانند سعی کنند.
دکتر البار درباره تاریخچه پروژه‌های بهبودسازی مکان های مقدس گفت: دولت عربستان نخستین پروژه بهبودسازی را در سال 1954 انجام داد و در سایه این پروژه، ظرفیت مسجدالحرام به 300 هزار نفر افزایش یافت. پروژه دوم در دوره شاه فهد انجام شد و ظرفیت این مکان مقدس از 300 هزار به 630 هزار نفر افزایش پیدا کرد.
به گفته شهردار مکه مکرمه، با اتمام سومین پروژه عمرانی در این مکان مقدس ظرفیت آن به بیش از 1 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. وی همچنین گفت: در منطقه جبل عمر برای 200 هزار زائر هتل احداث خواهد شد و در آینده ای نزدیک برای سهولت دسترسی، جاده خلیل در جنوب مسجدالحرام و جاده شاه عبدالعزیز به اتوبان های مسجدالحرام و جده - مکه وصل خواهند شد.


| شناسه مطلب: 19269







نظرات کاربران