گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او
گفت و گویی متفاوت با حجت الاسلام کلباسی:

زائر نابینا و عهد یک همسفر با او

در سفرهای زیارتی خاطرات پندآموز زیادی نهفته است که هر از چندگاه ورق زدن دفتر این خاطرات خالی از لطف نیست، از جمله این خاطرات، عهد یک زائر بیت‌الله الحرام با فردی نابیناست...

حجت الاسلام و المسلمين مجتبي كلباسي اشتري، مدير مركز تخصصي مهدويت در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني بعثه مقام معظم رهبري، يكي از فلسفه هاي حج و عمره را فراموش كردن خود دانست و گفت: در واقع يكي از مسائل مهم در حج و عمره، پيوستن به جمع و همراهي و همدلي است، اما گاهي انسان مي بيند در همين اعمال هم خلاف آن عمل را انجام مي دهد؛ مثلا در احرام هم خودخواه است در طواف هم به دنبال ضايع كردن حقوق ديگران است.
اين روحاني كاروانهاي عمره و تمتع در بيان خاطره اي پندآموز ادامه داد: در يكي از سفرهاي حج تمتع در فرودگاه ايران ديدم زائري نابينا همراه ماست، و آقايي هم دست ايشان را گرفته و همراهي مي كند در ذهنم آمد كه فرزند يا برادر اوست كه وي را همراهي مي كند، در هواپيما، مدينه، مكه، ايام تشريق و... اين فرد را به همراه آن نابينا مشاهده مي كردي به گونه اي كه ديگر تعجب كردم كه اين فرد اصلا او را رها نمي كند.
مدير مركز تخصصي مهدويت اظهار كرد: بالاخره در فرصتي مناسب او را يافتم و گفتم خوشا به حالت كه اينگونه پدر را در اين سفر ياور هستي، گفت: ايشان پدرم نيست. گفتم: خوب برادر، گفت: نه برادر من هم نيست. در ذهنم آمد شايد پول گرفته است، گفتم: خوب شما از فرودگاه ايران تا به اينجا در همه حال دست در دست ايشان داري، علت چيست؟ گفت: از روز نخست كه ايشان را ديدم و از وضعيت بينايي ايشان آگاه شدم با خودم عهد كردم كه در اين سفر هيچگاه تنهايش نگذارم. خيلي متأثر شدم.
حجت الاسلام كلباسي اضافه كرد: وقتي شما رفتار اين فرد را با كساني كه متأسفانه در اين سفر نيز خودخواه هستند و حتي براي اتاق و غذا با يكديگر تنش دارند، مقايسه مي كنيد، بزرگي و كرامت اين فرد را مي يابيد.
وي در بيان خاطره اي ديگر در اين زمينه عنوان كرد: در سفر تمتع ديگري، از جلسات اوليه اي كه براي آموزش حجاج برگزار مي شد، متوجه شخصي شدم كه در كاروان فعاليت انجام مي دهد و با توجه به نوع كارهايي كه انجام مي داد، گمان كردم خدمه كاروان است، در طي سفر هم مشغول فعاليت هاي يدي بود، ساك جابجا مي كرد، كمك مي كرد، در توزيع غذا همراه بود و هر فعاليتي كه در اين سفر مي شد ايشان جزئي فعال بود.
اين روحاني كاروانهاي عمره و تمتع اضافه كرد: از اطرافيان پرسيدم اين بنده خدا كه اين همه فعاليت دارد، جزو خدمه كاروان است، گفتند: نه او زائر است، خيلي برايم جاي تعجب داشت كه يك زائر اينگونه خود را وقف كاروان كرده است، بعد با او صحبت كردم و گفت: من راننده نيسان هستم و از روز اول كه براي اين سفر قصد كردم با خود گفتم كه بايد خدمه اين زائران باشم و براي همين هم است كه كمك مي كنم. بسيار فرد با اخلاق و با متانتي بود و در كارهايي هم كه انجام مي داد خيلي متين و با اخلاق رفتار مي كرد.
مدير مركز تخصصي مهدويت در ادامه بيان اين خاطره اظهار كرد: بعد از عرفات بود كه آمد پيشم و گفت: حاج آقا در عالم خواب در حال طواف به دور كعبه بودم كه گوسفندي را آوردند و به من گفتند اين قرباني توست و آن را قرباني كن، تعبير چيست؟ من هم به نوعي پاسخ را دادم و گفتم كه برادر كار شما درست است كه اينگونه مورد توجه قرار گرفتيد.
وي افزود: بيان اين خاطرات و ديدن اين صحنه ها واقعا سازنده است، با بيان اين خاطرات مي توان برخي از اعمالي از اين دست همچون ياري رساندن، خدمت به زوار و... را نهادينه كرد و به يك فرهنگ تبديل نمود.
در ادامه اين گفتگو از حجت الاسلام كلباسي خواستيم تا درباره هريك از كلماتي كه برايشان عنوان مي شود جمله اي را بيان كنند و تعبير ايشان به تفكيك زير مي باشد:
مدينه: قرآن و عترت؛ يعني مدينه تجلي قرآن است و محيط وحي و از سوي ديگر مزار پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت(ع) و مدينه جلوه اين دو است.
كعبه: عشق به خدا
عرفات: سرزمين يك دلي، يك رنگي و همدلي
سعي: رجوع مكرر به درگاه خدا به مفهوم انابه
مني: سرزمين رزم؛ مبارزه با شيطان و نفس، پس از عرفات و مشعر، مني محل تقابل است، مظهر مقابله با شيطان درون و برون
وي در پاسخ به اين پرسش كه رمز اينكه حاجي ابتدا با طواف خانه خدا شروع مي كند (عمره تمتع) و بعد هم با طواف آن به پايان مي رساند (طواف زيارت) چيست؟ تصريح كرد: اين مظهر انا لله و انا اليه راجعون است و ديگر اينكه در طواف اول اگر هنوز تبعاتي مانده است، پس از مناسك (عرفات، مشعر و مني) و پاك شدن از آن موارد، حاجي به زيارت نائل مي شود و براي همين است كه طواف دوم را طواف زيارت هم گفته اند، پس طواف دوم با طواف اول متفاوت است؛ يعني طواف دوم در يك كلاس ديگر است و پس از مغرفت در عرفات و مبارزه با شيطان در مني، حالا توفيق زيارت واقعي حاصل شده است.




نظرات کاربران