رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

 چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد؛

چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) که در حسینیه آیت‌الله مرعشی نجفی قم برگزار شد، گفت: زیارت امام حسین(ع) از جایگاه ویژه‌ای د

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم، در مراسم عزاداري اباعبدالله(ع) كه در حسينيه آيت‌الله مرعشي نجفي قم برگزار شد، گفت: زيارت امام حسين(ع) از جايگاه ويژه‌اي در روايات برخوردار است.
وي افزود: زيارت‌ها با يكديگر متفاوت است، اين‌گونه نيست كه هر كس به زيارت امام حسين(ع) رفت با فرد ديگري در يك درجه قرار داشته باشد، اين‌كه گفتند در زيارت به ثواب 70 هزار حج مقبول مي‌توان رسيد، منظور باكيفيت‌ترين زيارت همان فرد است.
رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم با اشاره به اين‌كه زيارت امام حسين(ع) با حج خانه خداوند بسيار مقايسه شده است، خاطرنشان كرد: حج سير كاملي دارد و از آن به«فرار إلي الله» تعبير شده است، انساني كه حج مي‌كند از بت و اله خود به سمت خداوند متعال بيرون مي‌آيد.
وي با بيان اين‌كه خداوند در عالم آخرت، مؤمنان را چنان سير مي‌دهد كه همه شرك‌هاي وي را فرومي‌ريزد، ادامه داد: علماي اخلاق حج را سير إلي الله تعبير كرده‌اند و توصيه كرده‌اند فرد وقتي از خانه خود بيرون مي‌آيد، در نظر بگيرد كه سفر آخرت او شروع شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين ميرباقري اضافه كرد: انسان در دعاي ابوحمزه ثمالي در سحر ماه رمضان مي‌تواند پيش از مردن اين سير را با امام سجاد(ع) انجام دهد، اگر كسي با قدم زين‌العابدين حركت كند پس از سير در اين دعا همه شرك‌هاي او پايان مي‌پذيرد و در پايان دعا مي‌خواند «الهم لك الحمد علي ما نقّيت من الشرك قلبي» و حج چنين سفري است.
وي ابراز داشت: دليل اين‌كه خداوند مؤمن را به سختي جان كندن و فشار قبر مبتلا مي‌كند پاك شدن و تطهير آن فرد است تا وارد وادي ايمن شود، اگر كسي در اين دنيا اين سفر آخرت را تجربه كرد وارد اين وادي مي‌شود.
رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم گفت: مقايسه زيارت امام حسين(ع) با 70 هزار حج مقبول امري تأمل‌برانگيز است، البته هر كسي به اين مقام نائل نمي‌شود، چه نكته‌اي در زيارت معصوم است كه اين‌چنين پاداش‌هايي براي آن در نظر گرفته‌اند.
انسان هركار مي‌كند بسم‌الله بگويد
وي زيارت را سفر الي الله خواند و ادامه داد:‌ در مسير زيارت گفته‌اند كه بگوييد «بسم الله و بالله و إلي الله و إلي ابن رسول الله» اين سفر به سوي خدا است، اگر چه اين سفر از وادي ولايت و امام عبور مي‌كند اما مقصد خداوند متعال است، هدف اصلي زيارات خداي متعال است.
حجت‌الاسلام والمسلمين ميرباقري خاطرنشان كرد: آن اخلاصي كه در زيارت امام(ع) اتفاق مي‌افتد در هيچ سفر ديگري اتفاق نمي‌افتد، در تمام طول اين سفر از سوي خداوند مدد مي‌آيد،‌ اين سير إلي الله رسيدن به توحيد از آستانه امام است.
وي اضافه كرد: در زيارت هدف خدا است، انسان هر كاري انجام دهد بايد بسم‌الله بگويد، مجازات‌هايي به انسان از اين جهت داده مي‌شود، در همه كار به انسان توصيه كرده‌اند كه بسم‌الله بگويد و البته بسياري از آن از سوي خداوند مورد چشم‌پوشي قرار مي‌گيرد.
رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم با اشاره به اين‌كه ورود به وادي توحيد و ولايت نيازمند تحمل سختي‌هاي بسياري است،‌ ابراز كرد: در بدو ورود در اين وادي انسان مصائب بسياري متحمل مي‌شود، زيارت نيز نوعي ورود به وادي توحيد و ولايت است.
