امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد

امروز دشمن امام علی علیه‌السلام کشته شد

متوکل عباسی در سال ۲۴۷ هجرى قمرى و در روز سوم یا چهارم شوال کشته شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، جعفر بن محمد بن هارون ملقب به متوكل در روز سوم يا چهارم شوّال سال ۲۴۷ هجرى قمرى كشته شد.
متوكل با حضرت على (عليه السلام) دشمنى مى كرد. روزى بر حسب عادت به آن جناب جسارت كرد، منتصر باللّه فرزند متوكل در آن مجلس حضور داشت، وقتى آن حرفها را شنيد رنگش متغير شد و غضبناك گرديد. متوكل او را نيز دشنام داد.
منتصر در صدد قتل او برآمد. چند نفر از غلامان خاص متوكل را براى كشتن او معين نمود، شبى متوكل در قصر خود با نديمان شراب خورد و مست شد. متوكل، مسئول و رئيس نديمان را مرخص كرد و فقط «فتح بن خاقان» نزد متوكل ماند، غلامان كه مهياى كشتن متوكل بودند با شمشيرهاى برهنه وارد قصر شدند.
فتح فرياد كشيد و گفت: واى بر شما، اميرالمؤمنين را مى كشيد! سپس خود را روى متوكل انداخت. در اين هنگام غلامان هر دو را كشتند. مدت خلافت متوكل ۱۴ سال و ده ماه بود كه در سن ۴۱ سالگى كشته شد.
قتل مستعين عباسي در سال ۲۵۲ هجري قمري احمد بن محمد بن معتصم، معروف به «المستعين بالله» پس از وفات «منتصر عباسي» به خلافت رسيد. مستعين، دوازدهمين نفر از بني عباس است كه بر سرير خلافت تكيه زد.
اما رقابت ميان فرزندان محمد بن معتصم و متوكل بن معتصم، دستمايه اي براي فرماندهان قدرتمند و فرصت طلب درباري بود، كه هر از گاهي به يك طرف مايل شده و طرف ديگر را در تنگنا قرار مي‌دادند و از اين راه، بر قدرت خويش افزوده و يا از افول قدرت خود جلوگيري مي‌كردند.
همين أمر، دامن گير مستعين عباسي نيز شد و برخي از فرماندهان عالي رتبه حكومتي، به معتز فرزند متوكل عباسي، مايل شده و ما بين آن دو را به نزاع و درگيري خونيني مبدل نمودند و سرانجام، مستعين را به خلع از خلافت، وادار كردند.
بركناري وي از خلافت، روز دوم محرم سال ۲۵۲ قمري بود و از آن پس، به دور از دربار خلافت مي‌زيست. ولي وجودش، براي معتز عباسي و هوادارانش، خطر آفرين بود. به همين جهت، شش ماه پس از واقعه خلع، در سوم شوال سال ۲۵۲ قمري، در ۳۵ سالگي در قادسيه كشته شد.




نظرات کاربران