گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد

گزارش بیست ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری منتشر شد

کتاب آینه آثار «معرفی آثار منتشرشده در پژوهشکده حج و زیارت» و گزارشی از دو دهه فعالیت پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج زیارت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب آينه آثار (معرفي آثار منتشرشده در پژوهشكده حج و زيارت و گزارشي از دو دهه فعاليت پژوهشي) به قلم اباذر نصراصفهاني از سوي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج و زيارت چاپ و روانه بازار شد.
حج، اقيانوس بي‌كراني از معارف ديني است كه از ديد اخلاقي، تاريخي، كلامي، سياسي و اجتماعي، گوهرهاي زيبا و ظريفي دارد. حضور در سرزمين وحي از سويي يادآور شخصيت‌ها و رويدادهاي فراوان و گوناگون تاريخ اسلام است كه هر يك در هويت‌بخشي ديني زائران بسي تأثير مي‌گذارد و از سويي هنگامه برگزاري كنگره عظيم حج در هر سال، فرصت گران‌سنگي براي جهان اسلام است تا از اين خيل عظيم انساني و انگيزه ديني حج‌گزاران براي تحقق اهداف عالي جهان اسلام بهره ببرد.
جاذبه معنوي سرزمين وحي، شيفتگان بسياري را براي اجراي مناسك عمره به سوي خود بر مي‌كشد. زيارت نيز به ارتباط قلبي و معنوي آنان با انسان‌هاي كامل مي‌انجامد كه خود ارزشمند و انسان‌ساز است و از اين رو، مسافران بسياري رحل سفر مي‌بندند تا از اين سرچشمه‌هاي نور، فيض گيرند. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/ayneh20.5.93 (3).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
اين كتاب در ۱۹ فصل با عناوين «حج در قرآن و حديث»، «فلسفه و اسرار حج و زيارت»، «اخلاق و آداب حج و زيارت»، «فقه و مناسك»، «تاريخ و جغرافياي اماكن زيارتي»، «سفرنامه و خاطره‌نگاري»، «مطالعات سياسي، اجتماعي و اقتصادي»، «راهنماي كارگزاران»، «گزارش حج‌گزاري ايرانيان»، «ادبيات و هنر»، «وهابيت‌شناسي و پاسخ به شبهات»، «شيعه‌شناسي امام شناسي»، «شخصيت‌شناسي»، «درس‌نامه‌ها (متون آموزشي) »، «مرجع (كتاب‌شناسي، فرهنگ‌نامه و اطلس»، «مجموعه مقالات»، «آثار به زبان‌هاي انگليسي، اردو و تركي» و «ادعيه، زيارت‌نامه‌ها و راهنماها» طبقه‌بندي شده است.
«با قرآن در سرزمين وحي»، «پديده قرآني»، «پرسمان قرآني حج»، «پيمان پارسايي»، «چهل حديث حج»، «حج در قرآن»، «حج و حرمين شريفين در تفسير نمونه»، «حج و عمره در آينه عترت»، «حج و عمره در قرآن و حديث»، «حجر اسماعيل در نگاه قرآن، روايات، فقه و تاريخ»، «دعاهاي قرآني»، «رازها و رمزها: مروري گذرا بر اسرار و معارف حج در روايات»، «مرواريد حكمت از درياي عصمت»، «منتخب احاديث حج»، «منتخب احاديث عمره» و «نماز جمعه» برخي از كتب معرفي‌شده در فصل اول اين كتاب با عنوان حج در قرآن و حديث است.
فصل دوم كتاب با عنوان فلسفه و اسرار حج و زيارت نيز به معرفي كتاب‌هايي همچون «آشنايي با اسرار عمره ويژه دانشجويان»، «جرعه‌اي از بيكران زمزم»، «اسرار عرفاني حج»، «اسرار عرفاني عمره»، «تأملي در معناي مناسك حج»، «جرعه‌اي از صهباي حج»، «حاجي تو چرا؟»، «حج از ميقات تا ميعاد»، «حج برنامه تكامل»، «حج در آيينه عرفان»، «حج در انديشه اسلامي»، «حج گنجينه اسرار»، «حج، نماز بزرگ»، «حج و مهدويت»، «دانستني‌هاي جوانان در سرزمين قرآن»، «در بارگاه نور»، «در حريم كعبه»، «در ملكوت حج»، «روح حج»، «زيارت»، «صهباي صفا»، «عرفان حج»، «عرفه و عرفات»، «فلسفه و اسرار حج»، «كربلا» و «نماد و رمزواره‌هاي حج» پرداخته است.
اخلاق و آداب حج و زيارت عنوان فصل سوم اين كتاب است كه كتاب‌هايي از قبيل «آداب سخن و زبان در سفرهاي زيارتي»، «آداب سفر حج»، «آداب سفر و زيارت عتبات عاليات»، «آداب كوي جانان»، «ادب و آداب زائر»، «اخلاق در سفر»، «اخلاق نبوي»، «اخلاق و آداب در حج و زيارت»، «اين‌گونه باشيم»، «بايدها و نبايدها در سفر حج تمتع»، «جرعه‌هاي رسالت»، «چگونه زيستن»، «حج عارفان»، «حج مقبول»، «خدمت گزاري به زائران در فرهنگ اسلامي»، «در طواف دل، معاونت آموزش و تحقيقات بعثه مقام معظم رهبري»، «راه‌هاي تقويت فرهنگ حجاب»، «روح حج»، «زخم فطرت»، «زينت و عفاف در حج»، «سحرخيزي و شب‌زنده‌داري در سفزهاي زيارتي»، «سرمه سعادت»، «سيماي تقواپيشگان»، «صحيفه مودت»، «صميمانه با زائر خانه خدا»، «فرهنگ مصرف در سفر حج»، «فرهنگ مصرف در سفر حج»، «گل‌واژه‌هاي حج و عمره»، «ملكوت اخلاق»، «مهارت‌هاي زندگي در حج» و «هديه و سوغات در سفرهاي زيارتي» را معرفي كرده است.
«تجلي وحدت؛ تبيين حكم امام بر حضور شيعيان در نمازهاي حرمين شريفين»، «حاجي كوچولو، احكام حج براي كودكان»، «حج از ديدگاه مذاهب اسلامي»، «حج بانوان»، «حج رساله سي»، «حج و عمره در آينه فقه مقارن»، «خانه دوست: ويژه عمره مفرده»، «راهنماي مصور حجاج»، «زيارت خانه خدا، احكام حج براي كودكان»، «مناسك مختصر حج»، «مناسك مختصر عمره مفرده»، «مناسك مصور حج»، «مناسك مصور عمره مفرده»، «مناسك مصور عمره مفرده اهل سنت» و «مناسك نوين» از كتب معرفي‌شده در فصل چهارم اين كتاب با عنوان فقه و مناسك است.
گفتني است، فصل‌هاي ديگر اين كتاب نيز هر كدام به صورت مجزا به معرفي كتاب‌ها و آثار مختلفي در راستاي موضوعات حج و زيارت مي‌پردازد.
كتاب آينه آثار(معرفي آثار منتشر شده در پژوهشكده حج و زيارت و گزارشي از دو دهه فعاليت پژوهشي) به قلم اباذر نصراصفهاني در ۲۸۰ صفحه از سوي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
كتابخانه تخصصي حج وزيارت به عنوان نخستين كتابخانه ديچيتالي در پايگاه اطلاع رساني حج وزيارت با بيش از يكهزار عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت قابل دسترسي عموم مردم است.




نظرات کاربران