مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج

مشاور استاندار قزوین:خودسازی مهمترین رمز سفر به حج

مشاور استاندار قزوین در امور روحانیون گفت: حج اهمیت بسزایی در خودسازی زائران دارد که هر فردی با رفتن به این سفر معنوی در سن جوانی می‌تواند آثار و برکات بی‌شماری در زندگی به دست آورد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، حج چشمه حقيقت توحيدي و ركن اساسي از احكام حيات‏بخش اسلام است. اين عبادت، با زوايايي گسترده پر از راز و رمزهاي فراواني است كه هر يك بيانگر نمادي از توحيد است و پرشكوه‏ترين فريضه ديني را رقم مي‏زند.
حج داراي اعمال متعدد عبادي است كه هر يك با نظم ويژه‌اي به ترتيب انجام مي‌شود ولي در حين انجام آنها هر يك داراي رمزهاي فراواني است كه يك حاجي بايد با تقرب جستن به خداوند متعال آن را به خوبي دريابد تا بتواند بنده خالص خدا بشود.
به همين دليل حاجي در حج با انجام اعمال عبادي، تلاش مي‌كند خود را از وابستگي‌هاي دنيايي دور كند تا رازهاي عرفاني و معنوي اين سفر را دريابد.
براي تبيين بيشتر اهميت حج با حجت‌الاسلام مجتبي قائداميني مشاور استاندار قزوين در امور روحانيون كه براي نخستين بار در سن ۲۵ سالگي به اين سفر معنوي مشرف شده به گفتگو نشستيم، كه حاصل آن از نظرتان مي‌گذرد.
تاكنون چند بار به حج مشرف شده‌ايد؟
بنده در طول عمرم با عنايت خداوند متعال پنج بار به عمره مفرده و يك بار به حج واجب مشرف شده‌ام.
نخستين بار در چه سالي به حج مشرف شديد؟
سال ۱۳۶۳ در سن ۲۵ سالگي به حج مشرف شدم و آخرين بار هم در سال ۹۲ به اين سفر معنوي رفتم.
به نظر شما اهميت حج چيست؟
آيات و احاديث متعددي در خصوص اهميت حج بيان شده كه با مطالعه آنها ما را به اهميت اين سفر معنوي بيشتر راهنمايي مي‌كند كه اين مهم از چه اهميتي برخوردار است.
بايد گفت حج و طواف كردن خانه خدا به معناي توحيدي بودن دين اسلام است كه همه مسلمانان از هر رنگ، قوم، و نژادي از سراسر نقاط عالم با طواف كردن اين خانه در برابر پروردگار يكي مي‌شوند كه اين مهم بيانگر اين است كه هدف همه مسلمانان يكي است و آن توجه به ذات اقدس الهي است.
به نظر شما منظور خداوند از حج ابراهيمي كه در قرآن بيان شده، چيست؟
خداوند متعال در قران كريم به حج ابراهيمي تاكيد ويژه‌اي كرده كه علماني ديني از جمله امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري در تبيين اين حج مي‌گويند همان گونه كه حضرت ابراهيم (ع) به سفر حج مي‌رفت و در حين انجام اعمال عبادي آن فلسفه اين سفر معنوي را درك مي‌كرد بايد زائران با رفتن به حج بتوانند با الگوگيري از اين پيامبر بزرگوار حجي همانند حج ابراهيمي به جا آورند.
از آنجايي كه حج اسرار و رمزهاي فراواني دارد، يك حاجي مي‌تواند با به جا آوردن حج ابراهيمي به آنها دست يابد براين اساس زائران خانه خدا در فهميدن فلسفه و درك رفتن به اين سرزمين معنوي بايد بيشتر همت كنند.
به نظر شما حج چه پيام‌هايي براي جامعه بشري دارد؟
حج پيام‌هاي مختلفي براي جامعه بشري دارد و يك عمل عبادي و سياسي محسوب مي‌شود، كه توضيح آنها زمان مفصلي مي‌خواهد ولي به صورت مختصر مي‌توان گفت كه اتحاد، وحدت و برائت از مشركان از مهمترين پيام‌هاي سياسي اين سفر معنوي است، در واقع مسلمانان با سفر به سرزمين وحي اعلام مي‌كنند كه با دوستان اسلام، دوست و با دشمنان اين دين، دشمن هستند.
اعلام برائت از مشركان در حج از اهميت بسزايي برخوردار است و حتي در اين خصوص آيه‌هاي سوره توبه با محتواي معني برائت از مشركان خدا نازل شده تا حاجيان آن را در اين سفر معنوي بخوانند.
