۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود ۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود ۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود ۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود ۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود ۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود ۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود

۳۰۰۰ بقعه متبرکه در کشور بازسازی می‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هم‌اکنون مرحله عمران و بازسازی ۳۰۰۰بقعه در سراسر کشور بر اساس طرح جامع فرهنگی، آغاز شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمد شرفخاني در نشست شوراي هماهنگي جشن‌هاي دهه كرامت با ارائه گزارش مشروحي از فعاليت‌هاي اين سازمان در بقاع متبركه و همچنين ويژه‌برنامه‌هاي طراحي شده براي ايام دهه كرامت گفت: سازمان اوقاف در رابطه با آستان مقدس امامزادگان نزديك به ۵ سال پيش بررسي اوليه‌اي با محوريت برنامه‌هاي فرهنگي انجام داد و متوجه شد بايد حركت خود را براساس محوريت علمي و طرح جامع شروع كند.
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: حدود يك سال و نيم با حضور كارشناسان حوزوي و دانشگاهي كار تدوين چشم‌انداز قطب فرهنگي شدن بقاع متبركه انجام شد و در اين برنامه سعي بر عملياتي بودن و اجرايي شدن آن بود.
وي با اشاره به اينكه پس از تدوين طرح جامع فرهنگي متوجه شديم كه بايد در بخش سخت‌افزاري و عمران و آباداني بقاع متبركه نيز بايد چشم‌انداز و برنامه داشته باشيم، تصريح كرد: طرح عمران و آباداني موقوفات و بقاع متبركه در ۴۴ محور تدوين شد و امروز نزديك به ۳ هزار بقعه در سراسر كشور، طرح‌هاي عمراني و ساخت و سازشان براساس اين طرح جامع، در حال انجام است و اگر طرحي اين اولويت‌ها را نداشته باشد، مجوز ساخت و ساز نمي‌گيرد.
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اينكه نكته ديگر در طرح جامع، در نظر گرفتن زيرساخت آموزشي، كتابخانه، محل اجراي تعزيه، و برنامه‌هاي فرهنگي است، گفت: براي اجراي دقيق اين طرح‌ها بيش از ۴ هزار بقعه را از نزديك بررسي كرديم و ظرفيت‌هاي موجود در آن را سنجيديم و اين منجر به سطح‌بندي برنامه‌ها در بقاع متبركه شد و براي هر بقعه نيز دفترچه فرهنگي مشخص و مجزا تهيه گرديد.
شرفخاني با بيان اينكه گفتمان برنامه‌محوري را در برنامه‌هاي فرهنگي بقاع متبركه در اولويت قرار داديم، اظهار داشت: براين اساس برنامه ۴ ساله نوشته شد تا اين طرح‌ها نهادينه شود و پس از آن سامانه جامع موقوفات و بقاع متبركه راه‌اندازي شد كه امروزه تمامي فعاليت‌ها از طريق اين سامانه انجام مي‌شود.
وي افزود: در بخش فرهنگي برنامه‌هاي بقاع متبركه يك بخش مربوط به برنامه‌هاي مناسبتي است كه در طول سال، ويژه‌برنامه‌هاي متعددي برگزار مي‌شود و امروز اين برنامه‌ها با رويه يكساني در تمامي بقاع متبركه برگزار مي‌شود.
شرفخاني ادامه داد: به طور مثال امروز در ۱۷۲۳ بقعه برنامه ترتيل‌خواني و جزخواني قرآن برگزار مي‌شود
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف با اشاره به اينكه امروز نزديك به ۲۸۰۰ بقعه در سراسر كشور به صورت فعال برنامه اجرا مي‌كند، گفت: در زمينه شناساندن وجود مقدس امامزادگان نيز در هر بقعه فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفت و منجر شد كه روز پنجم ذيقعده به نام روز تكريم امامزادگان نامگذاري شود و اين باعث شد حركت جديدي را در سراسر كشور شروع كنيم كه سال گذشته اولين كنگره بين‌المللي امامزادگان برگزار شد و نتايج و آثار خوبي داشت. به طوري كه كتاب ۴ جلدي مجموعه مقالات اين همايش به چاپ رسيد و حركت جدي در خارج از كشور اتفاق افتاد.
شرفخاني درباره برنامه‌هاي اين سازمان براي بزرگداشت امامزادگان در سال جاري نيز اظهار داشت: امسال اين كنگره‌ها به طور مجزا در همه امامزادگان برگزار مي‌شود. اما چند كنگره نيز به صورت ملي برگزار مي‌شود كه كنگره‌هاي بي‌بي‌حكيمه در گچساران، كنگره هلال بن علي در آران و بيدگل و همچنين كنگره حسين بن موسي الكاظم (ع) طبس از اين قبيل است.
وي با بيان اينكه نگاه ما به اين كنگره‌ها صرفا تشريفاتي نيست، بلكه مي‌خواهيم دايرةالمعارفي درباره هر امامزاده توليد شود و كار علمي صورت گيرد، گفت: همايش بزرگداشت امامزادگان در شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار مي‌شود و فراخوان جشنواره فرهنگي هنري امامزادگان براي سال ۹۴ نيز از هم اكنون اعلام شده است.
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف از آماده شدن پرتال جامع امامزادگان در ۸۰۵۱ قلعه خبر داد و گفت: اين كار در ۲۹ استان انجام شده و در چند استان باقيمانده نيز در حال نهايي شدن است كه از طريق آن هر زائري مي‌تواند به راحتي اطلاعات اوليه درباره آن امامزاده، موقعيت جغرافيايي، زيارت آنلاين از طريق تصاوير سه بعدي را انجام دهد كه اميدواريم اين طرح تا آخر سال راه‌اندازي و به نتيجه برسد. همچنين براي هر امامزاده يك سامانه پيامكي مجزا راه‌اندازي شده است.
شرفخاني افزود: كار فرهنگي ارزشمند ديگر در بقاع متبركه، آيين فرهنگي و معنوي، غبارروبي است كه از سال گذشته انجام شده و فعاليت‌هاي خوبي انجام شده است.
وي همچنين از نهادها و ارگان‌هاي فرهنگي براي تقويت مراكز فرهنگي قرآني، تامين نيروي انساني ارزشي و خادمين افتخاري و همچنين تقويت كتابخانه‌هاي امامزادگان درخواست كمك كرد و گفت: اين فعاليت‌ها در چند سال گذشته شروع شد اما به خاطر عدم همكاري برخي نهادها و دستگاه‌ها تا حدودي متوقف شد كه اميدواريم با وجود اين ظرفيت در امامزادگان اين كارها انجام شود.


| شناسه مطلب: 46554




وقف بقاع



نظرات کاربران