رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی
رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:

بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات برای زائران ایرانی

سعید اوحدی با بیان اینکه سازمان حج برای تنوع بیشتر در سفرهای عتبات بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات در حال برنامه ریزی است. تأکید کرد: سیاست ساخت هتل در عراق قطعا باعث خواهد شد ما بر بازار عراق حاکم شویم و این اقدام در قیمت مسکن زائران در عراق تأثیرگذار خواهد بود.


رئيس سازمان حج و زيارت از اجراي ده پروژه در ايران و عراق به منظور توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي و رفاهي زائران عتبات خبر داد.
«سعيد اوحدي» در نشست خبري با خبرنگاران گفت: كارشناسان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري ۱۰ پروژه را براي توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي و رفاهي زائران ايراني مشخص كردند كه پنج پروژه در ايران و پنج پروژه در عراق به اجرا در خواهد آمد.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: از ۵ پروژه داخل كشور، كلنگ هتل شلمچه با ظرفيت ۲۵۰ اتاق و ۸۰۰ زائر همراه با رستوراني با ظرفيت ۲ هزار نفر و سالن اجتماعات و كلنگ زائر سرا در شهر مرزي بستان به زمين زده شد.
اجراي ۱۰پروژه براي توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي زائران
مهندس اوحدي بيان كرد: نگاه سازمان حج و زيارت به عنوان دولت نگاه تصدي گري نيست و سازمان تلاش مي‌كند تا با جذب نقدينگي و بكارگيري بخش خصوصي در توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي زائران فعال باشد.
وي اظهار داشت: بخش عمده سرمايه لازم براي ساخت هتل شلمچه توسط سرمايه گذاران خارجي كه از محبان اهل بيت (ع) هستند تأمين شده و منابع مالي مربوط به زائرسراي چزابه كه بعدازظهر امروز كلنگ آن به زمين زده خواهد شد، با سرمايه سازمان حج و زيارت و منابعي كه خيرين اهوازي در اختيار ما قرار داده اند، تأمين مي‌گردد.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: اميدواريم زائر سراي چزابه تا قبل از اربعين سالجاري مورد بهره برداري قرار گيرد تا مشكلاتي كه سال گذشته در ايام اربعين با آن مواجه بوديم كاهش يابد اما پروژه هتل شلمچه بر اساس برنامه زمان بندي بين ۲ تا ۵/۲ سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
هتلي بزرگ ويژه زائران در مهران ساخته مي‌شود
مهندس اوحدي توضيح داد: يك پروژه ساخت هتل در مهران نيز در برنامه است كه زمين آن واگذار شده و هماهنگي‌هاي آن با استانداري ايلام انجام شده و در حال مهندسي پروژه و قطعي نمودن سرمايه‌گذار آن هستيم.
وي ادامه داد: با مصوبه شوراي برنامه ريزي بعثه مقام معظم رهبري «شركت توسعه و عمران اميد زائر» در مجموعه سازمان حج و زيارت به ثبت رسيد كه اين شركت با جذب بخش خصوصي و شبكه بانكي كشور كنسرسيومي تشكيل داد و بر اين اساس شركتي تحت عنوان شركت «توسعه سرمايه گذاري مهر و ماه» پا به عرصه سرمايه گذاري در مسير توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي به زائران عتبات نهاد كه اين شركت متولي پروژه‌هاي بزرگ در اين زمينه خواهد بود و احتمالاً پروژه مهران نيز به عهده اين شركت گذاشته خواهد شد.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: يك پروژه اقامتگاه بين راهي نيز در مسير همدان در برنامه خواهيم داشت تا بدين طريق از زائران عتبات در مسير همدان پذيرايي شود و ساخت يك اقامتگاه بين راهي نيز در مسير خوزستان براي پذيرايي از زائران عتبات در دست بررسي است.
