تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ

تعریف و تمجید خلفا از یک بانوی بی نظیر تاریخ

از عایشه نقل شده که گفت:من کسی را شبیه تر از فاطمه(سلام الله علیها)به پیامبر(صلی الله علیه و آله) در سکوت و درستکاری و وقار و سخن، ندیدم و هرگاه فاطمه(سلام الله علیها)بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) وارد می شد، به استقبال او می شتافت، سپس دست او را گرفته و دخترش را می بوسید و در جایگاه خود می نشاند و هرگاه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز بر فاطمه وارد می گشت، او نیز همین رفتار را با پدر داشت.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به مقام معظم رهبري، حضرت فاطمه زهرا براي شيعيان همچون منبع نوري است كه تمام جهان را نور افشاني مي كند چرا كه ايشان دختر آخرين پيامبر خداوند بود و همسر اولين امام شيعيان و همچنين مادر امامان معصومي كه يكي بعد از ديگري وظيفه تبليغ و حفظ دين جدشان را داشتند.
اين فضيلت ها به اضافه تمام فضيلت هاي اخلاقي و رفتاري باعث شده است كه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) منحصر به شيعه و شيعيان نباشد بلكه حتي دشمنان ايشان، كساني كه در زمان حياتش او را مورد آزار و اذيت قرار دادند زبان اعتراف به برتري و فضيلت ايشان بگشايند كه در اينجا به قسمت كوچكي از اين فضيلت هاي اشاره مي كنيم.
خليفه اوّل (ابوبكر بن ابي قحافه) ابوبكر در عظمت حضرت فاطمه(سلام الله عليها)گفت: اي دختر رسول خدا(صلي الله عليه و آله)! پدرت به مؤمنان، مهربان و بزرگوار بود و در برابر كافران، سخت و خشن. رسول خدا(صلي الله عليه و آله) از نظر نسبت پدر تو بود، نه پدر زنهاي ديگر، و او برادر شوهر تو بود، نه برادر ديگران. پيامبر(صلي الله عليه و آله) حضرت علي(عليه السلام)را براي هر كار مهم و بزرگي برگزيد و او ياور خوبي براي پيامبر(صلي الله عليه و آله) بود. شما را جز افراد سعادتمند دوست ندارد و هيچ كس جز تيره بخت با شما دشمني نكند. شما عترت پاك رسول خدا(صلي الله عليه و آله) هستيد و از نيكان و برگزيدگان خدا مي باشيد؛ شما راهنماي ما به سوي سعادت هستيد و پيشوايي ما به سوي بهشت مي باشيد. و تو اي بهترين زنان و دختر بهترين پيامبر! در گفتار خود راستگو و در عقل و معرفت، سرآمد ديگران مي باشي. كسي حق تو را از تو باز ندارد و در صداقت تو حرفي نخواهد داشت...(1) .
خليفه دوّم (عمر بن خطّاب) وي به فاطمه دختر رسول(صلي الله عليه و آله) گفت: اي فاطمه! خداي را سوگند، كسي را نديدم رسول(صلي الله عليه و آله) مانند تو نزد او محبوب باشد و خداي را سوگند بعد از پدرت رسول(صلي الله عليه و آله) هيچ كس نزد من مانند تو محبوب نيست.(2) بر اساس آنچه در تاريخ وحتي به روايت بسياري از اهل سنت آمده است عمر بن خطاب در جريان سقيفه و بيعت گرفتن از حضرت علي (عليه السلام) و همچنين جريان فدك به خوبي اين حب خود نسبت به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) را نشان داده است.
فضايل فاطمه(سلام الله عليها)از زبان عايشه عايشه دختر خليفه اوّل، يكي از همسران پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) است بر اساس تواريخ معتبر، وي با علي(عليه السلام)و فاطمه زهرا(سلام الله عليها)و فرزندان ارجمند آنان، ميانه خوبي نداشت. اين كينه و خصومت او با برپايي جنگ جمل كاملاً ظاهر گشت. حقيقتا فضيلت و كمال بي منتهاي فاطمه اطهر(سلام الله عليها)و خاندان مطهّر آن حضرت به اندازه اي درخشندگي و نور افشاني دارد، كه بسان خورشيد تابان، هيچ كس و هيچ چيز قادر به جلوگيري از پرتو افكني آن نيست. به طوري كه حتّي عايشه با چنين تفكّري، هرگز نتوانست فضائل و كمالات آنان را كتمان كند. به عنوان نمونه، به ذكر برخي از سخنان و مرويّات او بسنده مي كنيم: 1 عايشه در فضيلت حضرت فاطمه(سلام الله عليها)گفت: ما رأيتُ أحدا كانَ أصدَقَ لهجةً منها الاّ أن يكونَ الَّذي وَالِده(3) كسي را راست گفتارتر از فاطمه(سلام الله عليها)نديدم، مگر پدرش را. 2 از عايشه سؤال شد: چه كسي در نزد پيامبر(صلي الله عليه و آله) از همه محبوب تر بود؟ گفت: فاطمه(س). پرسيده شد از مردان؟ گفت: شوهر فاطمه(سلام الله عليها)كه همواره روزه دار و شب زنده دار بود.(4) 3 از عايشه نقل شده كه گفت: من كسي را شبيه تر از فاطمه(سلام الله عليها)به پيامبر(صلي الله عليه و آله) در سكوت و درستكاري و وقار و سخن، نديدم و هرگاه فاطمه(سلام الله عليها)بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) وارد مي شد، به استقبال او مي شتافت، سپس دست او را گرفته و دخترش را مي بوسيد و در جايگاه خود مي نشاند و هرگاه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) نيز بر فاطمه وارد مي گشت، او نيز همين رفتار را با پدر داشت.(5) 4 از عايشه نقل شده است كه گفت: ما دوخت و دوز داشتيم و مي بافتيم و در پرتو نور چهره حضرت فاطمه(سلام الله عليها)شب ها نخ به سوزن مي كشيديم.(6)
منابع 1. ابن طيغور، ابوالفضل بن ابي طاهر، بلاغات النساء، منشورات مكتبة بصيرتي، ج 1، ص 8. 2. حاكم نيشابوري، المستدرك علي الصّحيحين، چاپ اوّل، بيروت، دارالكتب العلمية، 1411 ه.ق، ج 11،ص 44. 3. ابن عبدالبّ ر، ابي عمر يوسف بن عبدالله بن محمد، الاستيعاب في معرفة الاصحاب، چاپ اوّل، بيروت، دارالجيل، 1412 ه.ق، ج 4، ص 1896. 4. همان. 5. حافظ سليمان بن ابراهيم قندوزي حنفي، ينابيع المودّة، ص172. 6. حسن سبزواري افتخار زاده، فاطمه زهرا )س( شادماني دل پيامبر )ص(، چاپ دوم، دفتر تحقيقات و انتشارات بدر، 1375 ه.ش، ص 258.




نظرات کاربران