ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا

ساخت گنبد حرم امام حسین با ۲۴ هزار خشت طلا


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: ساخت و ترفیع گنبد امام حسین (ع) با ۲۴ هزار خشت طلا در مدت زمان دو سال در شهر کرمان انجام می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، خبرگزاري اهل‌بيت (ع) ابنا علي مهاجري شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران اظهاركرد: ساخت و ترفيع گنبد امام حسين (ع) و اصلاح ستون‌هاي حرم مطهر آن حضرت، تا دو سال آينده با مشاركت مردم كرمان انجام مي‌شود.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان با اشاره به اينكه اولويت اول اين پروژه به طرح باريك كردن ستون‌هاي حرم مطهر امام حسين (ع) اختصاص دارد، گفت: اين طرح سخت‌ترين مرحله كار است كه پيش روي ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان قرار دارد.
مهاجري با تاكيد بر اينكه در حال حاضر ستون‌هاي پهن موجود در حرم، زائران را با مشكلاتي مواجه كرده است، افزود: براي اين فاز كارگروه‌هاي مختلفي تشكيل شده كه در ميان آنها كارشناسان و صاحب نظراني از دانشگاه‌هاي مختلف كشور از قبيل دانشگاه صنعتي شريف، اميركبير و شهيد رجايي حضور دارند.
وي با بيان اينكه براي طرح اصلاح ستون‌هاي حرم امام حسين (ع) مشاوران و منتقدان طرح جلسات متعددي با يكديگر داشته‌اند، تصريح كرد: خوشبختانه اختلافات بسيار جزئي بوده و با اتفاق نظر به يك جمع‌بندي مناسب رسيده‌اند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان با اشاره به اينكه از مشاوران، معماران و افراد صاحب تجربه در بازسازي ساير اماكن متبركه ايران از قبيل حرم حضرت امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و غيره نيز مشاوره گرفته شده است، افزود: تاكنون تمامي محاسبات چندين بار كنترل شده و آخرين وضعيت اجراي پروژه تست شده است تا مشكلي پيش نيايد.
تمامي مراحل اجراي كار در كرمان انجام مي‌شود
مهاجري با تاكيد بر اينكه تمامي مراحل اجراي كار در كرمان انجام مي‌شود، گفت: با توجه به شرايط عراق، تمامي ستون‌ها با همان مقياس در كرمان ساخته و بارگذاري مي‌شود.
وي از انجام صفر تا صد كار در ايران و شهر كرمان خبر داد و اظهار كرد: برشكاري، جوشكاري و حتي سوراخ‌كاري كار در ديار كريمان انجام مي‌شود و در نهايت سوار بر تريلر به سمت حرم امام حسين (ع) منتقل مي‌شود.
رئيس ستاد عتبات عاليات استان كرمان در توضيح مراحل ساخت گنبد امام حسين (ع) گفت: براي اين پروژه نيز با بهره‌گيري از نظر كارشناسان طراحي كار به اتمام رسيده و در مرحله انتخاب پيمانكار قرار دارد.
ساخت خشت‌هاي طلا در كرمان، نصب در كربلا
مهاجري با اشاره به اينكه ساخت خشت‌هاي طلا در كرمان و نصب بر روي گنبد در كربلا انجام مي‌شود، افزود: ساخت گنبد جديد با يك رويكرد جديد انجام مي‌شود كه خوشبختانه تا اين لحظه مشكلي به لحاظ مالي براي ادامه پروژه وجود نداشته است.
كارگاه محل ساخت گنبد در جوار سينما شهر تماشا كرمان
وي كارگاه محل ساخت گنبد امام حسين (ع) را در جوار سينما شهر تماشا كرمان عنوان و خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين كارگاه مراحل تجهيز خود را سپري مي‌كند كه انتظار مي‌رود تا ۲۵ اسفندماه كار تجهيز كارگاه به پايان برسد.
رئيس ستاد عتبات عاليات استان كرمان با تاكيد بر اينكه براي ساخت و نصب خشت‌هاي طلا از يك آلياژ و فلز ماندگاري استفاده مي‌شود، افزود: اين آلياژ حداقل ۵۰۰ سال امكان نگهداري و ماندگاري دارد و نياز به تعمير مجدد نخواهد داشت.
مهاجري با بيان اينكه در گذشته براي ساخت خشت‌هاي طلا از ورق‌هاي مس بهره مي‌گرفتند، تصريح كرد: وقتي روي مس با طلا آبكاري شود، به سبب قرار گرفتن دو فلز ناهمگون بر روي يكديگر، پس از گذشت ۵۰ سال مس سبب قرمز شدن رنگ طلا مي‌شود و آن زيبايي گذشته را از دست مي‌دهد.
استفاده از استيل گران با عمر حداقل ۵۰۰ سال
وي با اشاره به اينكه در ساخت گنبد امام حسين (ع) از نوعي استيل گران با عمر حداقل ۵۰۰ سال استفاده مي‌شود، خاطرنشان كرد: كار ساخت گنبد و طلاكاري آن به طور كامل در شهر كرمان انجام مي‌شود.
رئيس ستاد عتبات عاليات استان كرمان با تاكيد بر اينكه در هفته آينده كارگاه اجراي طرح اصلاح ستون‌ها در كربلا تجهيز مي‌شود، افزود: با استقرار گروه پيمانكار و ناظران، عمليات اجرايي ستون‌ها در كربلا آغاز مي‌شود.
پروژه ساخت گنبد دو سال طول مي‌كشد
مهاجري با تاكيد بر اينكه پروژه ساخت و ترفيع گنبد و اصلاح ستون‌هاي حرم امام حسين (ع) دو سال طول مي‌كشد، گفت: بر اساس يك قرارداد اين پروژه از اول محرم امسال كليد خورده است كه انتظار مي‌رود با توجه به استقبال مردم استان كرمان در مدت زمان تعيين شده تعهدات به پايان رسد.
اجراي تمامي مراحل پروژه در كرمان و با مشاركت كرماني‌ها
وي با ابراز خرسندي از اينكه تمامي مراحل پروژه در كرمان و با مشاركت كرماني‌ها انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين يك فرصت استثنايي و تكرارناپذير براي مردم ديار كريمان است تا عشق و ارادت خود را به سالار شهيدان ابراز كنند.
رئيس ستاد عتبات عاليات استان كرمان با اشاره به اينكه محل كارگاه ساخت گنبد امام حسين (ع) در كرمان، محل تشييع و معراج‌گاه شهداي هشت سال دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس بوده است، تصريح كرد: بي‌شك هيچ يك از اين انتخاب‌ها بي حساب و كتاب نبوده و با نظر و اراده سالار شهيدان اباعبدالله الحسين (ع) تمامي اين اتفاقات در كنار يكديگر قرار گرفته است.
وجود ۵۰ ستاد معين به منظور جمع‌آوري و هدايت كمك‌هاي مردمي
مهاجري از وجود ۵۰ ستاد معين به منظور جمع‌آوري و هدايت كمك‌هاي مردمي براي ساخت گنبد امام حسين (ع) خبر داد و اظهار كرد: براي ساخت اين گنبد به ۲۴ هزار خشت طلا نياز است كه خوشبختانه تا اين لحظه استقبال خوبي از سوي مردم مشاهده شده است.
قيمت هر خشت طلا دو ميليون و ۱۵۰ هزار تومان
وي با بيان اينكه قيمت هر خشت طلا دو ميليون و ۱۵۰ هزار تومان تخمين زده شده است، خاطرنشان كرد: مردم خير كرمان مي‌توانند با خريد هر خشت به شكل مشاع و يا كامل سند آن خشت را با يك كد مجزا تحويل بگيرند كه در نهايت در پشت خشت نيز آن كد به نام خودشان حك مي‌شود.




نظرات کاربران