کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است

کتابخانه پژوهشکده حج یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور است

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: یکی از مهمترین بخش‌های پژوهشکده حج و زیارت کتابخانه تخصصی حج و زیارت است که تقریبا می‌توان گفت تنهاترین کتابخانه‌ای است که سعی شده تمام کتاب‌های مربوط به حوزه حج و زیارت و موضوعات و ابسته به آن در آن جمع آوری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: پژوهشكده حج و زيارت جهت دستيابي به اهداف خود فعاليت‌هاي گسترده‌اي انجام داده است كه تجهيز و به روز رساني كتابخانه تخصصي حج و انتشار نشريات تخصصي در زمينه حج و زيارت و همچنين برگزاري نشست‌هاي تخصصي از مهمترين اين فعاليت‌ها است.
وي ادامه داد: كتابخانه تخصصي حج و زيارت يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي پژوهشكده است كه در آغاز فعاليت مركز تحقيقات حج، تأسيس و تاكنون گسترش قابل توجهي يافته است؛ به طوري كه مي‌توان از آن به عنوان مهم‌ترين و تخصصي‌ترين كتابخانه فعال در زمينه حج و زيارت در كشور ياد كرد.
عليزاده موسوي بيان كرد: فهرست‌نويسي بيش از شانزده هزار عنوان كتاب، تجهيز آن به نرم‌افزارهاي جامع و روزآمد كتابداري و قرار گرفتن اطلاعات كتب كتابخانه در معرض ديد كاربران اينترنتي بر روي پايگاه اطلاع‌رساني lib. ir، شرايط مساعدي را فراروي پژوهشگران اين حوزه براي بهره‌مندي از منابع و اسناد موجود در كتابخانه پديد آورده است.
وي با اشاره به اينكه جديدترين آثاري كه در حوزه حج و زيارت منتشر مي‌شود، خريداري و به محققان عرضه مي‌شود گفت: PDF سازي كتب كتابخانه به منظور عرضه آن در فضاي مجازي و سهولت هرچه بيشتر پژوهشگران براي استفاده از آنها، در دستور كار قرار گرفته است كه با روند مناسبي در حال انجام است.
رئيس پژوهشكده حج اضافه كرد: علاوه بر انجام پژوهش‌هاي توليدي و انتشار آن در قالب كتب و مقالات تخصصي، انتشار نشريه‌هاي تخصصي ميقات عربي و فارسي و فصلنامه فرهنگ زيارت پروژه‌هاي مهم ديگري هم در دستور كار پژوهشكده قرار گرفته است.
وي ادامه داد: انتشار «فصلنامه ميقات فارسي» از پاييز سال ۷۱ آغاز گرديده و تاكنون ۸۰ شماره از آن منتشر شده است. اين مجله به صورت تخصصي به موضوعات مرتبط با حج و زيارت پرداخته و مخاطبين خود را در ميان روحانيون، مديران و كارگزاران حج و عمره جستجو مي‌كند.
عليزاده موسوي با اشاره به دو فصلنامه ميقات عربي گفت: اين نشريه نيز به منظور توليد محتواي لازم براي مخاطبان عرب‌زبان از سال ۱۴۱۵ه‍. ق انتشار آن آغاز شده و به زودي تعداد مجلدات منتشر شده از آن به عدد ۴۰ خواهد رسيد. فصلنامه‌هاي ميقات فارسي و عربي به صورت متمركز حوزه جغرافيايي كشور عربستان و تحولات مربوط به حج و زيارت و محتواي علمي مرتبط با آن را توليد و عرضه مي‌نمايد.
وي افزود: فصلنامه فرهنگ زيارت از ديگر توليدات پژوهشكده بوده كه اولين شماره آن به تابستان ۱۳۸۸ بازمي‌گردد و تاكنون بيش از ده شماره از آن به علاقمندان عرضه گرديده است. اين فصلنامه با هدف تحت پوشش قراردادن مطالب مرتبط با زيارت و عتبات عاليات منتشر مي‌گردد.
رئيس پژوهشكده حج و زيارت گفت: در كنار همايش‌ها، نشست‌هاي تخصصي در قالب هم‌انديشي نيز در پژوهشكده حج و زيارت، برگزار مي‌گردد. در اين هم‌انديشي‌ها اساتيد و فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي به مباحثي مي‌پردازند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است و با عنايت به اينكه شركت‌كنندگان در اين نشست‌ها نيز معمولاً متخصصان در موضوع نشست هستند، در تضارب آراء، مباحث ارزشمندي مطرح مي‌شود. تاكنون موضوعاتي از قبيل حج و ديپلماسي عمومي، مقايسه ميان وهابيت و سلفي‌گري، آينده‌پژوهشي حج، حج و ظرفيت‌هاي فرهنگي برگزار شده است.
وي در خصوص ساماندهي نظام جامع و سامانه مواجهه علمي با وهابيت بيان كرد: ضرورت مواجهه جدي با وهابيت و دفاع از كيان تشيع در مقابل شبهات مطروحه از سوي اين فرقه و فرصت‌هايي كه حج، براي شناخت و مقابله با تهديدات وهابيان در اختيار مي‌نهد، اين ظرفيت را به‌وجود آورده است كه پژوهشكده حج و زيارت به عنوان ستاد مقابله عالمانه و كارشناسي با وهابيت در كشور شناخته شود. بر اين اساس، نظام جامع مواجهه با وهابيت تدوين و با بهره‌گيري از آراي انديشمندان به راهبردها و برنامه‌هاي عملياتي مقابله بااين فرقه بدل خواهد شد.
كتابخانه تخصصي حج با بيش از 16 هزار عنوان كتاب تخصصي آماده ارائه خدمات پژوهشي به علاقمندان حوزه حج و زيارت در استان قم مي باشد.




نظرات کاربران