ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد

ره‌توشه معنوی مسافران حج منتشر شد

کتاب با مسافر کعبه (ره‌توشه معنوی مسافران حج) از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت و به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب با مسافر كعبه (ره‌توشه معنوي مسافران حج) نوشته سيد حسين اسحاقي از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در بهار ۱۳۹۳ چاپ و روانه بازار شد.
معارف حيات‌بخش حج، اصيل‌ترين، زيباترين و عميق‌ترين شناخت‌ها را به زائران و مشتاقان سرزمين وحي و حج‌گزاران و عمره گزاران مي‌دهد. معارفي كه در هيچ نقطه عالم، قابل دريافت نيست و تنها در سايه آيات قرآن كريم و علوم نبوي و علوي يافت مي‌شود. هر انسان پاك‌ضميري كه در سرزمين وحي حضور مي‌يابد و با پوشيدن لباس احرام در كسوت عمره‌گذار يا حج‌گذار قرار مي‌گيرد، اگر اندكي توجه و دقت به راز و رمزهاي اين عمل عبادي داشته باشد، با دنيايي از معارف الهي آشنا مي‌شود كه مي‌تواند ره‌توشه‌اي ارزشمند براي همه زندگي او قرار گيرد.
حج و اسرار و معارف آن اقيانوسي است كه هر چه درباره آن گفته شود، اندكي از حقايق آن روشن شده است، چنان‌كه زراره به امام صادق (عليه‌السلام) عرض كرد: يابن رسول‌الله! چهل سال است كه درباره حج از شما مي‌پرسم و به من پاسخ مي‌دهيد! حضرت فرمود «اي زراره خانه‌اي كه از دو هزار سال پيش از آدم (عليه‌السلام) حج و زيارت مي‌شده، مي‌خواهي معارف آن، در چهل سال تمام شود؟ ». از اين رو هر چه درباره حج نوشته شود، باز هم به تبيين و روشنگري بيشتر نياز دارد.
اين كتاب شامل بخش‌هايي همچون «قبسي از آداب، اسرار و رموز حج»، «بازشناسي اماكن و مناسك حج و برداشت‌هاي عرفاني از آن»، «بايسته‌هاي سفر حج از منظر امام خميني (رحمةالله عليه) و مقام معظم رهبري» و «فرجام سفر، استقبال از حاجي» است. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/mosafr27.5.93 (1).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
در ذيل بخشي با عنوان قبسي از آداب، اسرار و رموز حج مي‌خوانيم: «حج واژه‌اي كوتاه و خوش‌آوا به معناي آهنگ، عزم و تصميم است كه پيشينه‌اي به بلنداي تاريخ معنوي بشر دارد؛ معنويتي كه در تاريخ بر محور حق و عدالت، زندگي اجتماعي و سياسي انسان را سامان بخشيده است. حج در نگاهي كلي آميخته‌اي از سكون، تأمل، تدبر، تفكر، حركتع تلاش و پيكاري است كه به سنن جاري پروردگار در تكوين و تشريع اشاراتي جامع دارد.
حج از ديدگاهي گردهمايي پاكان و نيكان، وارستگان معنويت‌گرا و از دنيارستگان آخرت‌گراست؛ اجتماعي به پاكي قدوسيان ملأ اعلي و فرشتگان عالم بالا، كه در (شهر معلومات) بر گرد اولين خانه‌اي كه براي مردم جهان بنا شده، اقيانوسي جوشان و خروشان پديد آورند. در اين گردهم‌آيي هر حاجي كه قطره‌اي از اين درياست، از آن‌دم كه به نيت حج از خانه و ديار و همه پيوندهاي دنيايي مي‌گسلد و در ميقات، احرام مي‌بندد و طواف، وقوف، رمي و ذبح مي‌كند… همه جا و همه‌حال، خدا را مي‌جويد و در طلب وصال اوست.
مناسك حج تبلور احوال گوناگون انسان خداجوي عاشق است كه رو به سوي معبود دارد. حج سيري معنوي و نمايشي است از اعمالي كه پايه تشريع آن در زمان آدم ابوالبشر گذاشته شده است و تا پيامبر خاتم (صلي‌الله عليه و آله) همگي گرد اين خانه گرديده‌اند و در عرفات و مشعر و منا مناسكي به جاي آورند.
فرجام سفر، استقبال از حاجي عنوان بخش ديگري از اين كتاب است كه ذيل آن آمده است: مردم، حاجيان را در عزيمت به بيت‌الله الحرام بدرقه مي‌كنند و پس از مراجعت به استقبال آنان مي‌روند. اين سنت حسنه در روايات نيز مؤكد است و امري مستحب دانسته مي‌شود. پيامبر خدا صلي‌الله عليه و آله فرمود: «هر گاه حج‌گزار را ديدار كردي، به او سلام بده و با او مصافحه كن و بخواه كه پيش از آن‌كه وارد خانه‌اش شود، براي تو آمرزش بخواهد؛ زيرا خود او آمرزيده است».
امام صادق عليه‌السلام به نقل از امام سجاد عليه‌السلام مي‌فرمايد: «به حاجي و عمره گزار، قبل از آنكه آلوده به گناه شود، سلام كرده با آن مصافحه كنيد». در روايتي ديگر امام سجاد عليه‌السلام توصيه فرموده «اي كساني كه حج نگزارده‌ايد! بازگشت حج‌گزار را مژده دهيد و با آن، دست داده بزرگشان داريد كه اين بر شما لازم است. در اين صورت در پاداش آنان شريك خواهيد شد».
كتاب با مسافر كعبه (ره‌توشه معنوي مسافران حج) نوشته سيد حسين اسحاقي از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در بهار ۱۳۹۳ با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه به قيمت ۴۵۰۰ تومان در ۲۰۰ صفحه منتشر شده است.
كتابخانه تخصصي حج وزيارت به عنوان نخستين كتابخانه ديچيتالي در پايگاه اطلاع رساني حج وزيارت با بيش از يكهزار عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت قابل دسترسي عموم مردم است.


| شناسه مطلب: 47197




كعبه تازه‌هاي نشر



نظرات کاربران