نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج

نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه در پژوهشکده حج

نشست تخصصی نقد مبانی اجتهادی وهابیت و سلفیه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غیب غلامی و پژوهشگران حوزه علمیه قم در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، نشست تخصصي نقد مباني اجتهادي وهابيت و سلفيه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين غيب غلامي و پژوهشگران حوزه علميه قم در پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد.
در اين نشست تخصصي، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين غيب غلامي به تشريح رويكرد فقهي و اعتقادي وهابيت و سلفيه پرداخت و گفت: وهابيت بر اساس مرامنامه خاص خود، يك فرقه جديدالتاسيس بوده و جزء امورات مستحدثه و نوظهور است.
اين استاد حوزه علميه همچنين تاكيد كرد: وهابيت در فقه پيرو مذهب حنبلي هستند، اما در اعتقادات از تفكرات ابن تيميه پيروي مي‌كنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين غيب غلامي با اشاره به برخي نظريات ابن تيميه افزود: ابن تيميه نظرياتي شاذ داشت كه تنها خود او به آنها اعتقاد داشت و مذاهب ديگر اهل سنت آنها را برنمي‌تافتند.
وي در ادامه با اشاره به اينكه وهابيت تنها در حرام و حلال مقلد فقه حنبلي هستند، گفت: اعتقادات وهابيت با انديشه‌هاي احمد بن حنبل صددرصد در تعارض است؛ تا آنجا كه تاريخ‌نويساني مانند «ذهبي» خبر از توسل احمد بن حنبل به حرم رسول خدا داده‌اند؛ اين در حالي است كه وهابيان توسل به حرم پيامبر را حرام و شرك مي‌دانند.
در ادامه نشست تخصصي نقد مباني اجتهادي وهابيت و سلفيه، پژوهشگران و حاضران به بيان نظرات خود و بيان سوالاتي درباره موارد مطرح شده از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين حسين غيب غلامي كردند.
نشست تخصصي بازنمايي تشيع در رسانه‌هاي غربي و نقش حج در تصحيح آن
در همين زمينه گروه مطالعات اجتماعي پژوهشكده حج و زيارت نيز ميزبان نشستي تخصصي با عنوان بازنمايي تشيع در رسانه‌هاي غربي و نقش حج در تصحيح آن بود كه با حضور دو تن از كارشناسان اين حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين خان‌محمدي عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم و همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين علي العلي كارشناس ارشد جامعة المصطفي برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين خان‌محمدي در اين نشست تخصصي گفت: رسانه‌هاي غربي سعي مي‌كنند آموزه‌هاي خاصي را به عنوان مكتب تشيع به جهان معرفي كنند. مثلا قمه‌زني را اصل عزاداري تشيع جلوه مي‌دهند، يا آنكه ذات اسلام را توأم با خشونت معرفي مي‌كنند.
در ادامه اين نشست تخصصي نيز حجت‌الاسلام علي العلي با تاكيد بر ضرورت حضور جدي شيعيان در رسانه‌هاي ارتباط جمعي و شبكه‌هاي اجتماعي براي تبليغ اصول تشيع، افزود: برخي عامدانه دست به بزرگنمايي مباحث عاطفي تشيع مي‌زنند و مفاهيم استدلالي و عقلي شيعه را كمرنگ جلوه مي‌دهند.




نظرات کاربران