گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج گزارش خبری تحلیلی؛

 افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج
گزارش خبری تحلیلی؛

افزایش میزان جرایم در مکه و پیامدهای منفی یک پدیده در حج

هر ساله در موسم حج یک پدیده زشت و البته زیان بار تکرار می شود و مقامات سعودی با وجود وعده های زیادی که می دهند نه تنها نتوانسته اند آن را مهار کنند که این پدیده هر سال فراگیرتر می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مقامات ارشد حج عربستان اخيرا در خصوص آمار حجاج به صراحت اعتراف كرده بودند كه آمار حجاجي كه از طريق سهميه و با داشتن مجوز در موسم حج هر سال شركت مي كنند حدود دو ميليون نفر است با اين حال هر ساله بيش از چهار ميليون نفر در موسم حج شركت مي كنند كه معنايش حضور بيش از دو ميليون نفر در موسم حج به صورت غيرقانوني و بدون مجوز است كه در حقيقت اين افراد غيرقانوني مشكلات و مزاحمتهايي را براي حجاج قانوني به وجود مي آورند.
روزنامه عكاظ در مطلبي به پديده گسترش كارگران سركردان و فاقد مجوز اقامت در مكه مكرمه پرداخته و نوشته است اين پديده هر روز گسترده تر و وخيم تر مي شود.
اين پديده را مي توان نشانه ديگري بر ناكارامدي قوانين عربستان و همچنين ضعف مديريتي در برخورد با آن دانست.
ادامه سرقت و جيب بري از زائران بيت الله الحرام و حرم مطهر نبوي(ص) كه بارها از سوي مقامات امنيتي به آن اذعان شده است از ديگر پيامدهاي حضور اين افراد است.
اين روزنامه در اين زمينه مي نويسد اين افراد مكانهاي متعددي براي تجمع خود انتخاب كرده اند از جمله خيابان مجاور محله الملاوي و العدل به طوري كه آنها در آستانه اشغال اين محله هستند به طوري كه هر روز براي يافتن كار آنجا تجمع مي كنند كه اين مسئله خشم ساكنان نزديك مكانهاي تجمع اين افراد را به دنبال داشته است.
اين روزنامه افزود اخيرا پژوهشگران مطالعاتي در خصوص كارگران مهاجر و به طور خاص كارگران فاقد مجوز قانوني و تاثيرات مستقيم و غير مستقيم آنها بر جامعه انجام داده و اعلام كردند انتشار افكار انحرافي و افراطي و نيز تهاجم فرهنگي به ارزشهاي جامعه عربستان و نوعي باج خواهي و فشار بر جامعه به ويزه هنگام بروز بحرانها كه ممكن است چرخه توليد را با مهاجرت ناگهاني فلج كنند و بافت جمعيتي را مختل كرده و كارگران سعودي را در زمينه شغلي آزار دهند و براي آنها دردسر ايجاد كنند. اين پژوهشگران تاكيد كردند افزايش ميزان جرايم از سوي كارگران مهاجر به ويژه جرايم شناخته شده در جامعه سعودي مانند تقلب و رشوه و سرقت و اختلاس و قاچاق مواد مخدر و فحشا از ديگر تاثيرات حضور اين افراد است.
اين روزنامه نوشت افزايش كارگران سرگردان خطري عليه ساكنان به شمار مي رود و بايد راههاي اساسي و ريشه اي براي آن پيدا شود و دستگاههاي ذيربط سريعا نسبت به دستگيري آنها اقدام كنند.
متعب العتيبي از ساكنان اين محله مي گويد بسياري از ساكنان مكه براي انجام برخي كارهايشان به اين كارگران متوسل مي شوند و در نظافت، ساختمان سازي و ريخته گري به كار مي گيرند.محمد الحسين سخنگوي اداره گذرنامه مكه مكرمه به عكاظ مي گويد كارگران سرگردان در حوزه اختيارات دفتر كار و كارگر است كه اقامت قانوني را صرف نظر از اينكه آيا فرد نزد كسي كار مي كند يا به دنبال كار براي خودش است بر عهده دارد داشتن اقامت قانوني بدون تقلب به دفتر كار و كارگر در مكه مكرمه منوط است.
وي افزود اگر افرادي كه حضورشان مغاير با نظام اقامت است گشتي هاي اداره گذرنامه اقدامات لازم را اتخاذ مي كنند .
اين سخنگو تنها به اين نكته اكتفا مي كند كه شهروندان اگر افرادي را ديدند كه مجوز اقامت قانوني ندارند سريعا به اداره گذرنامه معرفي كنند.
آمارهاي رسمي ارائه شده از سوي مقامات سعودي نشان مي دهد هشت ميليون تبعه خارجي كه بيشترشان مشاغلي با درآمد ناچيز دارند، در اين كشور اقامت دارند و به گفته اقتصاددانان سعودي، دو ميليون تبعه خارجي ديگر هم به صورت غيرقانوني در عربستان به كار مشغول هستند.
گسترش پديده كارگران خارجي داراي مجوز و فاقد مجوز سبب شد تا وزير كار عربستان هشدار دهد كه اين پديده ممكن است سبب برهم خوردن بافت جمعيتي و تعادل در تركيب جمعيتي شود. هر چند مقامات سعودي بارها به اتباع خارجي كه به صورت غير قانوني در اين كشور اقامت داشته و يا به كار كردن مشغول هستند، هشدار داده اند با زندان و جريمه روبرو خواهند شد، اما اين پديده همچنان در حال گسترش است. مقامات سعودي حتي براي جلوگيري از برهم خوردن تركيب جمعيتي و حل بحران بيكاري دهها هزار كارگر خارجي را سه ماه نخست سال جاري ميلادي اخراج كرده بودند.
حضور آسان اين افراد فاقد مجوز اقامت در مكه مكرمه كه مشكلاتي را براي مردم اين شهر ايجاد كرده از سوي ديگر مزاحمتها و موانع زيادي را نيز براي زائران حرمين شريفين به ويژه در موسم حج به وجود مي آورد كه سرقت و جيب بري از زائران از آن جمله است.
نكته تاسف بار در اين زمينه اين است كه هرچند مسئولان سعودي بر غير قانوني بودن حضور اين كارگران تاكيد مي كنند اما هر ساله تعداد زيادي از اين افراد به اشكال مختلف و با وجود ادعاي سعوديها مبني بر سختگيري و تشديد قوانين ورود به كشور وارد عربستان مي شوند و دردآور آنكه بسياري از همين افراد هر سال در موسمهاي عمره و حج به ويژه حج با حضور غيرقانوني درمشاعر مقدسه علاوه بر ايجاد مزاحمت و مشكل براي حجاج كشورهاي ديگر كه بخشي از آنها با سختي هاي فراواني توانسته اند به سفر حج مشرف شوند، از امكانات محدود و فضاي اندك مشاعر مقدسه كه متعلق به حجاج قانوني است استفاده مي كنند و حتي هزينه هاي خوراك و نوشيدني خود را از طريق كاميون هاي موسوم به خيريه تامين مي كنند و با كمترين هزينه مناسك حج را به جا مي آورند و برخي از اين كارگران و افراد خارجي كه مسلمان نيستند به راحتي درمعابر عمومي و اطراف مسجدالحرام و حرم مطهر نبوي(ص) با ايجاد صحنه هاي زننده و زجرآور به گدايي و تكدي گري دست مي زنند و سبب آزار و اذيت زائران حرمين شريفين مي شوند




مطالب مرتبط

نظرات کاربران