وي ابراز داشت: اگر كسي در ورود به وادي بيت‌النور احساس كند كه ديگري به انسان كمك مي‌كند، اشتباه كرده است، پا گذاشتن در وادي ولايت با توكل به خداوند ممكن است، «حسبي الله» در اين وادي‌ شيطان با شش هزار سال عبادتش بر در آن نشسته و بندگان را از راه راست منحرف مي‌كند.
زيارت امام عين توحيد است
حجت‌الاسلام والمسلمين ميرباقري افزود: انسان قدم برمي‌دارد تا به ابرار برسد، زيارت امام عين توحيد است و ذره‌اي بوي شرك در اين زيارت وجود ندارد، از اين رو دستور به غسل داده‌اند و گفته‌اند كه انسان در ابتداي ورود به اين وادي از خداوند شرح صدر بخواهد.
وي خاطرنشان كرد: احترام حرم به امام است، اين‌كه بابي از ابواب بيوت نبي مي‌شود به دليل وجود امام است، حرم امام حلقه اتصال همه مقامات عاليه است، اگر كسي اين مقامات را طي كند مي‌تواند به اين مقام برسد كه «كمن زار الله فوق عرشه»، اين مقام عجيبي است كه همه مقام‌ها در آن وجود دارد، انسان در ابتداي ورود براي دست‌يابي به اين مقامات اذن دخول مي‌خواهد.
رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم با اشاره به اين‌كه اگر كسي حرم امام معصوم را بيت‌النبوه ديد و به او اذن داده شد در مقامات سير مي‌كند، گفت: اگر كسي اين اذن را يافت با هر جمله زيارت جامعه بر مقامش افزوده مي‌شود و شأني از شؤون ائمه(ع) و بابي از باب‌هاي توحيد بر او گشوده مي‌شود.
وي گفت: انسان تا از همه جنود جهل مبرا نشده باشد همه ولايت به او داده نمي‌شود و در حرم انسان مي‌تواند به اين پاكي دست يابد و همه ولايت را پذيرا شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين ميرباقري بيان داشت: نماز و حج بابي به سوي امام معصوم(ع) است، از اين رو كسي كه به دنبال امام جائر و باطل مي‌رود دين حقيقي ندارد، باطن همه دين ولايت است، انسان اگر به امام نرسد به خداوند نمي‌تواند برسد.
همه عبادات راهي به سوي امام معصوم هستند
وي رسيدن به هر مقامي را با اذن امام معصوم(ع) ممكن دانست و اظهار داشت: همه عبادات فروع و راهي به سوي امام معصوم(ع) هستند، تفاوت زيارت با اين فروع اين است كه فرد مستقيم به سوي امام مي‌رود، در حج و نماز انسان با واسطه به امام دست مي‌يابد اما اگر انسان وارد وادي امام به صورت مستقيم شود، اين زيارت حتي با 70 هزار حج برابري نمي‌كند.
رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم اضافه كرد: زائر حقيقي كسي است كه به خود امام روي مي‌آورد و با امام مي‌خواهد به سوي خداوند برسد، نماز انسان را به سوي خدا مي‌برد و بي‌اهميتي به آن بي‌اهميتي به امام است، اما در زيارت با رفتن مستقيم به سوي ولايت امام و محيط مشكوة انوار الهي به سوي نور حركت مي‌كند.
وي ابراز داشت: اگر كسي خود امام را درك و با امام به خدا رسيد تفاوت بسياري دارد با كسي كه از طريق حج يا عبادت‌هاي ديگر به خداوند برسد، زيارت امام چيز ديگري است.
حجت‌الاسلام والمسلمين ميرباقري با بيان اين‌كه در زيارت توصيه شده كه به شؤون مختلف امام سلام كنيم، افزود: سلام راه درك آن شأن امام است، با سلام دري به يك شأن امام گشوده مي‌شود، مانند سلام‌هايي كه در زيارت جامعه وارد شده است.
وي تصريح كرد: هر وقت سفره خداوند گسترده مي‌شود، از ورودي امام حسين(ع) اين امكان ميسر مي‌شود، در اعمال ماه رجب،‌ شعبان و رمضان اين زيارت وارد شده است، همه ابواب توحيد با زيارت امام حسين(ع) گشوده مي‌‌شود به شرطي كه به فرد اذن ورود بدهند.




نظرات کاربران