مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی

مرقد حر در کربلا و مراحل بازسازی

مرقد حر بن یزید ریاحی در هشت کیلومتری حرم امام حسین (ع) در کربلا واقع شده و هم اکنون مراحل بازسازی و تعمیر خود را سپری می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساحج به كربلاي معلي، حر بن يزيد رياحي كه از سپاه كوفه به سپاه امام حسين عليه السلام ملحق شده و توبه كرده بود، با شادماني به استقبال شهادت رفت و فرزند پيامبر را ياري كرد. او نزد امام رفت و گفت: من اولين كسي بودم كه راه را بر تو گرفتم. به من اجازه ده تا اولين كشته باشم، به اميد اينكه در قيامت با جدت مصافحه كنم.
امام فرمود: تو از كساني هستي كه خدا توبه آنها را پذيرفته است. پس اولين كسي كه جلو افتاد و با سپاه دشمن مبارزه كرد حر بود.
حر بن يزيد به اتفاق زهير بن قين با دشمن پيكار مي‌كردند. هر گاه يكي از آنها در محاصره دشمن قرار مي‌گرفت، ديگري او را از محاصره بيرون مي‌آورد، و مدتي به اين گونه پيكار كردند. اسب حر زخمي شد اما او همچنان سواره پيكار مي‌كرد و رجز مي‌خواند تا اين كه مردي به نام يزيد بن سفيان كه با حر دشمني ديرينه داشت به او حمله كرد ولي حر به او هم امان نداد و او را از دم شمشير گذراند. پس از آن فردي به نام ايوب بن شرح تيري به اسب حر زد و آن را از پاي در آورد.
حر بناچار از اسب پياده شد و پياده رزميد تا بيش از چهل نفر را به قتل رساند. در اين هنگام بود كه لشگر پياده نظام عمر بن سعد بر او حمله ور شدند و او را به شهادت رساندند. امام عليه السلام بر بالين حرّ نشست و خون از چهره او پاك كرد و اين جملات را فرمود: تو حر و آزادي، همان گونه كه مادرت بر تو نام حر را نهاد، تو در دنيا و آخرت حر و آزاده هستي.
پس از شهادت حر قبيله اش، بني‌تميم، او را در فاصله يك مايلي از مزار امام حسين (ع) ‏ دفن كردند، محل قبر كنوني بيرون از كربلاست در جايي كه در قديم به آن‏ نواويس‏ مي‌گفته‌اند. در زمان انتفاضه شعبانيه نيز مردم كربلا به اين مكان پناه بردند اما با ورود نيروهاي بعثي با يورش به ان جوانان را بردند.
هم اكنون مزار حر بن يزيد رياحي كه مورد زيارت عاشقان كربلاست مراحل بازسازي و ساخت و ساز خود را طي مي‌كند. مزار كنوني وي حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد كه در زمان شاه اسماعيل صفوي بنا نهاده شده است.
سعد عبدالامير، مسوول آستانه حر، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري حج در مورد طرح توسعه اين حرم مي‌گويد: اين طرح از اواخر سال ۲۰۰۶ آغاز شده است و تاكنون ادامه دارد. پيش بين‌هاي حكايت از آن دارد كه تا يك سال و نيم ديگر طرح آماده بهره برداري باشد.
وي مي‌افزايد: طرح توسعه توسط ديوان وقف شيعي به رياست سيد صالح حيدري و در ۶ هزار متر در حال اجراست.
عبدالامير در مورد زيارت زوار ايراني از اين بارگاه نيز مي‌گويد: با ايجاد امكانات مناسب و فضاي كافي براي زيارت به صورت انبوه كه بتواند گنجايش زائران را داشته باشد، پذيراي مشتاقان زيارت ياران اباعبدالله خواهيم بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران