گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم

گزارشی کامل از برگزاری نخستین همایش مسعای قلم

نخستین همایش مسعای قلم با حضور با حضور شماری از علما، روحانیون، پژوهشگران، محققان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امورحج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی و حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی و آیت‌الله محمدی ری‌شهری یازدهم اردیبهشت ماه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نخستين همايش مسعاي قلم با حضور با حضور شماري از علما، روحانيون، پژوهشگران، محققان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي و با سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امورحج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني و حضرت آيت‌الله العظمي جعفر سبحاني از مراجع تقليد و آيت‌الله محمدي ري‌شهري روز پنجشنبه، يازدهم ارديبهشت ماه در سالن همايش‌هاي مديريت حج وزيارت استان قم برگزار شد.
نبايد آثار توحيدي را به اسم شرك از بين برد
حضرت آيت‌الله العظمي آقاي جعفر سبحاني در همايش مسعاي قلم اظهار داشت: متاسفانه امروز جمعي در دنيا عليه تشيع هماهنگ شده و با همكاري قدرت‌هاي شيطاني و وابستگان به آن‌ها تلاش دارند تا اين مكتب و آيين را تضعيف كنند؛ اما به دليل غني بودن مكتب اسلام و تشيع هرگز موفق به اين كار نخواهند شد.
ايشان ادامه داد: با هجمه‌هاي ناروايي كه عليه مكتب تشيع انجام مي‌گيرد، روحانيان كاروان‌ها بايد به زبان عربي تسلط بيشتري پيدا كنند تا بتوانند از مكتب به حق تشيع دفاع كنند.
آيت‌الله العظمي سبحاني افزود: مكتب اسلام و تشيع، همچون آفتابي است كه اين ابرها دربرابر اين آفتاب تاب دوام نخواهند داشت و تشيع بسان خورشيد عالم تاب، عالم را فرا خواهد گرفت.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه متاسفانه برخي دولت‌مردان مستبد و مستكبر تلاش دارند با تهمت و آزار و تهديد پيروان مكتب اهل بيت را از كشور خود اخراج كنند، تصريح كرد: برخي عليه مكتب تشيع فتواي قيام مي‌دهند؛ اما بدانند كه اين هياهوها، چند صباحي بيش دوام نخواهد آورد.
وي در ادامه گفت: در روزهاي اخير برخي مفتي‌هاي اندونزي فتواي جهاد عليه شيعه داده‌اند. اين جاي بسي تاسف است كه برخي انسان‌ها به جرم شيعه بودن كشته مي‌شوند و كسي دربرابر اين تبعيض‌ها سخني نمي‌گويد در حالي كه در همان كشور هفتاد سال مسيحيت تبليغ مي‌كرده و كسي دربرابر آن‌ها سخني نمي‌گويد و هيچ مانعي براي آن‌ها وجود ندارد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/sohbahni11293 (3).jpg [imagetitle()] [factimageend()] تمامي اعمال حج و عمره نوعي رمز و كمال است
استاد خارج حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: حج در حقيقت يك فريضه الهي است كه اگر به آيات قرآن كريم به خوبي بنگريم مي‌يابيم كه چگونه به جنبه عبادي و سياسي آن پرداخته شده است و سياسي و عبادي بودن آن مستند به آيات قرآن است.
اين مرجع تقليد، تصريح كرد: حج فوايد فراوان اجتماعي و فردي دارد و قرآن نسبت به آن تاكيد بسياري كرده است كه در درجه نخست نفس انسان را از آلودگي‌ها پاك مي‌كند.
معظم له با بيان اينكه يكي از تاكيدات ديگر در قرآن به موضوع حج و وحدت اسلامي است، گفت: در قرآن كريم نسبت به وحدت به همه پيروان ابراهيم توصيه شده است.
آيت‌الله العظمي سبحاني با بيان اينكه قرآن به جنبه عبادي حج بسيار تاكيد كرده است، افزود: روحانيون حج كوشش كنند در زائران تحول فكري ايجاد كنند و بدانند كه اين تحول در جامعه و اجتماع نيز تاثير بسزاي خواهد داشت.
استاد درس خارج حوزه علميه قم افزود: تمامي اعمال حج، هچمون طواف، طهارت، ذبح و… نوعي رمز و كمال است و رمز يك حقيقت و كمال نفساني انسان را نشان مي‌دهند، بنابراين بايد تلاش كنيم در درجه اول اهميت اين اعمال را براي زائران تبيين كنيم تا به اين رمز و رازها برسند.
