کاهش خرید زائران ایرانی در عمره کاهش خرید زائران ایرانی در عمره کاهش خرید زائران ایرانی در عمره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کاهش خرید زائران ایرانی در عمره کاهش خرید زائران ایرانی در عمره کاهش خرید زائران ایرانی در عمره کاهش خرید زائران ایرانی در عمره کاهش خرید زائران ایرانی در عمره

کاهش خرید زائران ایرانی در عمره

هرچند از میزان خرید زائران ایرانی از فروشگاه‌های عربستان در دو شهر مدینه منوره و مکه مکرمه، آمار دقیقی در نیست، اما استفاده از فرصت کمیاب زیارت از یک سو و گرانی برخی اجناس و کالاها از سوی دیگر، موجب خلوتی بسیاری از‌ فروشگاه‌ها، به ویژه در مکه شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج به مكه مكرمه، فروشگاه‌هاي بزرگ اين شهر كه پيش از اين، مالامال از ايرانيان بود، در ماه‌هاي اخير با كاهش مراجعه خريداران روبه‌رو شده و حتي برخي از آنها خالي از زائر ايراني است.
مقايسه قيمت‌ها بين ايران و عربستان و گراني اجناس و كالاها در مدينه و مكه و همچنين استفاده از فرصت‌ حضور در اين دو شهر مقدس براي زيارت مسجدالنبي، بقيع، مسجدالحرام و ساير اماكن متبرك، موجب شده تا جمعيت بسيار كمي از ايرانيان دست به خريد گسترده بزنند.
در همين حال، يكي از زائران كه از كارواني از مازندران به عمره آمده و در مكه مكرمه به سر مي‌برد، به خبرنگار ما گفت: خيلي از اجناس اينجا از ايران گران‌تر است و ما ترجيح مي‌دهيم از مملكت خودمان خريد كنيم.
يكي ديگر از دلايل پايين آمدن فروش فروشگاه‌هاي سعودي، به خصوص در مكه، محاسبه هر ريال سعودي به ارزش يك هزار تومان است كه با اين حساب، قيمت اجناس به شدت بالا مي‌رود؛ چرا كه برخي زائران، فقط پول ايراني با خود آورده‌اند و در حالي كه 850 تومان از پول رايج كشورمان در صرافي‌ها معادل يك ريال سعودي عرضه مي‌شود، فروشگاه‌ها هر 10 هزار ريال ايراني را يك ريال سعودي محاسبه مي‌كنند.
خريد اجناس الكترونيكي نيز در مقايسه با ارزش آنها در ايران، به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست و به گفته يكي از زائران تهراني، برخي از آنها حتي يك و نيم برابر بهايشان در ايران در فروشگاه‌هاي تجهيزات الكترونيكي عرضه مي‌شوند. گوشي‌هاي موبايل، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري و ساير وسايل رايانه‌اي و الكترونيكي از قيمتي به مراتب بيش از ايران برخوردارند؛ ضمن اينكه ضمانت‌نامه آنها نيز در كشور ما فاقد اعتبار است.
خريد گسترده زائران ايراني در سال‌هاي گذشته، موجب گستردگي فروشگاه‌هاي بزرگ و چندمنظوره در دو شهر زيارتي عربستان سعودي شده و برخي از فروشگاه‌هاي قديمي، شعبه‌هاي تازه‌اي در اين دو شهر افتتاح كرده‌ بودند.


| شناسه مطلب: 44670




مكه سوغات



نظرات کاربران