ساخت يك اقامتگاه بزرگ براي زائران ايراني در نجف
وي ادامه داد: يك زمين در نجف با مساحت ۶۵۰۰ متر مربع براي ساخت اقامتگاه براي زائران از سوي ستاد بازسازي عتبات به كنسرسيوم واگذار شده و زميني نيز در كربلا براي ساخت اقامتگاه در نظر گرفته شده است. همچنين سه پروژه ساخت آشپزخانه در كربلا، نجف و كاظمين در برنامه سازمان است و جمعاً پنج پروژه در عراق عملياتي خواهد شد كه در سفري كه در آينده نزديك به عراق خواهيم داشت موضوع ساماندهي و مهندسي اين پروژه‌ها را دنبال خواهيم كرد.
اوحدي تصريح كرد: سياست سازمان حج و زيارت و بعثه تحقق منويات مقام معظم رهبري و اجراي سياست اقتصاد مقاومتي در حوزه حج و زيارت است و نگاه ما اين است تا با جذب ظرفيت‌هاي موجود در اين مسير گام برداريم.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تأمين امنيت در عراق گفت: انتخابات با شكوهي در عراق انجام گرفت كه شاهد روند خوب انتخابات و ميزان آراء در آن انتخابات بوديم و ۱۷۳ كرسي در پارلمان نصيب ائتلاف شيعيان در عراق شد و بر اين اساس اميدواريم فضاي تأمين امنيت در عراق براي مردم اين كشور و زائران فراهم شود.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: در يك سال گذشته در حوزه امنيت عتبات مشكل جدي وجود نداشت و در ايام اربعين زائران در عالي‌ترين شرايط امنيتي به عراق اعزام شدند كه اميدواريم اين روند ادامه داشته باشد.
وي عنوان كرد: در بحث اربعين، سازمان در دو سال گذشته تجربه خوبي كسب كرد. در اربعين دو سال گذشته ۲۵۰ هزار زائر ايراني به عتبات اعزام شدند كه متاسفانه بدليل ازدحام در نقاط مرزي ۵ نفر از زائران ايراني به شهادت رسيدند اما در ايام اربعين سال گذشته علي رغم اعزام بيش از ۷۵۰ هزار ايراني به عتبات و افزايش سه برابري زائران نسبت به سال گذشته، تلفات جاني در ميان زائران ايراني وجود نداشت.
مهندس اوحدي اضافه كرد: پس از ايام اربعين سال گذشته با مشاركت دستگاه‌هاي همكار در امر اعزام زائران به عتبات جلسات آسيب شناسي متعدد تشكيل شد و پس از اين جلسات با جمع بندي كه در جلسات بعثه و با نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت داشتيم، بر آن شديم تا «ستاد دائمي اربعين» در سازمان حج و زيارت تشكيل گردد.
وي افزود: جلسات اين ستاد بطور دائم و مستمر و با برنامه ريزي و دستور كار مشخص برگزار مي‌شود و بر اين اساس اهداف، وظايف و برنامه‌هاي هر دستگاه مشخص است.
رئيس سازمان حج و زيارت بيان كرد: پيش بيني ما اين است كه در سالجاري بين ۱/۵تا ۲/۵ ميليون نفر از زائران ايراني در ايام اربعين به كربلا مشرف شوند كه در اين خصوص لازم است برنامه ريزي‌هاي جدي صورت گيرد.
ساماندهي زائران در مراكز استان‌ها انجام مي‌گيرد
وي تصريح كرد: سياست سازمان حج و زيارت و ستاد دائمي اربعين اين است كه به منظور جلوگيري از ازدحام زائران در مرزها كه آنجا را به نقاط بحراني در عمليات تبديل خواهد كرد، ساماندهي زائران در مراكز استان‌ها انجام گيرد و تمهيداتي در نظر گرفته شود تا زائران بدانند چه زماني براي اعزام به عتبات در مرزها حضور داشته باشند و در اين راستا از ظرفيت‌هاي موجود در كارگزاران و دفاتر زيارتي در سراسر كشور بهره خواهيم برد.
