ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد

ایستگاه راه آهن مدینه به موزه تاریخی تبدیل شد

راه‌آهن مدینه بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۶ در دوران سلطان عبدالحمید دوم عثمانی به عنوان خط مواصلاتی مدینه و دمشق فعالیت می‌کرد که از آن پس تا کنون برای همیشه تعطیل مانده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مدينه منوره، ساختمان قديمي اين ايستگاه راه آهن كه مردم به آن «استاسيون» مي‌گويند نظر هر گردشگري در مدينه را به خود جلب مي‌كند.
اين ساختمان در ابتداي شهر مدينه منوره قرار دارد كه هم اينك اين ساختمان به موزه تاريخي تبديل شده است و هر روز صدها زائر از كشورهاي مختلف به اين مكان جهت بازديد مراجعه مي‌كنند.
هر زائري كه به اين منطقه مي‌رود با ديدن ريل راه آهن، متوجه تعطيلي اين راه‌آهن عظيم مي‌شود كه متاسفانه همچنان اين پروژه مهم در كما به سر مي‌برد.
شايان ذكر است، پيش از كشيده شدن راه آهن سراسري دمشق مدينه در ۱۳۲۴/۱۹۰۶، تبوك آبادي (واحه) بود و حدود ۲۰۰ تن جمعيت داشت.
در ۱۳۳۰ ش /۱۹۵۱ جمعيت آن به دو هزار تن رسيد كه نيمي از آنان بازرگان و كارمند دولت بودند.
در سرشماري ۱۳۴۲ ش /۱۹۶۳ جمعيت شهر سه هزار و ۱۶ تن و در ۱۳۷۹ ش / ۲۰۰۰ جمعيت آن ۱۵۰ هزار تن بود.
راه آهن دمشق مدينه كه از تبوك مي‌گذشت، بين سال‌هاي ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶/ ۱۹۰۶ ۱۹۰۸ ساخته شد و تبوك به سبب آن مشهور شد و در جنگ جهاني اول (۱۹۱۴ ۱۹۱۸) اهميت بسيار يافت. امروزه اين شهر با راه‌هاي آسفالت با ساير شهرها مرتبط است.
ايستگاه بنايي است عثماني (راه آهن مدينه در دوران سلطان عبدالحميد دوم عثماني با كمك فني آلماني‌ها كشيده شد.
هدف اين بود كه از اين طريق سوريه به شهرهاي مقدس مدينه و مكه متصل شود.
ساختمان ايستگاه بنايي است نه چندان بزرگ، سنگي، با طاق‌هايي سياه و طبقه دوم آن زرد و سياه و پنجره‌هاي گِرد و هلالي. گِردها از شيشه‌هاي رنگي جلوي ساختمان چند رديف نخل است و يك نوع درخت ديگر، درها و پنجره‌هاي ساختمان قفل است و جلوي آنها نرده‌اي براي حفاظت كشيده‌اند.




نظرات کاربران