تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس

تابلویی که استاد فرشچیان برای آن گریه کرد+عکس

استاد فرشچیان می گوید:الان که بعد از ۳۰ سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد…

به گزارش پايگاه اطلاع ر ساني حج، تابلوي «عصر عاشورا» ماندگارترين تابلوي «محمود فرشچيان» نقاش و نگارگر ايراني است. اين تابلو همچنين معروف‌ترين تابلويي است كه در رابطه با واقعه عاشورا به تصوير كشيده شده است. موضوع اين تابلو بازگشت اسب بي‌سوار امام حسين (ع) به سوي خيمه‌گاه در عصر عاشوراست.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان هنري عناصر اين تابلو به حدي ماهرانه و در ارتباط نزديك با يكديگر قرار گرفته‌اند كه از آن اثري زيبا و تاثيرگذار ساخته‌اند. استفاده از رنگ‌هاي تيره در كنار حالت زنان و دختران عزادار و اسب امام‌حسين (ع) تصويري را ساخته كه حزن و اندوه واقعه را به خوبي به مخاطب القا مي‌كند.
محمود فرشچيان كه تابلوها و آثار هنري فراواني در طول فعاليت هنري خود خلق كرده است از دلايلي مي‌گويد كه «عصر عاشورا» را تبديل به معروف‌ترين اثر اين هنرمند كرده است:
خود محمود فرشچيان تابلوي «عصر عاشورا» را بهترين كاري مي‌داند كه تا به حال انجام داده است. او دربارهٔ خلق اين اثر مي‌گويد: سه سال پيش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: «برو روضه گوش كن تا چند كلام حرف حساب بشنوي». گفتم: من حالا كاري دارم بعد خواهم رفت.
رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجيبي به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوي «عصر عاشورا» را شروع كردم. قلم را كه برداشتم همين تابلو شد كه الان هست، بدون هيچ تغييري.
مادرم كه برگشت، به او گفتم: «من روضه ام را خواندم».
وي ادامه مي‌دهد: الان كه بعد از ۳۰ سال به اين تابلو نگاه مي‌كنم، مي‌بينم اگر مي‌خواستم اين كار را امروز بكشم، باز هم همين تابلو به وجود مي‌آمد، بدون هيچ تغييري. يك چيزي دارد اين تابلو كه خود من هم گريه‌ام مي‌گيرد…
وي درباره علاقه اش به اين تابلو هم مي‌گويد: در ميان آثارم علاقه‌ام بيشتر به آثاري است كه مردمم آن را دوست داشته باشند. از ميان اين آثار، تابلوي «عصر عاشورا» را بسيار دوست دارم و اين به دليل دلبستگي‌ام به حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و واقعه روز عاشوراست كه هميشه مرا تحت تاثير قرار داده است. اگر بخواهم آن را بار ديگر نيز به تصوير بكشم به همين شكل آن را خواهم كشيد.
فرشچيان اين تابلو را در سال ۱۳۶۹ به موزه آستان قدس رضوي اهدا كرد. فرشچيان آثار ديگري نيز درباره عاشورا و موضوعات تاريخي، اسلامي و طبيعت دارد؛ اما تابلوي «عصر عاشورا» به دليل تاثيرگذاري خاص خود ماندگار شده است.


| شناسه مطلب: 41693




محرم



نظرات کاربران