وي افزود: همچنين با هماهنگي هايي كه با نيروي مقاومت بسيج داشته ايم از ظرفيت‌هاي راهيان نور در استان ايلام و خوزستان و مجموعه‌هاي شهيد باقري و ميثاق در خوزستان نيز بهره مند خواهيم شد.
مهندس اوحدي گفت: در جلسه اخير ستاد دائمي اربعين كه كنسول عراق در ايران نيز حضور داشت، موضوع صدور ويزا در نقطه صفر مرزي كه ازدحام زائران را در مرزها در پي خواهد داشت، مطرح گرديد.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص هزينه‌هاي سفر عتبات گفت: سازمان نگاه انتفاعي به مقوله زيارت ندارد و سياست سازمان حج و بعثه و مصوبات آن در درجه اول در راستاي حفظ حقوق زائران است و كساني كه در كميته‌هاي قيمت گذاري و عقد قراردادها حضور پيدا مي‌كنند از كارشناسان مجرب و آگاه به موقعيت عراق هستند.
هتل‌هاي زائران در عتبات درجه‌ بندي مي‌شوند
وي اعلام كرد: هزينه‌هاي متفاوت از زائران ايراني در سفر به عتبات در مقايسه به زائران عراقي كه به ايران سفر مي‌كنند، دريافت مي‌شود كه در سفر عراق در اين خصوص با آقاي نوري مالكي نخست وزير كشور عراق و وزير سياحه آن كشور تفاهماتي صورت گرفته تا اين هزينه‌ها يكسان سازي شود. بطور مثال هزينه ويزاي زائران ايراني سه برابر مبلغي است كه از زائران عراقي دريافت مي‌شود و در سفري كه به عراق خواهيم داشت مصوبات سفر قبلي را پيگيري خواهيم كرد تا يكسان سازي هزينه‌ها صورت گيرد.
وي ادامه داد: كميته اي تحت عنوان كميته مسكن در روزهاي پاياني سال گذشته به عراق اعزام شدند و بر اين اساس در ثبت نامي كه در اواخر خرداد ماه براي عتبات خواهيم داشت، خدمات متنوع و دسته بندي‌هاي هتل‌ها صورت خواهد گرفت كه اميد است با درجه بندي هتل‌ها قيمت كاروان‌ها به وضعيت عادلانه‌تري نزديك شود.
سعيد اوحدي تأكيد كرد: سياست ساخت هتل در عراق نيز قطعا باعث خواهد شد ما بر بازار عراق حاكم شويم و اين اقدام در قيمت مسكن زائران در عراق تأثيرگذار خواهد بود.
برنامه‌ريزي سازمان حج براي بسته‌هاي ۲ يا ۳ روزه سفر عتبات
وي عنوان كرد: براي تنوع بيشتر در سفرهاي عتبات بسته‌هاي ۲ يا ۳ روزه سفر عتبات در حال برنامه ريزي است.
مهندس اوحدي در خصوص حج و عمره نيز گفت: در عمره جاري ظرفيت اعزام‌ها ۶۸ درصد نسبت به قبل افزايش يافت و براي اولين بار بعد از ۳۵ سال زائران ايراني در نيمه اول ماه صفر به سرزمين وحي اعزام شدند.
وي در خصوص ثبت نام براي حج تمتع اظهار داشت: سهميه هركشوري در حج بر اساس مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي يك هزارم جمعيت آن كشور است كه با توجه به عمليات توسعه مسجدالحرام اين ظرفيت ۲۰ درصد كاهش يافته و بر اين اساس ظرفيت طواف نيز از ۴۸ هزار نفر در ساعت به ۳۸ هزار نفر در ساعت تقليل يافته است.
اعزام زائران حج تمتع ۱۸ سال طول خواهد كشيد
مهندس اوحدي در خصوص ثبت نام جديد حج تمتع بيان كرد: يك و نيم ميليون نفر براي حج ثبت نام كرده اند كه با توجه به شرايط موجود، اعزام اين تعداد زائر ۱۸ سال طول خواهد كشيد اما بر اساس وعده دولت عربستان پس از پايان طرح توسعه مسجدالحرام بعد از ۵/۲ تا ۳ سال، ظرفيت مطاف به دو و نيم برابر افزايش خواهد يافت كه در صورت تحقق اي موضوع شاهد اعزام ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار زائر ايراني در سال به حج خواهيم بود كه در آن صورت در آينده خواهيم توانست براي ثبت نام جديد برنامه ريزي نماييم.


| شناسه مطلب: 45607




سعيد اوحدي عتبات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران