نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است
نماینده بعثه‌ رهبری در مکه:

همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، خوب و دوستانه است

نماینده بعثه‌ مقام معظم رهبری در مکه مکرمه گفت: همکاری ما با عربستان در حج و عمره، تابع روابط سیاسی ایران و سعودی نیست و بحمدالله، راه این سفرها باز و روابط ما در این حوزه، خوب و دوستانه است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج به مكه مكرمه، دومين نشست هم‌انديشي نخبگان، سه‌شنبه ۱۹ فروردين در بعثه مقام معظم رهبري در مكه برگزار شد و بيش از ۱۰۰ نفر از اعضاي هيئت علمي، استادان دانشگاه، دانش‌آموختگان و دانشجويان دوره دكتري در آن شركت كردند.
در اين نشست، تني چند از نخبگان با بيان موضوعات و پيشنهادهاي خود براي برگزاري بهتر سفرهاي عمره و حج، دغدغه‌ها و راهكارهايشان را مطرح كردند. يكي از اساتيد رشته هنر با بيان اينكه از كتيبه‌هاي نصب شده در مسجدالنبي ديدن كرده و ضرورت دارد براي حفظ و حراست از ميراث اسلامي، آستين همت بالا زد، گفت: شايد گفت‌وگوهاي ما با برادران مسلمانمان در وادي عقايد، آنطور كه مي‌تواند در حوزه هنر نتيجه‌بخش و اثرگذار باشد، تأثير نگذارد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: بياييد با برادرانمان با زبان هنر سخن بگوييم و ضرورت حفظ و نگهداري از آثار هنري پيشينيان را به آنها يادآور شويم؛ چرا كه اين آثار، متعلق به جهان اسلام و تمام جمعيت مسلمان دنياست و كسي نمي‌تواند ادعا كند كه اين آثار هنري، صرفاً به يك كشور تعلق دارد.
يكي ديگر از اساتيد دانشگاه با تأكيد بر برگزاري مناظره‌هايي در كرسي‌هاي آزادانديشي در حوزه مذاهب پيشنهاد كرد كه در اين مناظره‌ها، طلابي از مذاهب گوناگون حضور داشته باشند تا اين مباحث به نتيجه منطقي و عقلاني برسد و از هرگونه عصبيت و اختلاف پرهيز شود.
دانشيار گروه تاريخ دانشگاه اصفهان نيز پيشنهاد كرد كه ضيافتي موسوم به ضيافت عمره برگزار شود تا مردم در آن با تاريخ سفر عمره، فلسفه و اسرار حج آشنا شوند.
وي همچنين با اشاره به اهميت قرائت قرآن در سرزمين وحي اظهار داشت: جاي محافل انس با قرآن كه در حج تمتع برگزار مي‌شود در عمره خالي است و خوب است با اعزام گروه‌هاي قاري از كشور، مردم با كتاب آسماني‌شان بيش‌تر مأنوس باشند.
يكي ديگر از استادان دانشگاه با تأكيد بر اينكه خوب است آموزش زبان عربي براي روحانيون كاروان‌ها بيش از زمان كنوني باشد، گفت: اين آموزش‌ها موجب مي‌شود تا آنان بتوانند از مذهب تشيع به خوبي دفاع كنند.
اما ديگر استاد دانشگاه كه خود را مدرس رشته برق در دانشگاه اصفهان معرفي كرد، نظر ديگري داشت. او گفت: به زائران بايد آموزش داد تا وارد بحث با طلاب و علماي كشور ميزبان كه در مسجدالنبي و مسجدالحرام هستند، نشوند. بلكه بايد اين كار به علما و دانشمندان مسلط به اصول عقايد و زبان عربي سپرده شود.
در اين نشست، استادان، كارشناسان و صاحبنظران ديگري نيز سخن گفتند و در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمين مرتضي خادمي دستجردي، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه به بيان چند نكته پرداخت.
