چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر

چگونگی طبخ غذای زائران از نمای نزدیک + تصاویر

تهیه غذای زائران عتبات عالیات که برای زیارت بارگاه‌ نورانی مولی الموحدین امام علی (ع) راهی نجف اشرف می‌شوند در دو آشپزخانه مدینه و فدک‌ طبخ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلا، طبخ غذاي حلال و سالم با رعايت همه مسائل بهداشتي، امري است كه تنها كشورهاي مسلمان اهتمام ويژه اي به آن دارند و به جرأت مي‌توان گفت كه كشور جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه پيشتاز است.
براي اثبات اين مدعا، زماني كه براي تحقيق بيشتر به شهرهاي زيارتي در دو كشور عراق و عربستان مي‌رويم و در بين زائران پرس و جو مي‌كنيم، مي‌بينيم كه آشپزخانه‌هاي صنعتي و نيمه صنعتي ايران كه به طبخ غذاهاي سالم معروف هستند، در اين شهرها خودنمايي مي‌كنند.
دو آشپزخانه نيمه صنعتي مدينه و سنتي فدك نجف اشرف كه زير نظر ستاد عمليات شمسا در اين شهر مقدس اداره مي‌شود، طبخ غذاي زائران ايراني را در دو وعده ناهار و شام به عهده دارد كه تعداد پرس اين غذاها بسته به ايام سال و تعداد زائران متغير است.
محمداسماعيل كياني مسؤول امور تغذيه ستاد عمليات شمسا در نجف اشرف با اين توضيح مي‌افزايد كه هم اكنون در آشپزخانه مدينه ۴۵۰۰ پرس ناهار و ۴۵۰۰ پرس شام به طور مساوي طبخ مي‌شود كه اين تعداد در ايام پيك به حدود ۱۵۶۶۰ پرس در روز مي‌رسد.
ابوالقاسم دامن كشان نيز كه اين روزها مديريت آشپزخانه مدينه نجف اشرف را به عهده دارد، با اشاره به تعداد افرادي كه در اين آشپزخانه مشغول فعاليت هستند مي‌گويد: ۳۲ آشپز، ۴ سرآشپز و ۴ نفر به عنوان كادر اداري، از ساعت ۲ بامداد تا ساعت ۱۷ طبخ و توزيع غذاي زائران را به عهده دارند.
وي ادامه مي‌دهد: در آشپزخانه مدينه شهر نجف ۱۱ نفر در بخش آماده سازي، ۱۴ نفر در بخش خورشت، ۳ نفر در بخش سوپ و ۸ نفر در بخش برنج مشغول فعاليت هستند تا با كيفيت‌ترين غذا را طبق برنامه اعلام شده از سوي ستاد عمليات شمسا براي زائران طبخ كنند.
اگرچه غذاهاي بيرون طعم و مزه و كيفيت غذاي منزل را نخواهند داشت اما وقتي از برخي زائران درباره كيفيت غذاها سؤال مي‌كنم ابراز رضايت مي‌كنند و حتي مسؤول تغذيه ستاد عمليات شمسا در نجف اشرف به اين امر افتخار مي‌كند و معتقد است كه نوع طبخ غذاها رضايت زائران را همراه داشته است.
مدير آشپزخانه مدينه شهر نجف اشرف نيز با تأييد اين سخن مي‌گويد كه هنوز هيچ ارگاني به نوع طبخ و مواد اوليه غذاي طبخ شده اعتراض نكرده است چراكه در اين آشپزخانه غذاهاي متنوع با رعايت بهداشت كامل و پيروي از اصول صحيح آشپزي طبخ مي‌شود.
جالب‌تر آن كه وقتي به درمانگاه‌هاي هلال احمر در سطح شهر نجف مراجعه مي‌كنم تا درباره نوع بيماري‌ها بپرسم، مطمئن مي‌شوم كه طي ۵۰ روز اخير هنوز هيچ زائري كه براساس تناول غذاي طبخ شده از سوي آشپزخانه مدينه و فدك مسموم و يا دچار بيماري موردي شده باشد، مراجعه نكرده است.
غذاي زائران ايراني عتبات عاليات كه در شش ماهه نخست سال وارد كشور عراق مي‌شوند، از ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ براي صبحانه، ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ براي ناهار و ساعت ۲۰ تا ۲۲ براي شام سرو مي‌شود.


| شناسه مطلب: 44591




عتبات نجف آشپزخانه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران