مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی

مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی

حضرت آیت‏الله سبحانی گفت: اگر بخواهیم عظمت انسانی را درک کنیم باید افعال و کارهای او را ارزیابی کنیم و شما در تاریخ مشاهده می‏کنید هنگامی که رسول گرامی اسلام (ص) از غار حراء پایین آمدند و اعلام رسالت از جانب خداوند متعال کردند، اولین زنی که به ایشان ایمان آورد حضرت خدیجه (س) بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از رسا، حضرت آيت‏الله جعفر سبحاني، از مراجع تقليد، در نهمين برنامه از سلسله برنامه‏هاي چشمه معرفت كه از شبكه دوم سيما پخش مي‏شود، با ابراز تسليت وفات حضرت خديجه (س) به مسلمانان جهان گفت: در تمام جهان چهار زن هستند كه همتاي آنان وجود ندارد و آن زنان آسيه همسر فرعون كه حاضر شد براي حفظ دينش به دار كشيده شود و ديگري حضرت مريم (س) و آن دو بزرگوار ديگر حضرت خديجه (س) و دخت گرامي ايشان حضرت فاطمه زهرا (س) است.
وي با بيان اين‏كه بايد براي شناخت حضرت خديجه (س) به روايات و تاريخ اسلام مراجعه كنيم، ابراز داشت: اگر بخواهيم عظمت انساني را درك كنيم بايد افعال و كارهاي او را ارزيابي كنيم و شما در تاريخ مشاهده مي‏كنيد هنگامي كه رسول گرامي اسلام (ص) از غار حراء پايين آمدند و اعلام رسالت از جانب خداوند متعال كردند، اولين زني كه به ايشان ايمان آورد حضرت خديجه (س) بود.
حضرت آيت‏الله سبحاني با تأكيد بر اين‏كه اولين زني كه به اسلام ايمان آورد حضرت خديجه (س) بود، اظهار داشت: مقام علمي و عرفاني حضرت خديجه (س) بسيار بالا بوده است و ايشان ساليان درازي را با پيامبر اكرم (ص) زندگي كرده و در زندگي ايشان هيچ نقطه ضعفي وجود ندارد و همين مسائل سبب شده است كه اولين كسي باشند كه به حقانيت پيامبراكرم (ص) و دين اسلام شهادت دهد.
اين مرجع تقليد در ادامه خاطرنشان كرد: امام علي (ع) مي‏فرمايند« در آغاز بعثت تنها يك خانه بود كه اعضاي آن همگي مسلمان بودند و آن خانه، خانه پيامبر اكرم (ص) بود كه ايشان، حضرت خديجه (س) و من در آن زندگي مي‏كرديم».
وي تصريح كرد: ابن اثير يكي از صحابه رسول اكرم (ص) در كتاب اسد الغابه نقل مي‏كند كه عفيف كندي كه يكي از سران قبائل عرب است مي‏گويد روزي وارد مسجد الحرام شدم و ديدم مردي كه حدود ۴۰ سال سن دارد در جلوي كعبه ايستاده و پشت سرش هم يك زن و يك جوان به او اقتدا كرده‏اند و در حال خواندن نمازي خاص هستند كه من تا آن روز در عمرم چنين چيزي نديده بودم چرا كه مردم مكه تا آن روز همه مشرك و بت پرست بودند.
حضرت آيت‏الله سبحاني افزود: عفيف كندي مي‏گويد در مسجد الحرام جستجو كردم تا كسي را پيدا كنم كه اين اشخاص را براي من معرفي كند و عباس را ديدم كه دوست من بود و با آن تجارت داشتم و اين موضوع را براي او تعريف كردم و گفتم آنها چه كساني هستند؟ و عباس گفت آن مرد كه جلو ايستاده برادر زاده من محمد (ص) است و مدعي رسالت و آن زن كه پشت سر اوست همسرش خديجه (س) و آن جوان برادرزاده ديگر من علي (ع) است كه از پيروان محمد (ص) و دينش هستند.
اين مرجع تقليد با بيان اين‏كه الگوي ما در دنيا بايد اين سه بزرگوار باشند، ابراز داشت: حضرت خديجه (س) ثروت فوق العاده زيادي داشت كه همه را در راه اسلام صرف كرد و ايشان مانند ديگران نبود كه اموالش را به زر و زيور تبديل كند بلكه همه اموالش را وقف اسلام و محرومين كرد و آيا مقامي بالاتر از اين سراغ داريد.
وي با اشاره به اين‏كه پيامبر اسلام (ص) به حضرت خديجه (س) علاقه زيادي داشتند، تصريح كرد: سالي كه حضرت خديجه (س) وفات كرد پيامبر اكرم (ص) آن سال را سال عام الحزن اعلان كرد و در حقيقت آن سال پر از غم و غصه براي ايشان بود چرا كه عموي ايشان حضرت ابوطالب (ع) نيز در آن سال رحلت كرد.
حضرت آيت‏الله سبحاني در پايان با بيان اين‏كه يكي از افتخارات حضرت خديجه (س) ايجاد كوثر است، عنوان داشت: كوثر به معناي خير كثير و خير كثير هم به معناي اولاد كثير است و امروزه ميليون‌ها نفر در جهان از سادات و فرزندان حضرت خديجه (س) هستند و بي شك شأن نزول آيه انا اعطيناك الكوثر وجود گرامي حضرت خديجه (س) است.


| شناسه مطلب: 46547




حضرت خديجه



نظرات کاربران