قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس

قبرستان ابوطالب؛فریادگر مظلومیت ام المومنین عکس

قبرستان ابو طالب یکى از زیارتگاه هاى مهم مسلمانان در مکه مکرمه به شمار مى‏آید. این مکان را به نام مقبره معلى (یا معلاة) و مقبره بنى هاشم نیز مى‏شناسند.

قبرستان ابو طالب محل دفن بسيارى از افراد خاندان بنى هاشم و برخى از نزديكترين ياران رسول خدا (ص) است. يكى از چهره‏هاى مهم بنى هاشم، عبد المطلب است. او از افراد بسيار با نفوذ مكه بود و در ميان عربها نفوذ و جايگاه مهمي داشت.
چهره شاخص ديگر مدفون در اين ارامگاه، ابو طالب است. شخصيتي كه در پرده تقيه توانست‏ حمايتى سخت از رسول خدا (ص) به عمل آورد. او در برابر انواع تهديدهاى قريش، حاضر به تسليم رسول خدا-ص-نشد و حمايت آشكار خود را از آن حضرت اعلام مى‏كرد.
اشعار بسيار زيادى از ابو طالب بر جاى مانده كه علاوه بر ايمان عميق او، نشان دهنده چهره ادبى اين بزرگمرد هاشمى است. اين اشعار در ديوان وى، كه در قرن سوم فراهم آمده، موجود و به چاپ رسيده است. .
وى در همان آغاز بعثت، فرزندانش على (ع) و جعفر را به خدمت نبي مكرم اسلام حضرت محمد (ص) فرستاد و خود نيز تا سال دهم بعثت كه زنده بود هرگز در دفاع از آن حضرت كوتاهى نكرد.
خديجه (س) چهره ديگر مدفون در قبرستان ابو طالب است. او زنى فداكار و ايثارگر و نخستين زن مؤمن به رسول خدا-ص-بود. وى تمامى اموال خود را وقف پيشبرد اسلام كرد و در برابر فشارى كه قريش بر رسول خدا (ص) وارد مى‏ كردند، بهترين يار صميمى او در خانه محسوب مى‏ شد.
در اين قبرستان بسيارى از عالمان شيعه نيز، كه در مكه درگذشته يا به شهادت رسيده‏ اند، مدفونند.
شماري از كاروان‌ها و زايران ايراني كه به حج مشرف مي‌شوند؛ با حضور در اين قبرستان با قرائت فاتحه ياد و خاطره حضرت خديجه (س) و ابوطالب و شهداي و بزرگان مدفون در اين آرامگاه را گرامي مي‌دارند.
عكس‌هاي خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه از اين قبرستان سندي بر مظلوميت ام المومنين حضرت خديجه (س) است.
اين قبرستان درشمال شرقي شهر مكه مكرمه و در تقاطع دو خيابان مسجدالحرام و حجون واقع شده و مسجد تاريخي «جن» در نزديكي اين قبرستان قرار دارد.




نظرات کاربران