حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد

حج در اندیشه سیاسی اجتماعی رهبر معظم انقلاب منتشر شد

کتاب حج در اندیشه سیاسی اجتماعی مقام معظم رهبری به همت جمعی از نویسندگان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب حج در انديشه سياسي اجتماعي مقام معظم رهبري به همت جمعي از نويسندگان پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت تدوين و از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شد.
اين اثر مجموعه مقالاتي درباره ديدگاهها و نظريات مقام معظم رهبري درباره ابعاد سياسي-اجتماعي حج است. مقام معظم رهبري در پيامها و سخنراني‌هاي خود ضمن بيان ابعاد و ظرفيتهاي اخلاقي و معنوي حج، جنبه ­هاي سياسي و اجتماعي حج را با تأكيد بر اين مطال بيان نموده اند: بيداري اسلامي، وحدت مسلمانان و خودداري از تفرقه افكني، بيان مشكلات جهان اسلام، لزوم استفاده از حج براي تقويت همدلي در جهان اسلام، برائت از مشركين و افشاي توطئه‌هاي دشمنان.
در ديباچه اين اثر آمده است: حج، چشمه خروشان معارف اسلامي است كه هر سال مسلمانان را از سراسر جهان براي تحقق عملي توحيد جمع مي‌كند تا شكوهي دوباره از اسلام را به جهانيان نشان دهد. در قرون اخير اين فريضه سياسي عبادي بر اثر غفلت مسلمانان و توطئه‌هاي دشمنان اسلام به جنبه‌هاي عبادي، فردي و مناسكي تنزل يافته و كاركردهاي عظيم سياسي خود را در سطوح ملي و بين‌الملل اسلامي از دست داده است.
يكي از مهم‌ترين تعاليم دين، حج است كه با احياي تفكر ديني، جنبه‌هاي سياسي و اجتماعي آن مطرح شد؛ پس از پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني قدس سرّه چونان احياگر حج ابراهيمي، با صدور پيام‌ها و سخنراني‌ها به مناسبت ايام حج، ابعاد گوناگون اين فريضه عظيم و كهن را بازگو كرد.
پس از ايشان مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين منش عالمانه را ادامه دادند و با رهنمودهاي خود در سخنراني‌ها و پيام‌هايي به مناسبت ايام حج، مسلمانان را با ظرفيت عظيم حج آشنا كردند.
ايشان در پيام‌هاي خود ضمن بيان ابعاد و ظرفيت‌هاي اخلاقي و معنوي حج، جنبه‌هاي سياسي و اجتماعي حج را با تأكيد بر بيداري اسلامي، وحدت مسلمانان و خودداري از تفرقه افكني، بيان مشكلات جهان اسلام، لزوم استفاده از حج براي تقويت همدلي در جهان اسلام، برائت از مشركان و افشاي توطئه‌هاي دشمنان بيان كردند.
رهبر معظم انقلاب در مجموعه سخنان و پيام‌هاي خود افزون بر تحليل عميق و همه جانبه از مسائل و مشكلات جهان اسلام و عمل‌كرد دشمنان داخلي و خارجي مسلمانان، توصيه‌ها و رهنمودهايي را به زائران و كارگزاران حج در ايران و زائران و دولت‌هاي ساير كشورهاي اسلامي داشتند تا در مسير تحقق حج ابراهيمي گام بردارند.
در اين اثر كه سعي دارد به تبيين ابعاد سياسي و اجتماعي انديشه مقام معظم رهبري در حج بپردازد، در گام نخست روش‌شناسي مقام معظم رهبري در تبيين فريضه الهي بررسي شده و در گام بعدي جايگاه و كارويژه‌هاي حج در چارچوب انديشه ايشان و تحليل راهبردي بيانات مقام معظم رهبري پيرامون حج با محوريت موضوع انسان واكاوي مي‌شود.
سياست‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عرصه حج براساس فرمايشات مقام معظم رهبري و فرهنگ سياسي حج، جهان اسلام و زمينه‌هاي تحول در نظام حكمراني جهاني و حج، سرمايه اجتماعي و قدرت با تأكيد بر انديشه‌هاي مقام معظم رهبري از ديگر مطالب اصلي اين كتاب است.
كتاب حج در انديشه سياسي اجتماعي مقام معظم رهبري در بخش‌هاي ديگر خود به تأثيرگذاري حج در نظم بين‌الملل اسلامي از ديدگاه مقام معظم رهبري، مؤلفه‌هاي تربيتي حج ابراهيمي در انديشه مقام معظم رهبري و حج مطلوب و راهكارهاي تحقق آن از منظر مقام معظم رهبري پرداخته است.
در بخش پاياني اين اثر حج مطلوب از ديدگاه مقام معظم رهبري در عنوان‌هاي معنويت، اعلام برائت نو شونده از طواغيت و مظاهر آن، مظهر اتحاد و قدرت جهان اسلام و مظهر تعارف، تزاور و تشاور بررسي مي‌شود.
همچنين در عنوان راه‌هاي تحقق حج مطلوب، تقويت جنبه‌هاي معنوي در حجاج با ايجاد آمادگي‌هاي قبل از سفر، توجه به روح و معناي مناسك، توجه به اهميت فرصت حج و حفظ ذخاير معنوي بعد از سفر توضيح داده شده است.
اصلاح ذهنيت غلط و تقليل‌گرايانه نسبت به حج و پرهيز از هر نوع اختلاف مذهبي و طايفه‌اي با پرهيز از هرگونه سخن و عمل اختلاف‌زا، نمايش عملي وحدت، پرهيز از تأكيد بر مسائل كينه‌ساز و روشن‌گري و گشودن گره‌هاي سياسي اذهان از ديگر مطالب بخش پاياني است كه از راهكارهاي تحقق حج مطلوب به شمار مي‌رود.
كتاب حج در انديشه سياسي اجتماعي مقام معظم رهبري به همت جمعي از نويسندگان در قطع وزيري، شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و به قيمت ۱۰ هزار تومان به تازگي از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
كتابخانه تخصصي حج وزيارت به عنوان نخستين كتابخانه ديچيتالي در پايگاه اطلاع رساني حج وزيارت با بيش از يكهزار عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت به نشاني http://lib.hajj.ir/View/fa/default قابل دسترسي عموم مردم است.




نظرات کاربران