اين آيه‌ها در روز عيد قربان يا عرفات از سوي خداوند متعال به پيامبر اكرم (ص) و سپس به امام علي (ع) ابلاغ شده و به حاجيان هم سفارش ويژه شده كه اين آيات را حتما در خانه خدا قرائت كنند.
نخستين بار كه خانه كعبه را ديديد، چه دعايي كرديد؟
در مسجدالحرام مستحب است كه حاجي به سجده برود و سپس چشم خود را به كعبه بگشايد و دعا كند كه در اين لحظه خداوند متعال سه دعاي او را استجابت مي‌كند و من هم در اولين نگاهم به خانه كعبه كه در سال ۶۳ به اين سفر معنوي رفتم، عاقبت به خيري مسلمانان و در كنار آن ظهور امام زمان (عج) از خداوند منان خواستم.
با توجه به اينكه شما در سن جواني به حج مشرف شديد، به نظر شما رفتن به اين سفر معنوي در سن جواني اهميتي دارد؟
حج اهميت بسزايي در سازندگي فرد در زندگي دارد و اگر فردي در سن جواني به اين سفر معنوي برود آثار و بركات بي‌شماري مي‌تواند در زندگي به دست آورد.
چشيدن طعم شيرين حج در سن جواني بيشتر از بزرگسالي براي هر فردي لذت‌بخش‌تر است و او در اين سن از فضاي معنوي اين سفر معنوي مي‌تواند با تقويت جسم و روح خود در مسير الهي بيشتر بهره بگيرد و با عمل به آنها در زندگي موفق‌تر باشد.
در اين راستا بايد مسئولان حج و زيارت برنامه‌هاي خوبي براي اعزام جوانان به ويژه زوج‌هاي جوان فراهم كنند تا آنها در سن جواني به حج بروند و با يكديگر در اين سرزمين پيوند آسماني ببندند تا فضاي معنوي اين سفر را در زندگي خود پياده كنند تا در دنيا و آخرت سعادتمند شوند.
انجام كدام يك از اعمال حج براي شما شيرين بود؟
همه اعمال عبادي در مكه و مدينه شيرين است ولي در لحظه كه حاجي محرم مي‌شود و با دو تكه لباس سفيد بر تن، كلام الهم لبيك بر زبان مي‌گيرد و به سمت خانه خدا حركت مي‌كند از لحظه‌هاي شيرين است كه به نظر من همه حاجيان طعم آن را چشيده‌اند.
يكي از خاطرات شيرين‌تان را در سفر حج برايمان تعريف كنيد؟
بنده در سفر به حج كه روحاني كاروان بودم به همه زائران اعم از خواهران و برادران توضيح دادم كه چگونه محرم شوند و از آنجايي كه محرم شدن آقايان در دو تكه پارچه سفيد است بارها به آنان توضيح دادم كه فقط اين دو تكه پارچه را بر تن كنند.
با اين وجود بعد از اينكه همه زائران محرم شدند و قصد رفتن به خانه خدا را داشتيم، ديدم يكي از آقايان زيرپيراهني خود را در نياورده و از روي آن پارچه سفيد را انداخته، رفتم جلو به او گفتم چرا پيراهنت را درنياوردي، كه او در جواب به من گفت، زشت است كه پيراهنم را در بياورم و خجالت مي‌كشم به همين دليل توضيحات زيادي به ايشان دادم تا قانع شد كه اين به نظرم يكي از خاطرات شيرين من در لحظه محرم شدن بود.
زماني كه زائران محرم مي‌شوند، چه حس و حالي دارند؟
قبل از اينكه زائران محرم بشوند همه از قدرت، زبان و پست‌هاي مختلفي برخوردارند ولي بعد از اينكه آنها محرم مي‌شوند همه يك رنگ مي‌شوند و وابستگي به هيچ يك از تعلقات دنيايي ندارند.
در واقع انسان زماني كه متولد مي‌شود لباس سفيد به تن او مي‌كنند، در احرام نيز لباس سفيد به تن كرده و در زمان مرگ هم همين لباس را بر تن او مي‌كنند كه اين مهم بيانگر اين است كه انسان نبايد به هيچ امور دنيايي وابسته شود و فقط بايد به خداوند متعال و خالق هستي جهان توجه كند چرا كه در روز آخرت بايد پاسخگوي اعمال خود در اين دنيا باشد.
ولي در زماني كه زائران محرم مي‌شوند همه از ته قلب‌شان كلام الهم لبيك مي‌گويند كه حس و حال عجيبي در اين زمان به حاجي دست مي‌دهد و او يك شيريني معنوي خاصي پيدا مي‌كند كه واقعا بايد در آن جا حضور داشت تا آن را با وجودت احساس كني.




نظرات کاربران