همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز

همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج در اهواز

همایش معنوی آشنایی با اسرار و معارف حج شهرستان اهواز در روز پنجشنبه دوم مردادماه نودوسه در محل مصلی نماز جمعه شهرستان اهواز برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ در اين همايش كه با حضور حجاج كاروانهاي حج شهرستان اهواز برگزار شد پس از قرائت قرآن و مداحي مداح اهل بيت (ع) ابتدا حجه اسلام و المسلمين حسن زاده مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در خوزستان ضمن خوش آمدگويي به حجاج گفت: حج «قصد» است و آهنگ، «حركت» است، از «خود» و از «ديار خود» به مقصد «خانه اي مقدس» و به منظور تجديد پيمان با ذات اقدس صاحبخانه.
و جاي جاي آن حرم و حريم پاك و پيرامون آن كانون نور، هر چه هست، چشمه حيات است و بركه بركت و آبشار رحمت است و كاريز كرامت كه مي‌جوشد و مي‌ريزد و مي‌دود و مي‌رود و همه از «كانال حج و زيارت» به «اقيانوس بي نهايت» مي‌پيوندد.
و «حج» يكي از بزرگترين و ارزنده‌ترين كلاسهاي آموزنده و اجتماعي، انسان است، كه در ساختن فرد و جامعه اسلامي، نقشي مؤثر و انكار ناپذير داشته و دارد. و «حج» يك عامل هماهنگ كننده است كه مي‌بايست به تمام مسلمانان از هر تيره و طبقه كه هستند، خط و جهت فكري بدهد. و خداوند «كعبه» را عامل برپائي و بقاء و (قيام مردم) معرفي نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام» قرار داده است.
و اين حركت معنوي مقصد مي‌خواهد و آن «معاد» است و رهبر مي‌خواهد و آن «امام» است و نور مي‌خواهد و آن «علم» است و وسيله مي‌خواهد و آن «پارسائي و تقواست» و… و حركت معنوي و الهي اسلام، پايگاه اجتماعي و تمركز مي‌خواهد و «حج» به منظور تامين اين نياز و ضرورت و به خاطر چند جهت ديگر «كه در مجموع از آنها به فلسفه حج تعبير مي‌شود.» تشريع شده است.

سپس در ادامه همايش حاج ناصر حويزاوي مدير حج و زيارت استان خوزستان ضمن خوش امدگويي گفت: حج يكي از اركان مهمّ اسلام و از بزرگترين فرائض ديني است. قرآن مجيد در يك عبارت كوتاه و پر معني مي‌فرمايد «وَ لِلهِ عَلَي الناسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً»؛ براي خدا بر مردم است كه حجّ خانه او كنند، آنها كه توانايي رفتن به سوي او دارند. و در ذيل همين آيه مي‌فرمايد «وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِي‌ُّ عَنِ الْعالَمينَ» و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، بخود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان بي‌نياز است.
بدون شك ثوابهاي عظيم و فوق العاده‌اي كه براي حج در اخبار بالا و ساير روايات آمده، و همچنين كيفرهاي سختي كه براي ترك آن در قرآن مجيد و روايات اسلامي ذكر شده، همه بخاطر اسرار و فلسفه‌هاي مهمّي است كه اين عبادت بزرگ اسلامي دارد. قرآن مجيد در يك جمله كوتاه و بسيار پر معنا، درباره حج مي‌فرمايد «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»؛ (مردم را دعوت بحج كن) تا شاهد منافع گوناگون خويش باشند! اين منافع، فراوان است كه در روايات معصومين (ع) به آن اشاره شده
مدير حج و زيارت خوزستان در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به روز قدس گفت: فردا آخرين جمعه ماه مبارك رمضان و روز قدس است كه حضور پرشكوه همه در اين روز مي‌تواند مشت محكمي باشد بر دهان آمريكا و اسراييل.
وي در ادامه از كليه حجاج محترم خواستند كه در راهپيمايي روز قدس شركت نموده و از آرمانهاي ملت مظلوم فلسطين دفاع نمايند.
در ادامه همايش حجه اسلام بلك يكي از روحانيون كاروانهاي حج تمتع خوزستان به ارائه مطالبي در ارتباط با فلسفه و اسرار و معارف حج پرداخت.
حجه الاسلام بلك گفت: امام علي (عليه السلام) در خطبه نخست نهج البلاغه كه سخن از خلقت آسمان و زمين، آدم و اهميت قرآن است، در فرازي به حج مي‌پردازند كه پيام ويژه آن مي‌تواند اين باشد كه حج بيت الله الحرام عصاره اسلام و دربرگيرنده مسائل مهم فردي، اجتماعي، تربيتي، اخلاقي و سياسي اين دينِ خاتم است. از همين رو حضرت در آغازين خطبه خود سخن از وجوب حج به ميان آورده و با تعابير گويا و دقيق، مسلمانان جهان را به انجام اين فريضه بزرگ تشويق مي‌كنند:
«وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ…».
«و خداوند حج خانه محترمش را بر شما واجب كرد، همان خانه‌اي كه آن را براي مردم قبله قرار داد».
انسان به دليل بهره‌مندي از مواهب فراوان زندگي و سرگرمي با زن و فرزند، اموال و مقامات مناصبِ دنيايي، از هويتِ واقعي خود غافل شده و ابراز استغنا و استكبار مي‌كند. خداوند متعال با تشريع بسياري از عبادات و مناسك، به ويژه فريضه بزرگ حج، به تربيت انسان مي‌پردازد و او را با مناسك و عباداتي كه حاوي نشانه‌هاي تواضع و فروتني است، پرورش مي‌دهد. اعمالي مانند احرام و كندن تمام لباس و زر و زيور قناعت كردن به دو تكه پارچه احرام، طواف خانه خدا، سعي و صفا و مروه و وقوف در بيابان عرفات، مشعر و منا و تراشيدن موي سر و ذبح قرباني و… همه و همه آموزنده تواضع و فروتني در برابر عظمت پروردگارند و به راستي بت‌هاي غرور و تكبر و نخوت را در درون كعبه جان انسان در هم مي‌شكند. به همين دليل امام علي (عليه السلام) مي‌فرمايند:
«وَ جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلَامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَ إِذْعَانِهِمْ لِعِزَّتِهِ…».
«خداوند سبحان، حج را علامت فروتني آن‌ها در برابر عظمتش و نشانه‌اي از اعترافشان براي عزتش قرار داد».
خداوند حج را با انواع سختي‌ها قرين نموده است. دوري راه، نامناسب بودن جو و مكان، طولاني بودن فرائض، وجوب اعمالي خاص با شرايطي ويژه و… از دشوارهايي هستند كه آدمي با آن در ايام حج روبه روست. اما اين همه، نه تنها شوق مسلمين به انجام اين فريضه را كم نمي‌كند بلكه روز به روز بر مشتاقان آن افزوده خواهد شد.
در ادامه همايش حجه الاسلام امام مطالبي را به زبان عربي در ارتباط با فلسفه و اسرار حج اهميت و معرفت حضور در مكه مكرمه و مدينه منوره بيان كرده كه با استقبال حاضرين مواجه شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران