نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس

نگهداری مسکوکات دوران هاشمیون در موزه مدینه عکس


شاید تعداد موزه‌های مدینه، به تعداد انگشتان یک‌دست هم نرسد و همین موزه‌های معدود هم اغلب فاقد آثار تاریخی مربوط به دوره اول اسلامی هستند.در میان این سکه‌ها، مسکوکاتی مربوط به دوره هاشمیون نیز وجود دارد که مربوط به حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، شايد تعداد موزه‌هاي مدينه، به تعداد انگشتان يك‌دست هم نرسد و همين موزه‌هاي معدود هم اغلب فاقد آثار تاريخي مربوط به دوره اول اسلامي هستند.
با اين وجود موزه خصوصي گنجينه دينار و درهم با نام عربي «الدينار و الدرهم التراث»، لااقل دربرگيرنده تعدادي از مسكوكات عصر ساسانيان و دوره اول اسلامي بوده و برخلاف ديگر موزه‌ها، در آن كمتر خبري از عكس و ماكت است.
البته غير از اين سكه‌ها كه در نيشابور، يزد، فارس، بجستان و نقاط ديگر ايران ضرب شده‌اند، درهم و دينارهاي مربوط به عصر خلفاي بعد از پيامبر يا حكومت‌هاي مربوط به امويان و عباسيان هم در اين موزه نگه‌داري مي‌شود.
در ميان اين سكه‌ها، مسكوكاتي مربوط به دوره هاشميون نيز وجود دارد كه مربوط به حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پيش مي‌شود.
يك تفاوت عمده اين موزه كوچك كه در يك سالن و به‌شكلي فشرده اشياي خود را عرضه كرده با ديگر موزه‌ها، ارائه انبوهي از وسايلي است كه از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال و در برخي موارد بيشتر، مورد استفاده مردم مدينه بوده است.
انواع اتوها، تفنگ‌ها، تلفن‌ها، قفل‌ها، آلات موسيقي، كيسه‌هاي حمل پول، چاقوها، ظروف مربوط به نگه‌داري مواد غذايي، پنكه‌ها و… از جمله اين مواردند.
بخش زيادي از اشياي قديمي عرضه‌شده برچسب قيمت خورده‌اند و مثلا در ميان‌شان دستگاه سانتريفيوژ مخصوص آزمايش خون نيز قرار دارد. ورودي اين موزه ۱۰ ريال است.
زيورآلات و روبنده‌هاي زنانه از جمله ديگر اشيايي هستند كه تعداد زيادي از آن‌ها در اين موزه عرضه شده‌اند؛ ويژگي مهم زيورآلات به نمايش درآمده در سنگيني و درشتي آن‌هاست.


| شناسه مطلب: 46371




مدينه موزه



نظرات کاربران