وي با بيان اينكه، نشست هم‌انديشي نخبگان به نوعي پاسداشت زحمات و قدرداني از تلاش‌هاي مجدانه آنهاست، اظهار داشت: همكاري ما با عربستان در حج و عمره، تابع روابط سياسي ايران و سعودي نيست. آنها بايد راه حج و عمره را باز بگذارند تا همه جوامع اسلامي بتوانند به اين سفرها اعزام شوند كه بحمدالله، راه اين سفرها باز و روابط ما در اين حوزه، خوب و دوستانه است.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه تأكيد كرد: دوستان ما در عربستان سعودي در زمينه اسكان، حمل و نقل، پرواز، تغذيه و ديگر عرصه‌هاي مربوط به عمره و حج به ما ياري مي‌رسانند.
حجت‌الاسلام خادمي دستجردي آنگاه درباره برخي اظهارات در مورد رعايت نكردن حجاب كامل از سوي تعداد معدودي از زائران ايراني خاطرنشان كرد: در يك كاروان، شايد يكي دو نفر از بانوان، اين موضوع را رعايت نكنند كه در مقايسه با خانم‌هاي بسيار محجبه و پوشيده ايراني، اندك است و مي‌شود گفت كه ناهنجاري پوشش، آنقدر نيست كه ايجاد نگراني كند.
وي با اشاره به پيشنهاد يكي از افراد، مبني بر مشاركت ايرانيان در تأسيس يك مركز تجاري در سرزمين وحي گفت: اولاً جمهوري اسلامي در پي چنين تجارتي نيست و ثانياً امكان فعاليت تجاري براي ما وجود ندارد.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه با اشاره به سخنان يكي ديگر از نخبگان، مبني بر استفاده از اجناس ايراني در آشپزخانه‌هاي كشورمان در مدينه و مكه يادآور شد: اكنون ۳۸ قلم از اجناس و مواد غذايي ايراني سر سفره هموطنان ما در سفر عمره است و ما درصدد افزايش اين مقدار هستيم.
وي سپس با تأكيد بر استفاده از بهترين عوامل هتل‌ها و رستوران‌هاي ايراني در آشپزخانه‌هاي مدينه منوره و مكه مكرمه اعلام كرد كه مرغوب‌ترين محصولات و مواد اوليه از جمله بهترين نوع گوشت گرم براي پخت غذاي زائران ايراني به كار گرفته مي‌شود.
حجت‌الاسلام خادمي آنگاه درباره منابع مورد نياز حجاج و زائران اعلام كرد: درباره بيش از ۱۰۰۰ موضوع، كتاب و مقاله نگاشته شده و روحانيون، استادان، دانشجويان و ساير زائران مي‌توانند با مراجعه به كلاس مجازي آموزش زبان عربي در سايت حج از اين آموزش‌ها استفاده كنند.
وي درباره برخي كمبودها و كاستي‌ها در محل اقامت نخبگان اعلام كرد: ما واقعاً در مضيقه هستيم و اگر ساختمان‌ها به خصوص در مدينه مناسب نيست، از شما عذرخواهي مي‌كنيم و اميدوارم اين كاستي در مكه جبران شده باشد.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه درباره استفاده از قاريان در سفرهاي عمره نيز گفت: با توجه به تقاضاهاي گسترده، ناگزيريم تعداد بيش‌تري از زائران را به سرزمين وحي اعزام كنيم و آوردن هر يك از عوامل به منزله حذف يك زائر است. بنابراين، اعزام چهره‌هاي قرآني را در حج تمتع برنامه‌ريزي خواهيم كرد.
وي همچنين گفت: ما انتظار داريم نخبگان عزيز، ارتباطشان را با ما در ايران نيز حفظ كنند تا ما از نظرات صائب و دقيق آنها در بهبود كارها بهره‌مند شويم.
حجت‌الاسلام والمسلمين خادمي با طرح موضوع مقابله انقلاب اسلامي با قدرت‌هاي بزرگ اظهار داشت: تمام دنيا در هشت سال دفاع مقدس روبه‌روي اين نظام ايستاد و نتوانست كاري از پيش ببرد. اكنون نيز كار به جايي رسيده كه آنها به ناتواني خود اقرار مي‌كنند. نمونه اين اعترافات، سخني است كه رئيس جمهور آمريكا درباره تأسيسات هسته‌اي ما مي‌گويد و آن اين است كه اگر مي‌توانستم، تمام پيچ و مهره‌هاي هسته‌اي ايران را باز مي‌كردم.
وي در پايان سخنان خود با بيان اينكه شبكه‌هاي متعدد تلويزيوني و ماهواره‌اي در حال هجمه فرهنگي به ما هستند، اظهار داشت: نيازمند عزم ملي براي اقتصاد مقاومتي و موفقيت و پيروزي در نبرد فرهنگي هستيم و اميدواريم مردم و كشور ما از اين امتحان نيز مثل گذشته سربلند بيرون بيايد.




نظرات کاربران