حل مشكلات جهان اسلام در گروه وحدت در حج است
اين مرجع تقليد از روحانيون كاروان‌ها خواست مسائل مبتلا به را بسيار ساده براي زائران بيان كنند تو طرح مسائل به گونه‌اي باشد كه زائران سردرگم شوند و از رمز و رازها حج بي‌بهره بمانند.
آيت‌الله العظمي سبحاني در بخش ديگري از سخنان خود به عربستان سعودي به عنوان كشور ميزبان حجاج توصيه‌ كرد: مسئولان كشور عربستان بايد بداند كه همه زائران، ضيوف‌الرحمن هستند و آن‌ها ميزبانند بنابراين آن‌ها بايد حرمت مهمان را نگه‌دارند و در صورت مشاهده بي‌احترامي‌ با زائران و حجاج بيت‌الله الحرام بشدت برخورد كنند.
وي ادامه داد: حج محل تجمع همه مسلمانان جهان است و همه بايد در اين اجتماع بزرگ گردهم بيايند و به حل مشكلات جهان اسلام بپردازند. زيرا حل مشكلات جهان اسلام در گروه وحدت در حج است و از اين طريق مي‌توان در برابر مستكبران ايستادگي كرد.
استاد خارج حوزه علميه قم، تامين امنيت براي زائران و حجاج را در موسم حج و عمره بسيار مهم خواند و آن را از سفارشات قرآن و اهل بيت عليهم‌السلام دانست.
اين مرجع تقليد، همچنين احياي آثار اسلامي در مكه و مدينه را بسيار مهم برشمرد و تاكيد كرد: اين آثار بايد حفظ شود و مكان اين آثار بايد مشخص و براي آيندگان بازگو شود تا براي هميشه در قلب مسلمانان جاي بگيرد. زيرا اين‌ها آثار توحيد است نبايد آثار توحيدي را به اسم شرك از بين برد.
آيت‌الله العظمي سبحاني افزود: سفرنامه‌هاي حج كه به قلم گذشتگان نوشته شده است، آثار ارزشمندي است كه از اين آثار مي‌توان به عنوان نوشته‌هاي مستند بهره برد.
علامه مطهري سرآمد شهداي اهل قلم در عصر حاضر است
همچنين آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري، نماينده ولي فقيه و توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم (عليه‌السلام)، در همايش مسعاي قلم با گراميداشت هفته معلم و ياد همه كساني كه براي خدا قلم زدند، گفت: شهداي اهل قلم به بركت خون پاكشان، آثارشان بركتي مضاعف يافته است. استاد شهيد علامه مطهري (رض) كه سرآمد شهداي اهل قلم در عصر حاضر است، به دليل اخلاصي كه داشت، قلم مطهرش بركت فوق‌العاده‌اي پيدا كرد.
آيت‌الله ري شهري در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: هركس با قرآن و حديث و مكاتب مختلف آشنايي دارد، مي‌داند بي‌ترديد در هيچ مكتبي به اندازه اسلام، قلم و نوشته اهميت و ارزش ندارد.
وي افزود: دليل اين اهميت اين است كه اسلام مبتني برعلم و آگاهي است. در روايتي از اميرالمومنين علي (عليه‌السلام) نقل شده است كه «اصل الايمان العلم» و در جاي ديگر نيز مي‌فرمايد علم و ايمان دو برادر دوقلو هستند و اين دو هرگز از هم جدا شدني نيستند.
اين استاد حوزه علميه ادامه داد: براين اساس هر چه علم پيشرفت كند، اسلام نيز پيشرفت مي‌كند و به همين دليل آينده جهان از آن اسلام است. اگر امروز دشمنان تلاش دارند چهره اسلام را مخدوش نشان دهند به دليل محتواي غني اين آيين آسماني است و از همين رو رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد بليغي برنهضت علمي دارند؛ زيرا خود علم يك قدرت است.
وي با طرح اين سؤال كه اسلام براي كدام قلم و نوشته ارزش قائل است و قسم به آن ياد مي‌كند، افزود: قلمي تقدس و اهميت دارد كه در خدمت آگاه سازي مردم، وحدت جامعه اسلامي و گسترش ارزش‌هاي اسلامي و الهي باشد و قلم براي خدا نوشته شده باشد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/reyshary11293 (1).jpg [imagetitle()] [factimageend()] برخي قلم‌ها براي خدا حركت نمي‌كنند
آيت‌الله ري شهري تصريح كرد: تمامي مفاسدي كه از ناحيه قلم متوجه ما مي‌شود براي اين است كه برخي قلم‌ها براي خدا حركت نمي‌كنند و اگر نويسندگان براي خدا قلم بزنند، هيچ وقت قلم در خدمت تفرقه و تضعيف نظام اسلامي و مقدسات اسلامي به كار نمي‌رود.
