مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب

مناظره جالب عالم شیرازی با گاندی+متن کامل کتاب


سلطان‌الواعظین در ماجرای سفری که به کراچی و هند داشته با گاندی دیدار کرده وبا او به مناظره می‌نشیند. در این این قضیه نویسنده شب‌های پیشاور بر گاندی پیروز شده و سوژه جراید هندوستان می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نهم تيرماه سالروز درگذشت سيدمحمدبن علي اكبر مشهور به «سلطان الواعظين شيرازي» فرزند اشرف الواعظين حاج علي اكبر است. او در حدود سال ۱۲۷۵ خورشيدي. در تهران متولد شد و مقدمات را در تهران آموخت. سپس در ۱۲ سالگي به همراه پدرش به عراق رفت و مدت دو سال در كربلا، سطوح متوسطه را خواند. وبعدكرمانشاه عزيمت رفته و به تبليغ دين مشغول شد.
سيدمحمد سپس براي تكميل علم و كمال خويش به كشورهاي عراق، سوريه، فلسطين، اردن، مصر و هندوستان مسافرت نمود و با گروه‌هاي بسياري از يهوديان، مسيحيان، برهمائيان و مسلمانان اهل سنّت و… مناظرات ديني و مذهبي داشت. كه نتيجه اين سفر هم به آثار گرانبهايي از او انجاميد كه صد مقاله سلطاني در رد بر يهود و نصارا و نيز گروه رستگاران يا فرقه ناجيه در دو جلد از آن جمله‌اند.
مرحوم سلطان الواعظين در ربيع الاول سال ۱۳۴۵ هجري قمري درحالي كه بيش از سي سال نداشت، بعد از تشرف به حج از طريق دريا، به كراچي و ديگر شهرهاي مهم هند و پاكستان رفته و بنا به درخواست دوستان خود و با توجه به شهرتي كه داشته، جلسات مناظره متعددي با علماي هندو و ساير مذاهب اسلامي برگزار كرد. در همين جلسات بود با گاندي ديدار كرده و در مناظره بر او پيروز شد و آن مصاحبه در جرايد آن روزگار هند چاپ شد.
در شعبان همان سال هم به دعوت سيد عنايت عليشاه نقوي (مدير هفته نامه در نجف) و محمد سرورخان (از با نفوذترين خاندان قزلباش پاكستان) براي اجراي تنها برنامه سخنراني عمومي خود به زبان فارسي در هند، سيالكوت و از آنجا به پيشاور پاكستان كه در مرز افغانستان واقع شده مي‌رود. اين انديشمند جلسات سخنراني‌اي كه عصرها در امام باره (حسينه) مرحوم عادل بيك رسالدار با موضوع اثبات امامت برگزار مي‌كرد، گاهي تا سه ساعت به طول مي‌كشيد!
روزي دو نفر از روحانيان اهل سنت به نام‌هاي حافظ محمد رشيد و شيخ عبدالسلام كه اهل ملتان كابل بودند، به ملاقات ايشان آمده و تا ده شب مشغول مناظره مي‌شوند. اين جلسات كه در منزل شخصي به نام ميرزا يعقوب‌‎علي برگزار مي‌شد و تا شش ساعت و گاه تا طلوع فجر ادامه مي‌يافت، با حضور چهار نفر خبرنگار و حدود دويست شنونده شيعه و سني اهميتي يافته و گزارش آن را هر روز صبح منتشر مي‌كردند. بعد از گذشت مدتي خود سلطان الواعظين از روي گزارشات چاپ شده در جرايد، اين مناظرات را در كتابي به نام «شب‌هاي پيشاور» مرتب و چاپ كرد.
اين عالم ديني سرانجام در هجدهم مهر ۱۳۵۰ خورشيدي برابر با بيستم شعبان ۱۳۹۱ ق در ۷۵ سالگي در تهران درگذشت و با تشييع با شكوهي در مقبره ابوحسين به خاك سپرده شد.
براي دريافت متن كامل اين كتاب اينجا مراجعه كنيد.


| شناسه مطلب: 38201




گاندي پاسخ شبهات



نظرات کاربران