هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات

هشدار جدی پزشکی به زائران کاروانهای آزاد عتبات


بیماری های دسته جمعی خطری است که زائران آزاد عتبات را تهدید می کند، به همین منظور یکی از کارشناسان بهداشت مرکز پزشکی هلال احمر حج و زیارت از مردم خواست که برای زیارت عتبات تنها در کاروانهای مجاز ثبت نام کنند تا خدای نکرده این بیماری‌ها گریبان‌گیر آن‌ها نشود.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلا، كارشناسان بهداشت محيط كه از سوي مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر به عتبات عاليات اعزام مي شوند وظايف متعددي همچون بازرسي از هتل‌ها، كشتارگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و درمانگاه‌ها را به عهده دارند.
اين افراد در بازرسي‌هاي صورت داده ضمن بررسي نكات ايمني مكان هاي نامبرده، نتيجه بررسي هاي خود را به فهداك سازمان حج و زيارت ارائه مي دهند و حتي درخواست هاي خود را با امضاي نماينده مركز پزشكي هلال احمر براي ستاد عمليات شمسا ارسال مي كنند تا رسيدگي شود.
يكي از دلايلي كه سبب شد در سالهاي اخير قرارداد برخي از هتل هاي نجف و كربلا فسخ شود، گزارش‌هايي بود كه از شرايط نامساعد هتل هاي اقامتي زائران حكايت داشت و البته از سوي كارشناسان بهداشت به مراكز ذيربط ارسال مي شد.
يكي از كارشناسان بهداشت مركز پزشكي هلال احمر در گفت وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج، بررسي نوع خدمت رساني به زائران را وظيفه همكاران خود دانست و گفت: براي تحقق اين امر به صورت روزانه از درمانگاه‌ها، هفتگي از آشپزخانه ها و هفته‌اي دو مرتبه از كشتارگاه‌ها بازديد به عمل مي آيد.
وي كه نمي‌خواست نامش برده شود، در تبيين وظايفي كه بر عهده دارد، به خطري كه زائران آزاد عتبات را تهديد مي كند، اشاره كرد و اظهار داشت: سه گروه زائر به عتبات عاليات اعزام مي شوند، گروه نخست تحت نظارت سازمان حج و زيارت هستند و شرايط اعزام آنها از مبدأ تا مقصد كاملا تحت كنترل است.
اين كارشناس بهداشت ادامه داد: گروه دوم افرادي هستند كه يا به صورت انفرادي و يا به صورت كاروانهاي آزاد قصد عزيمت به كربلا مي كنند و هيچ كنترل و نظارتي بر روي آنها انجام نمي شود، برخي از اين اين زائران در بدترين هتل ها ساكن مي شوند و بدترين شرايط تغذيه اي را دارند.
وي با بيان اينكه براي زائران آزاد هيچ امكانات بهداشتي و درماني وجود نداد و در بين آنها تاكنون بيش از بيست مورد بيماري دسته جمعي كه از آن به طغيان بيماري ياد مي‌شود مشاهده كرده ايم، از هموطنان كه قصد زيارت عتبات دارند خواست كه در كاروانهاي مجاز حج و زيارت ثبت نام كنند.
وي با اشاره به گروه سوم گفت: اين افراد با سفر به كشور عراق به صورت بلند مدت در حسينيه‌هاي نجف و كربلا اقامت مي كنند كه سرويس هاي بهداشتي مناسبي ندارد، گاها شرايط استحمام ندارند و يا از يك حمام استفاده مي كنند و اغلب هم با سرماخوردگي، اسهال و استفراغ به كشور باز مي گردند.
اين كارشناس بهداشت مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر، وضعيت بهداشتي درماني كساني كه در ستادهاي بازسازي عتبات فعال هستند و از شش ماه تا يكسال در عراق اقامت دارند را مناسب ندانست و پيشنهاد كرد كه به اين افراد نيز خدمات مشابه پزشكي و بهداشتي از سوي مركز پزشكي حج و زيارت ارائه شود.




نظرات کاربران