وي، مرزشناسي و مرزباني را در حوزه نويسندگي بسيار مهم برشمرد و افزود: امروز كساني كه براي غيرخدا قلم مي‌زنند و يا كساني كه با قلم خود به تضعيف نظام اسلامي و مقدسات الهي مي‌پردازند، همگي مدعي‌اند كه براي آگاهي مردم قلم مي‌زنند در حالي كه برداشت آن‌ها اشتباه است.
توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني (عليه‌السلام) تصريح كرد: امروز حوزه‌هاي علميه و نهادهاي مهم فرهنگي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسؤوليت سنگيني در جهت مرزباني و مرزشناسي اين دو نوع قلم دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع همايش با نام مسعاي قلم اشاره كرد و گفت: اين همايش كه با هدف ارج نهادن به قلم‌هايي كه در حوزه حج وزيارت به كار رفته ، برگزار شده كاري بسيار جديد و پسنديده‌ است.
تقدير از تلاش هاي بعثه مقام معظم رهبري در تدوين كتاب هاي حج
آيت‌الله ري شهري تاكيد كرد: اگر امروز مسؤوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را داشتم بهترين كتاب سال را به حج وزيارت اختصاص مي‌دادم. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/reyshary11293 (2).jpg [imagetitle()] [factimageend()] وي ضمن تجليل از حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر به دليل توجه جدي به توليد آثار در حوزه حج وزيارت گفت: تمامي آثاري كه در حوزه حج و زيارت توليد شده است چه در زمان مسؤوليت من و چه پس از آن، به همت ايشان بوده است و اين خدمت بزرگي است كه بايد ارج نهاده شود.
اين استاد حوزه علميه در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: حج از جايگاه و اهميت ويژه‌اي برخوردار است به همين دليل حضرت امام خميني (ره) به آن تاكيد فراواني داشتند و امروز نيز رهبر معظم انقلاب اسلامي همان سياست‌هاي امام راحل را با قوت دنبال مي‌كنند.
حج تنها به منافع عبادي و سياسي منحصر نيست
وي ادامه داد: حج تنها به منافع عبادي و سياسي منحصر نيست، انواع منافع اجتماعي، اعتقادي، فرهنگي و… را در برمي‌گيرد كه اگر مسلمانان جهان بخواهند از منافع متنوع و گسترده حج بهره‌بگيرند، يكي از ابزارهايش كتاب است كه الحمدالله كتاب‌هاي خوب و نفيسي در اين زمينه نوشته شده است.
آيت‌الله ري شهري افزود: يكي از كارهايي كه از اين پس بايد در حوزه حج وزيارت مورد توجه قرار بگيرد، پركردن خلا‌هاي موجود است، محققان و پژوهشگران بايد در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي و اجتماعي و غيره كه كار زيادي انجام نشده، آثار ارزشمندي را توليد و در اختيار ديگران قرار بدهند.
وي ادامه داد: همچنين بايد در موضوعاتي كه تاكنون كارهاي ارزشمندي انجام شده است، نوآوري و ابتكارات بيشتر صورت بگيرد، تا زمينه بهره‌مندي بيشتر براي زائران حج، عمره و عتبات در اين بخش وجود داشته باشد.
آيت‌الله ري‌شهري در پايان گفت: اميدوارم اين حركت كه از سوي بعثه مقام معظم رهبري در زمينه حج وزيارت صورت گرفته ادامه داشته باشد و زائران و حجاج ازاين آثار استفاده بيشتري ببرند.
انتشار سالانه ۸۰ اثر پژوهشي در پژوهشكده حج وزيارت [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/qazi11293 (1).jpg [imagetitle()] [factimageend()] همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني، در همايش مسعاي قلم با گراميداشت هفته معلم و تجليل از مقام استاد شهيد مطهري، ضمن ارائه گزارشي از توليدات منتشر شده حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت، آثار توليدي در اين حوزه را بسيار فاخر و ارزشمند و شايان تقدير دانست.
