سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود سرپرست حجاج ایرانی: 

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود
سرپرست حجاج ایرانی:

حضور مردم در شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات نمازگزاران در لیالی قدر گفت: در طول این مدت بحمدالله هر کس به فراخور حال خودش این فرصت را پیدا کرده است تا از برکات ماه مبارک رمضان بهره گیرد، حضور مردم در مراسم شب‌های قدر بسیار گسترده و با صفا بود و این هم از برکات فرهنگ دینی و اسلامی ماست که مردم به مسائل معنوی شان این قدر اهتمام دارند. اما آنچه که از حالا به بعد مهم می‌نماید، حفظ این آثار و برکات است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسكر در جمع نمازگزارن سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به لزوم مراقبه و محاسبه گفت: نياز به يك اراده قوي و محكم داريم تا اعمال خوب و معنوي را تقويت كنيم و از آسيب‌ها بكاهيم. اگر اينگونه باشد بطور طبيعي ما در زمينه‌هاي اخلاقي و معنوي رشد مي‌كنيم و اگر غير از اين باشد بدانيم كه سقوط خواهيم كرد.
با مراقبه و محاسبه از بركات و معنويت ماه رمضان نگه داري كنيم نماينده ولي فقيه در حج و زيارت در ابتداي سخنانش ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات نمازگزاران در ليالي قدر گفت: در طول اين مدت بحمد الله هر كس به فراخور حال خودش اين فرصت را پيدا كرده است تا از بركات ماه مبارك رمضان بهره گيرد، حضور مردم در مراسم شب‌هاي قدر بسيار گسترده و با صفا بود و اين هم از بركات فرهنگ ديني و اسلامي ماست كه مردم به مسائل معنوي شان اين قدر اهتمام دارند. اما آنچه كه از حالا به بعد مهم مي‌نمايد، حفظ اين آثار و بركات است.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه افزود: «الابقاء علي العمل اشد من العمل» بر اساس آنچه كه در روايات ما آمده، مهم حفظ و نگهداري اين حالات و بركات معنوي است. ممكن است براي همه ما به طور مقطعي فرصتي پيش بيايد و يك تنبهي هم حاصل شود اما اگر مراقبت نكنيم اين تنبه و نتايج آن از دست خواهد رفت. لذا علماي اخلاق هميشه نسبت به اين موضوع عنايت دارند و توصيه مي‌كنند كه وقتي بدنبال يك امر خوب و خيري حركت كرديد و حالاتتان عوض شد بايد براي خودتان برنامه مراقبه داشته باشيد.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به لزوم مراقبه و توجه به از دست نرفتن احوال معنوي اظهار داشت: مراقبت كنيد و ببنيد آسيبها چيست و چه چيزهايي ايمان مان را تضعيف كرده و نور آن را را در دل هايمان كمرنگ مي‌كند. همچنين بدانيم كه چه چيزهايي باعث مي‌شود، حال دعا و عبادت نداشته باشيم.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه در بسياري از روايات آمده است كه لقمه حرام باعث مي‌شود آدمي دلش زنگار بگيرد و ديگر حال دعا نداشته باشد، گفت: مراقبه براي ما بسيار مهم است و بايد بدانيم كه هر لحظه شيطان، بر اساس آن قسمي كه خورده در كمين است تا ايمان و معنويت حاصل شده را از ما بگيرد.
اهل سير و سلوك مهمترين موفقيتشان در مراقبت است سرپرست حجاج ايراني در ادامه با ارائه مثالي اظهار داشت: اگر مراقبت نسبت به بركات و ايمان و معنويت به دست آمده صورت نگيرد، مثل آن خانه اي است كه درب ورودي آن باز باشد، لذا دزد همه چيزش را مي‌برد. اما اگر همه جاي آن خانه كاملاً بسته باشد و روزنه‌هاي نفوذ سد شده باشد، طبيعي است كه خطردزد كمتر خواهد شد و به هر نسبت اين روزنه‌ها را ببنديم نفوذ شيطان هم در ما كمتر خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه اهل سير و سلوك مهمترين موفقيتشان در مراقبت است، گفت: نكته ديگري كه علماي اخلاق اشاره مي‌كنند بحث محاسبه است و در روايات آمده است پيش از اينكه به حسابتان برسند خودتان حسابرسي كنيد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه افزود: ما بايد تكليفمان را با خدا روشن كنيم اگر مي‌خواهيم رشد كنيم يا مشكلاتمان حل شود بايد هر شب نيم ساعت، يك ساعت، كمتر يا بيشتر وقت براي حسابرسي روزانه مان بگذاريم كه امروز خداي ناكرده چند دروغ گفته ايم و يا غيبت كرده ايم. امروز چند كار خلاف شرع از ما سرزده است ويا در مقابلش چقدر كار صواب داشته ايم. بايد مانند يك ترازو ببينيم كفه اعمال صالح مان قويتر است يا كفه اعمال نادرست.
خداوند متعال كساني را كه توبه مي‌كنند ديگر گذشته شان را به رخشان نمي‌كشد سرپرست حجاج ايراني همچنين در ادامه تصريح كرد: پس از محاسبه نياز به يك اراده قوي و محكم داريم تا اعمال خوب و معنوي را تقويت كنيم و از آسيب‌ها بكاهيم. اگر اينگونه باشد بطور طبيعي ما در زمينه‌هاي اخلاقي و معنوي رشد مي‌كنيم و اگر غير از اين باشد، بدانيم كه سقوط خواهيم كرد و اين سقوط به راحتي هم قابل جبران نيست البته خداوند متعال كساني را كه توبه مي‌كنند ديگر گذشته شان را به رخشان نمي‌كشد و ستار العويب است اما در جامعه اينگونه نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه افزود: نكته ديگر اينكه بر آن چيزهايي كه موجب تقويت ايمان و اراده است مانند نماز، روزه و عبادات اهتمام بورزيم و از آنها كمك بگيريم. اولياء خدا نيز وقتي برايشان مشكل پيش مي‌آمد سراغ نماز، روزه و عبادات مي‌رفتند و از خداوند متعال مدد مي‌گرفتند.
انسان بدليل عدم مراقبت شكست مي‌خورد و سقوط مي‌كند نماينده ولي فقيه در حج و زيارت در ادامه با اشاره به اينكه مدد گرفتن از پروردگار مي‌تواند به انسان كمك كند كه راهها درست طي شود، گفت: خيلي وقت‌ها انسان بدليل عدم مراقبت شكست مي‌خورد و سقوط مي‌كند اما يك تصميم بموقع همه چيز را عوض مي‌كند، فضيل بن اياز دزد سرگردنه بود. مردم بخاطر بدي هايش خيلي از او مي‌ترسيدند، شبي براي دزدي از ديوار خانه اي بالا مي‌رود، پيرمردي روي پشت بام در نماز شب خود اين آيه قرآن را مي‌خواند (الم يأن للذين امنوا ان تخشع قلوبهم لذكرالله) همين يك آيه كافي بود كه او را عوض كند، يك تأملي كرد و شروع كرد به گريه كردن و گفت خداوندا موقعش رسيده است و اواخر عمرش از زهاد و عبّاد زمان خودش شد. خداوند راه را براي انسان نمي‌بندد اما آن لحظاتي كه تنبه حاصل مي‌شود بايد آن را نگه داشت و حفظ كرد.
سرپرست حجاج ايراني در ادامه افزود: ۳ شب قدر بر ما گذشت و ۲۳ روز از ماه رمضان سپري شد، روحياتمان عوض شده، مراقب داشتيم، زبان و چشمان را كنترل كرديم و به سوي عيد فطر مي‌رويم تا جوايزمان را از خداوند متعال بگيريم اما ماه رمضان مقدمه است براي اينكه خودمان را تربيت كنيم و بلافاصله بعد از عيد فطر آن يازده ماه ديگر بيمه شده باشيم و تمام اعمال و رفتارمان مانند ماه مبارك رمضان شود.
اگر خداوند بر اساس عدلش با ما رفتار كند ما ديگر حجتي نداريم حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در پايان گفت: «فمن يعمل مثال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شراً يره» همين ۲ آيه كافيست كه زنگ خطر را در گوشهايمان به صدا دربياورد، بنا بر اين نيست كه چيزي چشم پوشي شود. اگر خداوند بر اساس عدلش با ما رفتار كند ما ديگر حجتي نداريم لذا هميشه به خداوند مي‌گوئيم «الهي عاملنا بفضلك و لا تعاملنا بعدلك» چون اگر خدا با عدلش با ما رفتار كند براي ما قابل تحمل نيست و وضعمان خوب نخواهد بود، لذا مي‌گوئيم و تقاضا مي‌كنيم كه خدايا با فضلت با ما برخورد كن.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران