خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس

خانه خدا را از پشت حصار ببینید + عکس

وقتی «برج ساعت» بالای سر کعبه عَلم شد، هیچ صدایی از جهان اسلام برنخاست که چرا حریم خانه‌ی خدا حفظ نشده است؛ عربستان تا حدود چهار سال دیگر، ساخت‌وسازهای اطراف کعبه را ادامه خواهد داد و تا آن‌وقت باید چنگال‌های جرثقیل‌ها را بر سر «بیت عتیق» تحمل کرد و بعد از آن نیز برج‌های بلندی که در رقابت با «برج ساعت» سبز خواهند شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، طرح توسعه‌ي مسجدالحرام در مكه از حدود هفت سال پيش آغاز شد تا ظرفيت اين مسجد به پنج‌ميليون نفر افزايش يابد. كلنگ توسعه نخستين‌بار با احداث برج ساعت كوبيده شد، بعد هم فاز نخست با توسعه‌ي سعي صفا و مروه ادامه پيدا كرد كه همزمان بود با تخريب اطراف مسجدالحرام براي ساخت هتل‌هاي مدرن‌تر و بلندتر!
حدود يك سالي هم است كه بخش ديگري از ساخت‌وسازها با تخريب قسمت‌هايي از صحن و مطاف مسجدالحرام آغاز شده كه سازه‌اي جديد با عنوان «پل معلق» جايگزين موقت مطاف اصلي شده و مدتي است كعبه را كاملا محصور كرده،‌ آن‌چنان كه ديگر، خانه‌ي خدا سخت ديده مي‌شود.
سازه، هم‌تراز با ارتفاع كعبه است و مانع ديد مستقيم طواف‌كنندگان و نمازگزاران در حياط اصلي مي‌شود، هرچند در حج سال پيش كه زائران با اين صحنه‌ي آزاردهنده مواجه شدند و به آن اعتراض كردند و صداي اين اعتراض و تعجب‌ها نسبت به طرح دولت عربستان به برخي رسانه‌هاي غربي هم كشيده شد؛ اما مقامات عربستان و حتي كشورهاي اسلامي، اين سازه‌هاي هرچند آزاردهنده را موقتي اعلام مي‌كنند و ساخت‌وسازها را به‌خاطر افزايش جمعيت در جهان اسلام، لازم مي‌دانند و همين باعث شده، همه با طرح دولت عربستان براي توسعه‌ي مسجدالحرام همسو و همراه باشند. طرحي كه توجه‌ها را از كعبه به سمت ساختمان‌هايي بلند تغيير مي‌دهد.
كعبه اين روزها در ميان پل معلق و چنگال‌هاي جرثقيل‌ها كه بيشتر از هر چيزي توجه زائران را جلب مي‌كند، كاملا محصور شده است!




مطالب مرتبط

نظرات کاربران