وي با بيان اينكه تا دهه ۷۰ آثار قلمي در حوزه حج وزيارت بسيار محدود بود، تصريح كرد: با عنايت خداوند متعالي و مراحم اهل بيت (عليهم‌السلام) امروز آثار قلمي در حوزه حج وزيارت به بيش از ۲۷۰۰ عنوان مي‌رسد كه حدود يكهزار از اين آثار از طريق حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت انجام شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر به آثار فاخر توليدي در حوزه تاريخ حج اشاره كرد و گفت: زماني كه حجت‌الاسلام والمسلمين رسول جعفريان در حوزه تاريخ حج كتاب نوشتند با آثار محددي روبه‌رو بوديم و ايشان با كار ميداني و تحقيقاتي خود توانستند اثري ماندگار به جاي گذاشته و خلاء آثار تاريخي را تا حدودي مرتفع كنند. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/msaiqalam11293 (9).jpg [imagetitle()] [factimageend()] وي موضوعات مورد نياز در حوزه حج وزيارت را بسيار گسترده عنوان كرد و افزود: احكام، مناسك، آداب، اخلاق، اماكن، آشنايي با كشورهاي اسلامي، پاسخ به شبهات وهابيت، آموزش زبان عربي و معرفي مكتب اهل بيت از جمله موضوعاتي است كه در اين مدت به آنها پرداخته شده است.
سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: در آغار كار تصور ما اين بود كه با صد يا دويست اثر مي‌توان در حوزه حج وزيارت و عتبات نيازها را برطرف كرد، اما با گستردگي موضوعات در اين خصوص، تاكنون حدود يكهزار عنوان كتاب تاليف شده است و با توجه به انتشار سالانه هشتاد اثر در حوزه حج وزيارت، همچنان نياز به توليد در اين حوزه وجود دارد.
ايشان با تاكيد بر كاربردي بودن آثار براي همه زائران، محققان، پژوهشگران، حوزويان و دانشگاهيان گفت: تاكنون ۵ جلد از دانشنامه حرمين شريفين انتشار و در آينده نزديك ششمين جلد اين دانشنامه نيز منتشر خواهد شد.
وي جمع آوري كتاب‌هاي مختلف در حوزه حج وزيارت از كشورهاي مختلف اسلامي را از ابتكارات بسيار خوب بعثه مقام معظم رهبري عنوان كرد و افزود: خوشبختانه افزون برتوليدات داخلي، آثار منتشر شده در اين حوزه از كشورهاي مختلف جمع‌آوري شده است و امروز تخصصي‌ترين كتابخانه حج وزيارت در پژوهشكده حج وزيارت شكل گرفته كه اين كار از افتخار بعثه مقام معظم رهبري به شمار مي‌آيد.
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت، ترجمه آثار اسلامي در حوزه حج وزيارت را بسيار مهم برشمرد و ادامه داد: امروز يكي از دغدغه‌هاي ما اين است كه آثار ارزشمند اين حوزه ترجمه و در اختيار همگان قرار گيرد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/msaiqalam11293 (7).jpg [imagetitle()] [factimageend()] عضو شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور، يكي از موضوعات بسيار مهم حج وزيارت را تدوين كتب در موضوع پاسخگويي به شبهات برشمرد و گفت: الحمدالله در اين زمينه نيز گام‌هاي ارزشمندي چاپ و تدوين موسوعه رد شبهات نيز در دست اقدام است.
وي همچنين به آثار فاخر توليدي در حوزه پاسخگويي به شبهات از سوي حضرت آيت‌الله العظمي سبحاني اشاره و از اين مرجع تقليد تجليل كرد و افزود: ايشان در اين حوزه تلاش‌هاي بسياري انجام داده‌اند و ردشبهات عليه شيعه هميشه دغدغه اصلي شان بوده است .
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، همچنين از مرحوم علامه عسكري به دليل اهتمام ويژه به توليد آثار فاخر با موضوع معرفي شيعه به جهانيان و پاسخگويي به شبهات تجليل و ياد ايشان را گرامي داشت.
وي يادآور شد: اميدواريم با گسترش تحقيقات پيرامون حج، آثار ارزشمند ديگري را شاهد باشيم و اين آثار در اختيار عموم زائران، محققان، پژوهشگران و فرهيختگان حوزه و دانشگاه قرار گيرد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/msaiqalam11293 (12).jpg [imagetitle()] [factimageend()] تجليل از هفده اثر برتر در نخستين همايش مسعاي قلم
حجت‌الاسلام سيدمهدي عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج وزيارت به ارائه گزارشي از اين همايش پرداخت و گفت: اين همايش به منظور پاسداشت نويسندگان و پژوهشگران عرصه حج و زيارت و توجه به نخبگان و فرهيختگان علمي و فرهنگي به اين موضوع مهم، برگزار شده است.
