در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم
در قم برگزار شد؛

تجلیل از سه مرجع تقلید در همایش مسعای قلم

نخستین همایش مسعای قلم با حضور با حضور شماری از علما، روحانیون، پژوهشگران، محققان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امورحج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی و حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید و آیت‌الله محمدی ری‌شهری در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نخستين همايش مسعاي قلم با حضور با حضور شماري از علما، روحانيون، پژوهشگران، محققان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي و با سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امورحج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني و حضرت آيت‌الله العظمي جعفر سبحاني از مراجع تقليد و آيت‌الله محمدي ري‌شهري روز پنجشنبه، يازدهم ارديبهشت ماه در سالن همايش‌هاي مديريت حج وزيارت استان قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سيدمهدي عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج وزيارت به ارائه گزارشي از اين همايش پرداخت و گفت: اين همايش به منظور پاسداشت نويسندگان و پژوهشگران عرصه حج و زيارت و توجه به نخبگان و فرهيختگان علمي و فرهنگي به اين موضوع مهم، برگزار شده است.
وي ادامه داد: اين همايش براي نخستين بار از سوي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با هدف شناسايي و معرفي كتاب‌هاي تاليف شده در موضوع حج و زيارت برگزار شده است.
حجت‌الاسلام عليزاده موسوي با بيان اين كه بيش از ۲۷۰۰ عنوان كتاب و مقاله با موضوع حج، زيارت و عتبات از ابتداي انقلاب تا سال ۱۳۹۲، شناسايي شده است، خاطر نشان كرد: بيش از ۸۰۰ عنوان از اين كتاب‌ها از سوي پژوهشكده حج وزيارت و حدود ۱۹۰۰ عنوان كتاب از سوي افراد حقيقي توليد و منتشر شده است.
رييس پژوهشكده حج وزيارت، فقه و مناسك حج، عرفان و اخلاق و اسرار، سفرنامه‌هاي حج و تاريخ را از موضوعاتي دانست كه بيشترين آثار در حوزه حج وزيارت را به خود اختصاص داده‌اند.
وي افزود: مباحث سياسي، اجتماعي، قرآني، بهداشتي و پزشكي از ديگر موضوعاتي است كه برخي عناوين كتاب‌هاي حج و زيارت به آن اختصاص داده شده است، اما در حوزه سياسي و اجتماعي كتاب‌هاي متقن و قوي قابل ارائه در سطح علمي يافت نشده است كه اميدواريم محققان و پژوهشگران به اين مقوله بيشتر توجه كنند.
رييس پژوهشكده حج و زيارت تصريح كرد: در نظر داريم در همايشي جداگانه‌اي مباحث اعتقادي با موضوع نقد وهابيت را جداگانه برگزار كنيم به همين منظور اين موضوع را در اين همايش مدنظر قرار نداديم.
در اين همايش از حضرات آيات عظام شيخ لطف‌الله صافي گلپايگاني، عبدالله جوادي آملي، شيخ جعفر سبحاني به دليل آثار فاخر و متعدد در معارف حج، فقه حج و خاطره نويسي حج و آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري به دليل ارزشمند و متعد در معارف حج به صورت ويژه تجليل و تقدير شد.
همچنين از حجت‌الاسلام رسول جعفريان به دليل آثار ارزشمند و متعدد در موضوعات تاريخ حرمين شريفين و اعتاب مقدسه و تصحيح و احياي سفرنامه‌هاي حج و زيارت و حجت‌الاسلام محمدحسين فلاح‌زاده به دليل آثار مفيد و كاربردي متعدد در موضوع فقه حج و زيارت نيز تجليل به عمل آمد.
همچنين آقاي سيدمحمد ضياء آبادي به دليل نگارش كتاب «حج برنامه تكامل؛ آقاي سيدمحمود طاهري به دليل نگارش كتاب «نسيم معرفت حج» و آقاي محمدتقي فعالي به دليل نگارش كتاب «اسرار عرفاني حج» به عنوان نفرات اول تا سوم در حوزه اسرا و عرفان حج شناخته شدند.
در حوزه تاريخ و سيره، دانشنامه حج وزيارت در پنج جلد به عنوان اثر ويژه شناخته شد و از آقاي محمدباقر نجفي به دليل نگارش كتاب «مدينه شناسي» و آقاي حسين واثقي به دليل نگارش كتاب «ذخائرالحرمين» به عنوان نفرات دوم و سوم در حوزه تاريخ و سيره تجليل به عمل آمد.
و خانم مهناز موسوي مقدم به دليل نگارش پايان‌نامه دكتري به نام حج گزاري از ايلخانان مغول تا پايان دوره تيموري و خانم اسرا دوغان به دليل نگارش كتاب «تاريخ حج گزاري ايرانيان» شايسته تقدير شناخته شدند.
در حوزه عتبات آقاي سيدعلي موجاني به دليل نگارش دو كتاب «عتبات عاليات عرش درجات» و بازسازي تاريخ فراموش شده عتبات عاليات عراق»؛ آقاي سيدمحمد بني‌هاشمي به دليل نگارش كتاب «درضيافت ضريح» و آقاي احمد خامه‌يار، جهت نگارش آثار پيامبر و اهل بيت عليهم‌السلام در سوريه و كتيبه‌هاي اسلامي در سوريه تجليل شدند.


| شناسه مطلب: 45020




پژوهشكده مسعاي قلم



نظرات کاربران