پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن

پرده نادری از کعبه با قدمت ۵ قرن

پرده نادری از کعبه مشرفه با قدمت حدود پنج قرن در موزه معبرالحضارات به معرض دید علاقه مندان گذاشته شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، بازديدكنندگان موزه معبرالحضارات توانستند پرده نادري از كعبه مشرفه را مشاهده كنند كه در ۴۷۱ سال پيش بافته شده است.
اين پرده نادر در دوران حكومت سلطان سليمان القانوني يكي از سلاطين عثماني طراحي شده كه دستور طراحي و بافت اين پرده و تزيين و ارسال آن از استانبول پايتخت آن روز امپراطوري عثماني به مكه مكرمه را در سال ۹۵۰ قمري صادر كرد.
بر اساس گزارش ام بي سي، نتايج بررسي و تحقيقي كه دانشگاه توابنگانا قديمي‌ترين دانشگاه آلمان در زمينه تاريخي بر روي پرده مذكور انجام داده است، نشان مي‌دهد كه موزه معبرالحضارات (گذر تمدنها) مي‌تواند طي شش ماه، پرده نادر كعبه را كه هيچ نظيري در جهان ندارد، به معرض ديد علاقه مندان بگذارد.
نتايج علمي نشان مي‌دهد كه عمر پرده كعبه مطابق تاريخي حك شده بر روي آن است. همچنين نام سلطان عثماني و تاريخي كه بافته شده به قمري بر روي آن حك شده است كه پرده مذكور را به يك سند تاريخي هم تبديل كرده است.
در قديم در موسم حج هر سال رسم بر اين بود كه پرده ارزشمند كعبه به قطعه‌هاي كوچك تقسيم و در ميان حجاج به عنوان يادگاري توزيع مي‌شد، البته دليل اينكه اين پرده كعبه از آن زمان تا كنون سالم باقي مانده، اين است كه در سالهاي حج اكبر كه با خطبه جمعه وقوف در عرفه مصادف مي‌شد، پرده كعبه بريده نمي‌شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران