با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد
با حضور محققان و پژوهشگران؛

نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج برگزار شد

در ادامه برگزاري نشست‌هاي تخصصي حج و زيارت، امروز نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج با حضور شماري از محققان و پژوهشگران حوزوي در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، در ادامه برگزاري نشست‌هاي تخصصي حج و زيارت، امروز نشست آسيب شناسي اخلاقي در عرصه حج با حضور شماري از محققان و پژوهشگران حوزوي در قم برگزار شد.
براساس اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمين مرتضي خادمي، مسوول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه و حجت الاسلام والمسلمين نجف نجفي روحاني، مسوول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره در اين نشست تخصصي به آسيب شناسي اخلاقي در حج پرداختند.
مسوول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري به بيان ديدگاه‌هاي خود در خصوص مسائل اخلاقي در حج پرداخت و گفت: برخي چنين تصور دارند كه افردي كه به حج يا عمره مي‌روند با ديگر افراد متفاوت هستند، در حالي كه اينها همان افرادي جامعه امروز ما هستند و تفاوت چنداني در آن‌ها وجود ندارد.
وي افزود: بنابراين اگر به دنبال تحول اخلاقي در ميان زائران و حجاج عزيز هستيم بايد اين تحول را در درون كشور ايجاد كنيم، يعني حاجي و زائر ما بايد از داخل كشور متحول اخلاقي شود تا اينكه به حج و عمره رفت آن را كامل كند.
حجت الاسلام مرتضي خادمي، از مسوولان حوزوي خواست تا در زمينه مسائل اخلاقي و تربيت نيروهاي مستعد و نخبه بيشتر تلاش كنند و اظهار كرد: حوزه‌هاي علميه بايد در عرصه اخلاقي بيشتر برنامه ريزي و طلاب را از سال نخست اخلاقي تربيت كنند.
وي تصريح كرد: هر ميزاني كه در عرصه اخلاقي در داخل كشور تلاش كنيم به يقين نتيجه مثبت آن را در حج و عمره مشاهده خواهيم كرد.
در ادامه حجت الاسلام نجفي روحاني نيز به برخي از آسيب اخلاقي پرداخت و آن را از دو جنبه نظري و عملي مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه در عرصه نظري تلاش‌هاي خوبي در حوزه اخلاق صورت گرفته و كتاب‌هاي فراواني در اين زمينه منتشر و در اختيار مردم است، اما آنچه امروزه به آن كم توجهي شده، عرصه عملي است.
وي با بيان اينكه همگان با بايدها و نبايدها اخلاقي تا حدودي آشنايي دارند و مي‌دانند كه غيبت، تهمت و غيره از گناهان كبيره است، اما در عمل به آن دچار مشكل مي‌شوند، افزود: ما بايد در اين زمينه به الگوسازي‌ها توجه كنيم و افرادي را به عنوان الگو معرفي كنيم تا مردم نيز از آن‌ها الگو بگيرند.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره در پاسخ به اين سئوال كه در حوزه حج وزيارت در عرصه اخلاقي چقدر موفق بوده ايم، گفت: اگر بخواهيم اين موضوع را با قبل از انقلاب اسلامي مقايسه كنيم، به يقين موفقيت خوبي داشته ايم؛ اما آنچه نگاه اسلام به آن است و رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز به آن تاكيد دارند، بسيار فاصله داريم و هنوز هم نياز به كار و تلاش است.
وي از حوزه‌هاي علميه خواست كه در عرصه اخلاقي بيشتر گام بردارند و افزود: متاسفانه گاهي ديده مي‌شود در حوزه علميه نيز به اين عرصه كم توجهي مي‌شود، زيرا نقشي كه به فقه و اصول در حوزه داده شده را در عرصه اخلاقي در حوزه شاهد نيستيم.
نجفي روحاني در پاسخ به اين سئوال كه در حال حاضر چقدر نسبت به مسائل اخلاقي در حج رضايتمندي وجود دارد، تصريح كرد: تا زماني كه ناهنجاري‌ها اخلاقي وجود دارد، نارضايت هم هست و هر موقع ناهنجاري‌ها برطرف شد، رضايت مندي هم حاصل مي‌شود، بنابراين ما تا رفع تمامي ناهنجاري اخلاقي مسووليت داريم و بايد براي آن تلاش كنيم.
وي همچنين به برخي از آسيب‌ها اخلاقي در حج و عمره اشاره كرد و افزود: آسيب‌هاي اخلاقي شامل قبل، حين و بعد از حج و عمره مي‌شود، بنابراين ضرورت دارد ما در هر سه آن برنامه ريزي كنيم و آموزش‌هاي لازم را به زائران ارائه كنيم.
مسوول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره تصريح كرد: يكي از آسيب‌هاي اخلاقي، آموزش‌هاي حج است، يعني بايد در اين زمينه همه فعال شوند و اين مسووليت تنها به يك نهاد فرهنگي اختصاص ندارد، رسانه ها، منابر، تريبون‌هاي نماز جمعه و غيره بايد در اين باره وظيفه دارند.
وي همچنين از عدم حضور برخي زائران و حجاج قبل از سفر به حج و عمره در جلسات آموزشي انتقاد كرد و افزود: با وجود اينكه جلسات آموزشي تنها به چند جلسه محدود مي‌شود، اما برخي متاسفانه از همين فرصت اندك هم بي خوبي بهر نمي‌گيرند به همين دليل ما گاهي در مدينه منوره و مكه مكرمه با برخي از اين مشكلات روبه رو مي‌شويم.
نجفي روحاني، نداشتن طرح تداوم برنامه حج و عمره پس از سفر، نداشتن الگويي عملي، شناسايي نكردن برخي مسايل اخلاقي و بي توجهي به مساله تشويق اخلاقي اشاره كرد و افزود: ضرورت دارد در اين مباحث نيز فعاليت‌هاي گسترده و بيشتري صورت بگيرد تا موفقيت دوچنداني بدست آوريم.
عكس: حميد جباري نيك




نظرات کاربران