وي ادامه داد: اين همايش براي نخستين بار از سوي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با هدف شناسايي و معرفي كتاب‌هاي تاليف شده در موضوع حج و زيارت برگزار شده است.
حجت‌الاسلام عليزاده موسوي با بيان اين كه بيش از ۲۷۰۰ عنوان كتاب و مقاله با موضوع حج، زيارت و عتبات از ابتداي انقلاب تا سال ۱۳۹۲، شناسايي شده است، خاطر نشان كرد: بيش از ۸۰۰ عنوان از اين كتاب‌ها از سوي پژوهشكده حج وزيارت و حدود ۱۹۰۰ عنوان كتاب از سوي افراد حقيقي توليد و منتشر شده است.
رييس پژوهشكده حج وزيارت، فقه و مناسك حج، عرفان و اخلاق و اسرار، سفرنامه‌هاي حج و تاريخ را از موضوعاتي دانست كه بيشترين آثار در حوزه حج وزيارت را به خود اختصاص داده‌اند. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/msaiqalam11293 (6).jpg [imagetitle()] [factimageend()] وي افزود: مباحث سياسي، اجتماعي، قرآني، بهداشتي و پزشكي از ديگر موضوعاتي است كه برخي عناوين كتاب‌هاي حج و زيارت به آن اختصاص داده شده است، اما در حوزه سياسي و اجتماعي كتاب‌هاي متقن و قوي قابل ارائه در سطح علمي يافت نشده است كه اميدواريم محققان و پژوهشگران به اين مقوله بيشتر توجه كنند.
رييس پژوهشكده حج و زيارت تصريح كرد: در نظر داريم در همايشي جداگانه‌اي مباحث اعتقادي با موضوع نقد وهابيت را جداگانه برگزار كنيم به همين منظور اين موضوع را در اين همايش مدنظر قرار نداديم.
در اين همايش از حضرات آيات عظام شيخ لطف‌الله صافي گلپايگاني، عبدالله جوادي آملي، شيخ جعفر سبحاني به دليل آثار فاخر و متعدد در معارف حج، فقه حج و خاطره نويسي حج و آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري به دليل ارزشمند و متعد در معارف حج به صورت ويژه تجليل و تقدير شد.
همچنين از حجت‌الاسلام رسول جعفريان به دليل آثار ارزشمند و متعدد در موضوعات تاريخ حرمين شريفين و اعتاب مقدسه و تصحيح و احياي سفرنامه‌هاي حج و زيارت و حجت‌الاسلام محمدحسين فلاح‌زاده به دليل آثار مفيد و كاربردي متعدد در موضوع فقه حج و زيارت نيز تجليل به عمل آمد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/CSS/msaiqalam11293 (8).jpg [imagetitle()] [factimageend()] همچنين آقاي سيدمحمد ضياء آبادي به دليل نگارش كتاب «حج برنامه تكامل؛ آقاي سيدمحمود طاهري به دليل نگارش كتاب «نسيم معرفت حج» و آقاي محمدتقي فعالي به دليل نگارش كتاب «اسرار عرفاني حج» به عنوان نفرات اول تا سوم در حوزه اسرا و عرفان حج شناخته شدند.
در حوزه تاريخ و سيره، دانشنامه حج وزيارت در پنج جلد به عنوان اثر ويژه شناخته شد و از آقاي محمدباقر نجفي به دليل نگارش كتاب «مدينه شناسي» و آقاي حسين واثقي به دليل نگارش كتاب «ذخائرالحرمين» به عنوان نفرات دوم و سوم در حوزه تاريخ و سيره تجليل به عمل آمد.
و خانم مهناز موسوي مقدم به دليل نگارش پايان‌نامه دكتري به نام حج گزاري از ايلخانان مغول تا پايان دوره تيموري و خانم اسرا دوغان به دليل نگارش كتاب «تاريخ حج گزاري ايرانيان» شايسته تقدير شناخته شدند.
در حوزه عتبات آقاي سيدعلي موجاني به دليل نگارش دو كتاب «عتبات عاليات عرش درجات» و بازسازي تاريخ فراموش شده عتبات عاليات عراق»؛ آقاي سيدمحمد بني‌هاشمي به دليل نگارش كتاب «درضيافت ضريح» و آقاي احمد خامه‌يار، جهت نگارش آثار پيامبر و اهل بيت عليهم‌السلام در سوريه و كتيبه‌هاي اسلامي در سوريه تجليل شدند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران