همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد

همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار برگزار شد

همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزارسال ۹۳ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون امور بین الملل حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ملک‌دار معاون امور طلاب و دانش آموختگان، حجت الاسلام والمسلمین نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه در سالن قدس مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين مراسم كه به همت ستاد عمره و عتبات معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌هاي علميه برگزار شد، پس از تلاوت آياتي از كلام الله مجيد و ذكر مصيبت اهل بيت (ع)، حجت الاسلام والمسلمين ملك‌دار به ارائه گزارشي از عملكرد ستاد عمره و عتبات اين معاونت پرداخت.
معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌هاي علميه با اشاره به اين كه خداوند امسال نيز توفيق داد تا با تلاش مدير حوزه‌هاي علميه سهميه اي براي حوزويان در نظر گرفته شود، تصريح كرد: ۳۵۰۰ سهميه براي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور به طلاب و علما اختصاص پيدا كرد.
وي با اشاره به اينكه يكي از آداب حضور براي تشرف به سفر عمره، طهارت، پاكي و تخليه از همه بدي‌ها است، اظهار داشت: به فرموده امام صادق (ع) وقتي كه زائري براي سفر به بيت الله الحرام آماده مي‌شود، بايد از همه بدي‌ها خودش را تخليه كند.
وي با بيان اين كه در سفر عمره فقط بايد خدا را در نظر داشته باشيم و از دل مشغولي‌هاي حاشيه اي پرهيز كنيم، تصريح كرد: همچنين در ايام پيش از سفر به عمره بايد خود را براي درك اين حضور مهم آماده كنيم؛ چرا كه اين سفر معنوي، سير الي الله است و به همين دليل بايد با بيداري حركت كنيم و قدر اين سفر را به عنوان مهمان الهي بدانيم. [factimage()] http://hawzahnews.ir/uploads/01_203988.jpg [imagetitle()] [factimageend()] معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌هاي علميه با اشاره به اينكه خداوند امسال نيز توفيق داد تا با تلاش مدير حوزه‌هاي علميه سهميه اي براي حوزويان در نظر گرفته شود، تصريح كرد: ۳هزار و ۵۰۰سهميه براي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور به طلاب و علما اختصاص پيدا كرد.
حجت الاسلام والمسملين ملك دار خاطرنشان كرد: جهت هدفمندي اين سهميه‌ها كه ارتقاي معنوي حوزويان را فراهم مي‌كند، براي روحانيون و طلاب كل كشور اختصاص يافته است و بر اساس تعداد جمعيت طلاب و روحانيون به پژوهشگران، مبلغان طرح هجرت، روحانيون مستقر سازمان تبليغات، روحانيون تبليغي دفتر تبليغات و برخي مراكز حوزوي ديگر اختصاص يافته است.
وي با بيان اين كه در همه استان‌ها نمي‌توان كاروان اختصاصي راه اندازي كرد چرا كه سهميه در برخي استان‌ها به اندازه تشكيل يك كاروان نيست، ابراز داشت: امسال ۱۲ كاروان اختصاصي حوزويان از قم، اصفهان، مشهد و تهران به عمره اعزام خواهند شد و قطعا در امور فرهنگي و معنوي بيشتر تاثير گذار خواهند بود.
معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌هاي علميه يكي از دغدغه‌هاي بعثه مقام معظم رهبري را تامين روحانيون كاروان‌هاي زيارتي است، افزود: حدود ۸۰ نفر از اساتيد طي سال گذشته به روحانيون كاروان‌هاي زيارتي اضافه شدند.
حجت الاسلام ملك دار با بيان اينكه كاروان اختصاصي روحانيون در معرض قضاوت ديدگان عموم قرار دارد، ابراز داشت: رفتار و اخلاق كاروان اختصاصي حوزويان در بقيع، مسجدالحرام و مدينه علاوه بر اينكه مورد حساسيت خاص وهابيون قرار دارد، از ديدگان زائران ايراني نيز مورد توجه است و به همين دليل بايد تلاش كرد تا به فرموده امام صادق (ع) رفتار ما مايه عزت و سربلندي ائمه اطهار باشد.
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام زماني معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه، سه هدف مهم از سفر عمره را ايجاد تحول روحي، معرفي مكتب اهل بيت (ع) و معرفي اسلاميت نظام جمهوري اسلامي را عنوان كرد و اظهار داشت: فلسفه اصلي حج ايجاد تحول روحي است چرا كه تمام احكام بر اساس مقاصدي مي‌باشد كه از سوي خدواند براي ايجاد تحول در انسان شكل گرفته است.
او تعبد و التزام ديني شيعه به احكام اسلام را يكي از توصيه‌هاي مهمي دانست است كه عمره گزاران بايد توجه داشته باشند، ابراز داشت: صداقت و مهرباني شيعه به همه مسلمانان، معرفي مباني معارف و فقهي شيعه از قرآن و عترت (ع)، گزارش اقدامات عظيم حوزه‌هاي علميه شيعي، بيان تبري مذهب شيعه از لعن به مقدسات اهل تسنن و شبكه‌هاي شيعي نما، معرفي مباني ولايت فقيه و معرفي شخصيت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري از جمله مهم‌ترين توصيه هايي است كه عمره گذاران بايد توجه ويژه داشته باشند. [factimage()] http://hawzahnews.ir/uploads/09_204004.jpg [imagetitle()] [factimageend()] وي تصريح كرد: مناسك حج و عمره اردوي خودسازي، پالايش كننده تمام ناخالصي‌هاي انسان و تحقق بخش همه فضايل اخلافي در افراد است و حجي مورد قبول است كه تاثيرگذاري در انسان داشته باشد.
معاون امور بين الملل حوزه‌هاي علميه با تاكيد بر اين كه اگر خودسازي و خودشكستگي در انسان شكل نگيرد و اندك غروري مقبوليت حج را پس از بازگشت تحت تاثير قرار مي‌دهد، ابراز داشت: بيشترين توجه در سفر به عمره را به اثرات روحي و حالات معنوي داشته باشيد.
وي با بيان اين كه ده‌ها كتاب در خصوص اسرار مناسك عمره و حج تاليف شده است، ابراز داشت: بعثه مقام معظم رهبري ده‌ها كتاب و نرم افزار را در اين زمينه توليد كرده است و طلاب بايد اين مسائل را مورد نظر قرار دهند.
حجت الاسلام زماني با تاكيد بر اينكه نبايد دغدغه‌هاي فقهي انجام مراسم حج و عمره را در اذهان داشته باشيم، گفت: در سفر عمره از برخي وسواس‌ها بايد پرهيز كرد و بيشتر به ارتقاي معنوي حالات روحي پرداخته شود.
وي با بيان اين كه حج و عمره شكوهمندترين و بزرگ‌ترين همايش اديان در طول تاريخ بشريت است، تصريح كرد: با حضور جمعيت ميليوني حاجيان و عمره گزاران بايد منافع امت را كه يكي از اهداف معرفي مكتب اهلبيت (ع) به امت اسلام باشد را مورد توجه قرار دهيد. *با رفتار صحيح، معرف مكتب اهلبيت (ع) باشيم
معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه با اشاره به اينكه گروه‌هاي مذهبي مختلفي در سفر عمره و حج حضور دارند، ابراز داشت: توصيه به مناظره ديني با گروه‌هاي مختلف مذهبي نداريم اما در برخوردهاي خود بايد معرف مكتب اهلبيت (ع) باشيم.
*محبت اهل سنت به اهل بيت (ع)، سرمايه عظيمي است
وي با تاكيد بر اين كه اكثريت اهل سنت داراي محبت به اهل بيت (ع) هستند و اين مسئله سرمايه بزرگي براي نقش آفريني فرهنگي ديني است، افزود: برخي از اهل سنت زيارت و توجه به اهل بيت (ع) را بالاتر از زيارت خلفاي خود مي‌دانند و افراد معتقد و با صداقت بسياري دارند.
حجت الاسلام زماني با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين وظيفه رسالت حوزويان، تبليغ ديني و فرهنگي براي جذب به شيعه است، گفت: اگر حكيمانه، مهربانه و عالمانه اقدامات تبليغي داشته باشيم، شاهد موجبات خوبي خواهيم بود. [factimage()] http://hawzahnews.ir/uploads/12_204010.jpg [imagetitle()] [factimageend()] *اسلاميت نظام را در عمره به دنيا معرفي كنيم
معاون امور بين الملل حوزه‌هاي علميه با اشاره به اين كه بايد نسبت به معرفي اسلاميت نظام جمهوري اسلامي است در سفر عمره اهتمام داشت، افزود: اكثريت مسلمانان از اصل نظام و ايراني‌ها استقبال مي‌كنند.
حجت الاسلام زماني تعبد و التزام ديني شيعه به احكام اسلام را يكي از توصيه‌هاي مهمي دانست كه عمره گذاران بايد توجه داشته باشند، ابراز داشت: صداقت و مهرباني شيعه به همه مسلمانان، معرفي مباني معارف و فقهي شيعه از قرآن و عترت (ع)، گزارش اقدامات عظيم حوزه‌هاي علميه شيعي، بيان تبري مذهب شيعه از لعن به مقدسات اهل تسنن و شبكه‌هاي شيعي نما، معرفي مباني ولايت فقيه و معرفي شخصيت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري از جمله مهم‌ترين توصيه هايي است كه عمره گذاران بايد توجه ويژه داشته باشند.
وي با تاكيد بر لزوم توجه به آمادگي‌هاي اخلاقي عمره گزاران، اظهار داشت: پيامبر اكرم (ص) سادگي در سفر حج و عمره را همواره مورد توجه قرار مي‌دادند و به همين دليل ما نيز نبايد به دنبال تجمل گرايي و خريد لباس‌هاي احرام گران قيمت باشيم.
مسئول دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با اشاره به حديثي از ائمه معصومين (ع) مبني بر اينكه حافظ عزت مندي تشيع باشيد، اظهار داشت: امام صادق (ع) در حديثي فرمودند، شيعيان ما از مردم درخواست و گدايي نمي‌كنند، چرا كه شيعه، اصل عزت مندي را همواره مورد تاكيد قرار داده است.
حج و عمره از دايره تجمل گرايي خارج شود
در ادامه اين مراسم مسئول دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با اشاره به حديثي از حضرت زهرا (س) مبني بر اينكه خدا حج را واجب كرد تا عامل تقويت دين باشد، اظهار داشت: سفر عمره گذاران بايد موجب تقويت اعتقاد، اخلاق و رفتار معنوي افراد شود.
وي با اشاره به حديثي از امام رضا (ع) علت حج را طلب فزون خواهي براي معنويت و جدايي از دنياگرايي دانست و گفت: گام اول براي سفر حج رفتن خالص سازي انسان است تا حج وي مقبول واقع شود.
مسئول دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه يكي ديگر از اهداف سفر به عمره و حج را پرداخت حقوق معنوي و الهي دانست و افزود: امام صادق (ع) در حديثي مي‌فرمايند از عمره و نماز برتر است كه انسان حقوق ديگران را بپردازد و حق الناسي نداشته باشد، چرا كه در غير اين صورت حج وي مورد قبول واقع نمي‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين نواب توجه به امام عصر (عج) را چهارمين هدف از سفر به عمره بيان كرد و گفت: بيت الله الحرام اردوگاه امام زمان (عج) و ائمه معصومين (ع) است به همين دليل بايد با ارتقاي معنوي، موجب زينت شيعه و اهل بيت (ع) باشيم.
مهم‌ترين سوغات عمره
وي طواف به نيابت ائمه معصومين (ع) را يكي ديگر از اقداماتي دانست كه بايد عمره گذاران توجه داشته باشند، ابراز داشت: توجه دروني و پاكسازي روحي از مهم‌ترين مسائلي است كه بايد در سفره حج و عمره به آن توجه داشت و مهم‌ترين سوغات ما بايد توبه از گناهان باشد.
مسئول دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، توجه ويژه به انجام تعقيبات و مستحبات در تاريكي شب را از ديگر فرصت‌هاي عمره گذاران دانست و گفت: قرائت و ختم قرآن در ايام دوره عمره از مهم‌ترين اقداماتي است كه براي ارتقاي حالات معنوي انسان موثر است. *حج را تجملاتي نكنيم حجت الاسلام والمسلمين نواب با تاكيد بر لزوم توجه به آمادگي‌هاي اخلاقي، اظهار داشت: پيامبر اكرم (ص) سادگي در سفر حج و عمره را همواره مورد توجه قرار مي‌داد و به همين دليل ما نيز نبايد به دنبال تجمل گرايي و خريد لباس‌هاي احرام گران قيمت باشيم. [factimage()]http://hawzahnews.ir/uploads/15_204016.jpg [imagetitle()] [factimageend()] وي انتخاب همسفر را از ديگر نكات مورد مورد توجه عمره گذاران قرار داد و افزود: تعاون و همگرايي از مهم‌ترين اقداماتي است كه عمره گذاران مورد توجه قرار دهند و به افراد مسن و معلول بي توجهي نكنند چرا كه آن‌ها نيز مهمان سفره الهي هستند.
مسئول دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با تاكيد بر اين كه حافظ عزت مندي تشيع باشيد، اظهار داشت: امام صادق (ع) در حديثي فرمودند، شيعيان ما از مردم درخواست و گدايي نمي‌كنند، چرا كه شيعه عزت مندي را همواره مورد تاكيد قرار داده است. *براي انجام مناسك وسواس نشويد
حجت الاسلام والمسلمين نواب با بيان اين كه انسان نبايد در مناسك دچار وسواس شود، تصريح كرد: وسواس زياد موجب بدبيني و تخريب نگاه معنوي انسان به اعمال و مناسك عمره و حج مي‌شود.
وي بهره مندي معنوي از اماكن مذهبي و عبرت و الگوگيري از ائمه معصومين (ع) را مورد توجه ويژه عمره گذاران روحاني قرار داد و اظهار داشت: متاسفانه امروز وهابيت‌هاي تندرو اماكن مقدسه و هر مكاني كه منتسب به اهل بيت (ع) است، را تخريب كرده اند.
مسئول دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه تفكر را مورد تاكيد قرار داد و افزود: در مدينه و با آرامش خاطر در مسجدالنبي به تفكر بپردازيد و تاريخ اسلام را مرور كنيد تا متوجه شويد اسلام به چه سختي به ما رسيده است.


| شناسه مطلب: 44596




عمره طلاب همايش



نظرات کاربران