تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟ تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟
تحلیلی پیرامون تعیین نخست وزیر جدید عراق

در انتخاب نخست وزیر عراق چه گذشت؟

در چند هفته گذشته کشور عراق ضمن درگیری و مبارزه علیه تروریسم تکفیری- بعثی داعش، مسئله انتخاب نخست وزیر را نیز پیش روی خود داشت که پس از بحث ها و بررسی های متعدد بالاخره مجلس این کشور حیدرالعبادی را به عنوان نخست وزیر جدید و مسئول تشکیل کابینه انتخاب کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، «تحالف ملي عراق» (بيت شيعي) در نشست خود در تاريخ ۲۰ مرداد ماه، دكتر حيدر العبادي از رهبران حزب الدعوه و نايب اول رئيس مجلس نمايندگان را با ۱۲۷ رأي براي تصدي پست نخست وزيري انتخاب و با ارسال نامه‌اي به رئيس جمهور، نامبرده را معرفي كرد. وي بر اساس قانون اساسي يكماه وقت دارد تا كابينه خود را به مجلس نمايندگان عراق معرفي كند.
حيدر العبادي در ميان كانديداهاي ديگر همچون حزب الدعوه، مجلس اعلاء، حزب فضيلت و دولت قانون (مستقلين) و جماعت صدر و جعفري بالا‌ترين رأي را آورد. نمايندگان صدر و حكيم به ترتيب آراي بعدي را بدست آوردند. در اين رأي گيري حزب الدعوه، شاخه عراق (خضير الخزاعي) و سپاه بدر (هادي العامري) راي موافق به حيدر العبادي ندادند.
رئيس جمهور عراق نيز در حضور رئيس مجلس نمايندگان، رئيس تحالف ملي (دكتر جعفري) و نمايندگان صدر و حكيم، حكم حيدر العبادي را براي تشكيل دولت قرائت و متن آنرا تسليم وي كرد. دكتر حيدر العبادي در نخستين اظهار نظرش اولويت خود را مقابله با تروريسم ناميد و از مردم و همه گروه‌ها جهت پشتيباني از برنامه‌هاي وي براي مقابله با تروريسم كمك خواست.
مالكي در واكنش به اين اقدام اعلام كرد: «انتخاب حيدر العبادي براي تشكيل دولت قابل پذيرش نيست. فهرست دولت قانون بزرگ‌ترين فهرست انتخاباتي است و من در مقابل هر گونه تجاوز به قانون اساسي مي‌ايستم. وي افزود: آمريكا در كنار كساني قرار گرفته كه قانون اساسي را ناديده مي‌گيرند. آنچه صورت گرفته، باطل است و به دادگاه قانون اساسي شكايت خواهد كرد.» وي به اين مقدار اكتفا نكرد و نيروهاي ويژه خود را به اطراف منزل رئيس جمهور اعزام و آنجا را محاصره كرد. همچنين، با اعزام نيرو به اطراف هتل الرشيد در منطقه الخضري (منطقه حكومتي) در اطراف محل كار رئيس مجلس و تعداد زيادي از نمايندگان، تانك و زره پوش مستقر نمود. در شامگاه يكشنبه ۱۹/۵/۹۳ نيز با اعزام نيروهاي مسلح به خيابانهاي بغداد، بسياري از خيابانهاي اصلي و پل‌ها را مسدود و طي سخناني در راديو و تلويزيون دولتي نسبت به عواقب اقدام براي تعيين نخست وزير جديد هشدار داد.
در اين ميان دولت آمريكا از فرماندهان ارتش و مؤسسات امنيتي عراق خواست بي‌طرفي كامل خود را در قبال تحولات سياسي عراق حفظ كنند. اين در حالي بود كه اوباما و بايدن معاون وي طي تماس تلفني با حيدر العبادي به وي تبريك گفتند و پشتيباني كامل خود را از انتخابش اعلام كرد. سخنگوي كاخ سفيد نيز اين اقدام را گامي به جلو قلمداد نمود. همچنين نماينده سازمان ملل در عراق نيز از ارتش خواست در روند سياسي دخالت نكند.
دبير كل سازمان ملل، كا‌ترين اشتون، وزراي خارجه انگليس، آلمان و فرانسه، پادشاه عربستان و وزير خارجه اين كشور و رئيس جمهور تركيه و قطر و اردن نيز از انتخاب حيدر العابدي استقبال و از وي حمايت كردند.
استقبال و تبريك جمهوري اسلامي ايران در كشورمان نيز مقامات ارشد كشور از انتقال قدرت در عراق استقبال نمودند و دبير كل شوراي امنيت ملي همچنين وزارت امورخارجه كشورمان از انتخاب حيدر العبادي پشتيباني كردند.
در سويي ديگر مقتدا صدر نيز حركت انجام شده را آغازي براي پايان بحرانهاي عراق دانست. اكراد، مجلس اعلا و مجلس نمايندگان نيز از اين اقدام حمايت خود را ابراز داشتند.
بر اساس تفسير دادگاه قانون اساسي، تحالف ملي عراق كه پس از انتخابات سال ۲۰۱۰ شكل گرفت بعنوان بزرگ‌ترين فراكسيون مجلس براي معرفي نخست وزير تلقي گرديد. عليرغم اينكه مالكي از علاوي راي كمتري داشت ولي دادگاه قانون اساسي، تحالف ملي را بعنوان بزرگ‌ترين فراكسيون مجلس شناخته و آنرا مسئول معرفي نخست وزير كرد. لذا مالكي پس از انتخابات مجلس حق نداشت خود را بعنوان فراكسيون بزرگ‌تر براي تصدي پست نخست وزيري معرفي كند. اين حق متعلق به «تحالف ملي عراق» بوده است و نه شخص مالكي. پا فشاري مالكي به نظرات خود موجب شد كه معرفي نخست وزير بيش از دو هفته به تعويق بيافتد. سرانجام تصميم اكثريت رهبران حزب الدعوه و دولت قانون بر اين قرار گرفت تا به حيدر العبادي راي بدهند و بدين ترتيب مالكي در اقليت قرار گرفت. لذا ادامه اعتراض و مبارزه مالكي به مصلحت او و كشور عراق نمي‌باشد. وي طي يك ماه گذشته به نصايح حزب الدعوه، دولت قانون، مجلس اعلا، دكتر جعفري و بالا‌تر از همه تذكرات مرجعيت براي كناره گيري توجهي نكرد.
به گفته خانم «حنان الفتلاوي» از اعضاي برجسته دولت قانون و از حاميان نزديك مالكي: «آنچه براي دولت قانون اتفاق افتاد آسان نبود و ما در بد‌ترين شرايط هستيم و مالكي در حالت رواني شديد قرار دارد و ممكن است دچار جنون شود».
گرچه رفتار مالكي در روزهاي گذشته نا‌متعادل و منفعلانه بوده ولي از روز گذشته ۲۱/۵/۹۳ به نيروهاي مسلح دستور داد از سطح خيابان‌ها عقب نشيني كنند و طي نشستي با فرماندهان نظامي، از آنان خواست در مسائل سياسي كشور دخالت نكنند و به وظايف نظامي و امنيتي خود براي مقابله با تروريسم عمل نمايند.
حيدر العبادي كيست؟ حيدرالعبادي در سال ۱۹۵۲ در بغداد به دنيا آمد. پدرش دكتر جوادي العبادي پزشك معروفي بود كه به همراه ۴۲ پزشك ديگر از طرف حكومت رژيم بعث، به علت مخالفت با دولت، مجبور به ترك حرفه خود شد، به گونه‌اي كه پس از مرگ وي در لندن رژيم بعث اجازه ورود جسد به داخل خاك عراق را نداد.
تحصيلات دكتر حيدر العبادي، دوره كار‌شناسي را سال ۱۹۷۵ از دانشگاه بغداد در رشته مهندسي برق و كار‌شناسي ارشد و دكتراي خود را در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه منچس‌تر انگليس در رشته مهندسي الكترونيك و برق كسب نمود. وي همچنين در دانشگاه «برونل» انگليس به تدريس علوم قرآني مشغول بود.
فعاليت سياسي در سال ۱۹۸۰ مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلاميه در خاورميانه و در شهر بيروت بود. سپس سمت سخنگوي حزب الدعوة الاسلامية در انگليس را بر عهده گرفت و عليه جنايات رژيم صدام فعاليت مي‌كرد. در سال ۱۹۸۱ رژيم صدام، يكي از برادران وي را دستگير كرد كه ۱۰ سال در زندان ماند همچنين در سال ۱۹۸۲ رژيم بعث دو تن از برادران وي را به جرم عضويت در حزب الدعوة الاسلامية اعدام كرد. وي هم اكنون نيز عضو حزب الدعوة و سخنگوي اين حزب است.
مناصب سياسي پس از سقوط ديكتاتور عراق، در سال ۲۰۰۳ به عنوان وزير ارتباطات انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵ به سمت مشاور نخست‌وزيري رسيد و همزمان چندين پرونده از جمله به عنوان هماهنگ كننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت. وي همچنين مسئوليت هماهنگي با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقي را نيز بر عهده داشت. در دوره اول پارلمان عراق، رياست كميسيون اقتصاد و سرمايه گذاري مجلس را بر عهده گرفت.
وي عضو و مسئول دفتر سياسي حزب الدعوه و سخنگوي رسمي آن است و مسئوليت شعبه حزب الدعوه در انگلستان را نيز در كارنامه خود دارد. العبادي در سال ۲۰۰۶ نماينده مجلس بود و در‌‌ همان سال به عنوان رئيس كميته اقتصادي، سرمايه گذاري و بازسازي آن مجلس انتخاب شد و در دولت اياد علاوي نيز عهده داروزارت ارتباطات بود.


| شناسه مطلب: 47161




عراق حيدر العبادي



نظرات کاربران