سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع) سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع)

سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع)

امام رضا(ع) در روایتی،‌ مؤمن حقیقی را دارای سه خصلت از سنت خدا، پیامبر و ولی او دانسته و در تفسیر آیه 19سوره علق، نزدیک‌ترین حالت بنده به خدا را در سجده می‌دانند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، امام علي‌بن موسي‌الرضا (ع) از لحاظ علمي منزلت بالايي داشتند و از بيست و چند سالگي در مدينه به فتوا مي‌نشستند. آن حضرت در حرم پيامبر (ص) مي‌نشستند و هرگاه كسي از علماي مدينه در مسئله‌اي در مي‌ماند، همگي به امام اشاره مي‌كردند و مسائل خود را از ايشان مي‌پرسيدند و امام هم به آن‌ها پاسخ مي‌گفتند. امام رضا (ع) در هر شهري از مدينه تا مرو كه اقامت مي‌كردند، مردم پيش او مي‌رفتند و درباره مسايل ديني خود سؤال مي‌كردند.
ثامن‌الحجج (ع) پيوسته با قرآن مأنوس بودند، آن را به دقت مي‌خواندند و در آيات آن تدبر مي‌كردند و مي‌انديشيدند كه درباره چه چيز و در چه وقت نازل شده است. گفتار، پاسخ و مثال‌هاي آن حضرت همه برگرفته از قرآن كريم بود.
ايشان در روايتي، مؤمن حقيقي را داراي سه خصلت از سنت خدا، پيامبر و ولي او دانسته است (كتمان سِر، مدارا با مردم و صبر در سختي‌ها) و به منظور بيان اين سه خصلت به سه آيه «عَٰالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَي غَيْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَي‌' مِنْ رَسُولٍ…» (جن، ۲۷-۲۶)، خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» (اعراف، ۱۹۹) و «وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء…» (بقره، ۱۷۷) استناد مي‌كنند. (ابن بابويه، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۸۲؛ طبرسي، ۱۳۸۵ق، ص۸۵)
آن امام همام در روايت ديگري فرموده‌اند: نزديك‌ترين حالتي كه بنده نسبت به خداوند دارد حالتي است كه در سجده است و اين سخن خداوند است كه -در آيه ۱۹ سوره علق- فرمود: «… وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ» (كليني، ۱۳۶۵ش، ج۳، ص۲۵۶؛ ابن‌بابويه، ۱۳۷۸ق، ج۲، ص۷)
منبع: مجموعه تفسيري امام رضا (ع)، چاپ اول ۱۳۹۲، انتشارات بنياد بين‌المللي فرهنگي و هنري امام رضا (ع)


| شناسه مطلب: 44749




حديث امام رضا



نظرات کاربران