پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد

پژوهشکده حج مرکزی پویا و فعال در امور پژوهشی حج خواهد شد

رییس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: پژوهشکده حج و زیارت در افق پیش‌روی خود، تبدیل شدن به مرکزی پویا و فعال در عرصه تحقیق و پژوهش و پشتیبانی کارشناسی از اقدامات مرتبط با عرصه حج و زیارت را مد نظر دارد.


حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: حج، يكي از اركان دين مبين اسلام است كه داراي ابعاد گسترده عبادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي مي‌باشد. در پس مناسك حج، رازها و رمزهايي نهفته است كه اگر به دقت نگريسته شود، مي‌تواند بسياري از مشكلات فراروي امت اسلامي را مرتفع كرده و زمينه‌هاي رشد و تعالي آن را فراهم سازد.
وي افزود: حضور ميليوني مسلمانان از سراسر عالم اسلامي در كنگره عظيم حج، فرصتي را رقم مي‌زند كه عليرغم تفاوت‌هاي موجود مذهبي و نژادي در ميان مسلمانان، در پرتو توحيد اختلافات رنگ باخته و زمينه‌هاي همگرايي تقويت شود.
اي پژوهشگر حوزوي ادامه داد: در اين ميان، تنوع، جامعيت، پويايي و گستره وسيع آموزه‌ها و مفاهيم حج، نياز به توجهي ويژه و اهتمامي جدي دارد. از اين رو، ضروري است كه انديشمندان و محققين اسلام‌شناس و متبحّر در تخصص‌ها و دانش‌هاي روزآمد گردهم آمده و با تشريك‌مساعي، گام‌هاي بلندي در كشف هرچه بيشتر و اعتلاي روزافزون اين وديعه الهي بردارند.
وي بيان كرد: از سوي ديگر، مفهوم زيارت با وسعت معنايي و افق بلندي كه در انديشه شيعي دارد، مي‌تواند كاركردهاي ممتاز و برجسته‌اي در عمق بخشي فرهنگ اسلام و اهل بيت: ايجاد كند. فهم درست زيارت و شناخت صحيح ظرفيت‌ها و كاركردهاي آن، در كنار نقش كانوني اماكن زيارتي در الصاق و گردهم‌آيي و هم‌گرايي مؤمنان از ديگر داشته‌هايي است كه قدرداني شايسته و بايسته آن در گرو كسب شناختي عالمانه از آن است.
پژوهشكده حج ارتقا يافته مركز تحقيقات حج است
عليزاده موسوي گفت: در اين راستا پژوهشكده حج و زيارت مي‌كوشد تا با بهره‌مندي از ديدگاه‌ها و نظريات فرهيختگان حوزه و دانشگاه ابعاد مختلف حوزه حج و زيارت را واكاوي كرده، موجب اعتلاي فرهنگ حج و زيارت شود.
وي با اشاره به تاريخچه اين پژوهشكده گفت: هرچند پژوهشكده حج و زيارت نهادي تازه‌بنيان است، اما ريشه در مجموعه‌اي با نام مركز تحقيقات حج دارد كه در سال ۱۳۷۰ به عنوان يكي از نهادهاي تابعه حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت تأسيس گرديد. اين مركز در مدت فعاليت خود علاوه بر ارائه كارشناسي‌هاي لازم، به ثمر رساندن پروژه‌هاي تحقيقات و انجام خدمات پژوهشي ارزشمند، در حوزه توليد آثار علمي توانست در ابعاد مختلف حج و زيارت بيش از هشتصد اثر به جامعه علمي كشور تقديم نمايد.
اين پژوهشگر و نويمركز تحقيقات حج پس از سال‌ها تلاش علمي، توانست با كسب مجوز «شوراي گسترش آموزش عالي» در ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ به «پژوهشكده حج و زيارت» ارتقا يابد. اين تحول، فرصتي به دست داد تا با ورود جدي‌تر به فضاي علمي و پژوهشي كشور و تطابق هرچه بيشتر با استانداردها و ضوابط مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، زمينه براي نگاه علمي و تخصصي به دو مقوله مهم حج و زيارت، بيش از پيش فراهم آيد.
شناخت صحيح ابعاد مختلف حج از اهداف مهم پژوهشكده حج است
وي در تبيين اهداف تاسيس پژوهشكده حج و زيارت گفت: توسعه و گسترش پژوهش در زمينه شناخت صحيح از ابعاد عبادي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و بين المللي حج يكي از مهمترين اهداف اين پژوهشكده مي‌باشد همچنين ايجاد زمينه مناسب براي ارتقاي فعاليت‌هاي پژوهشي در زمينه حج و زيارت؛ از ديگر اهداف اين پژوهشكده است.
عليزاده موسوي با اشاره به ديگر اهداف پژوهشكده حج و زيارت گفت: همكاري پژوهشي با مؤسسات آموزشي و پژوهشي كشور به منظور ارتقاي كيفيت فعاليت‌هاي پژوهشي، تقويت فرهنگ و بنيه‌هاي فكري گردشگري ديني و گسترش و توسعه مطالعات بين مذاهب اسلامي به منظور دستيابي به وحدت امت اسلامي از ديگر اهداف تاسيس پژوهشكده حج و زيارت هستند.
وي بررسي و شناسايي نيازهاي پژوهشي، انجام طرح‌هاي پژوهشي بنيادي، كاربردي، توسعه‌اي و ميداني، فراهم آوردن امكانات لازم و متناسب با فعاليت‌هاي پژوهشي مربوطه و همچنين برگزاري نشست‌ها و همايش‌هاي علمي تخصصي، ملي و بين المللي را از مهمترين وظايف پژوهشكده حج و زيارت برشمرد.
پژوهشكده مركزي پويا و فعال در امور پژوهشي حج خواهد شد
رئيس پژوهشكده حج و زيارت بيان كرد: پژوهشكده حج و زيارت در افق پيش‌روي خود، تبديل شدن به مركزي پويا و فعال در عرصه تحقيق و پژوهش و پشتيباني كارشناسي از اقدامات مرتبط با عرصه حج و زيارت را مد نظر دارد.
وي افزود: اين پژوهشكده اميد واثق دارد با عنايات الهي و در ظل توجهات حضرت ولي عصر [، به مهم‌ترين و تخصصي‌ترين تأمين‌كننده مطالبات كارشناسي و پژوهشي نظام و حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت بدل گرديده و بتواند از علوم و دانش‌هاي نوين به منظور ارتقاي بهره‌وري فعاليت‌هاي ناظر به اين دو حوزه حساس و حياتي استفاده نمايد.
عليزاده موسوي در پايان گفت: همچنين اين انتظار مي‌رودكه در آينده به عنوان كانون مواجهه علمي و تخصصي با وهابيت و توليد آثار فاخر در دفاع از معتقدات اسلامي در برابر هجمه‌ها و شبهات اين فرقه عمل كرده و به محلي براي آمدوشد نخبگان و فرهيختگان اين حوزه و بهره‌مندي از نظرات كارشناسي آنان و خدمات‌رساني پژوهشي به آنها بدل شود. همچنين با توجه به مجوزهاي دريافتي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در آينده نزديك تلاش خواهد شد گروه‌هاي علمي پژوهشي پنج‌گانه با جذب اساتيد و فضلا به عنوان اعضاي هيئت علمي فعال‌تر گرديده و استانداردهاي علمي و پژوهشي به صورت حداكثري در پژوهشكده حاكم گردد و در حوزه تربيت نيروهاي متخصص در اين زمينه نيز تلاش نمايد.




نظرات کاربران