دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود

دوره‌ها و منابع آموزشی زائران حج تفکیک شود

یکی از مدیران موفق کاروانهای حج در استان خراسان رضوی برای ارتقای سطح آموزشی زائران پیشنهاد تفکیک دوره‌ها و منابع آموزشی را ارائه کردد.

مهدي آقايي از مديران موفق كاروان حج در استان خراسان رضوي در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به در پيش بودن موسم حج ۹۳ براي ارتقاي سطح آموزشي زائران خواستار تفكيك دوره‌ها و منابع آموزشي و برگزاري كلاسهاي ويژه براي قشر كم سواد و فرهيخته شد.
وي گفت: بهترين راهكار براي ارتقاي سطح آموزشي زائران تفكيك دوره‌ها و منابع آموزشي است، البته به نحوي كه سبب كدورت در بين زائران نشود و آن را با ريزه كاريها و روش هايي همراه كنيم كه شخصيت آنان حفظ شود.
اين مدير موفق كاروان حج حضور حداكثري زائران در جلسات آموزشي و فرا گرفتن دقيق مطالب آموزشي را در انجام مناسك حج سودمند ارزيابي كرد و افزود: همه نكات مطرح شده در كلاسهاي آموزشي ضروري است، اما مهتر از آن به كارگيري اين نكات است.
وي در ادامه فرا گرفتن صحيح مطالب مطرح شده درباره مناسك حج را با تفكيك منابع آموزشي براي افراد بيسواد، داراي سواد متوسط و قشر فرهيخته مثبت خواند و از مديران كاروانها خواست كه از بيان مطالب خسته كننده خودداري كنند.
وي بيان همه مطالب مورد نياز زائر در يك جلسه را ضروري ندانست و گفت: لازم نيست همه مطالب در يك جلسه مطرح شود كه قطعا تعدادي توانايي درك مطالب را ندارند و بايد با زبان خودشان صحبت كنيم.
آقايي با اشاره به اينكه در كاروان تحت مديريتش زائراني با مدرك دكتري، ليسانس و فوق ديپلم و حتي افرادي با سواد پايين‌تر حضور دارند، ابراز كرد: اگر مطالب به صورت كلي براي اين افراد مطرح شود، برخي احساس خستگي كرده و توجه نمي‌كنند.
وي پيشنهاد كرد كه مطالب آموزشي براساس سرفصل‌هاي مدون، بدون هيچگونه تبعيض بين زائر، تقسيم بندي شود، بخش هايي كه مورد نياز همه است مطرح و بخش هايي هم كه حوصله بيشتري را مي‌طلبد در كلاس‌هاي ديگر بيان شود.
اين مدير موفق كاروان حج گفت: در پاسخ به سؤال يكي از زائران كه پرسيده بود نقطه بحراني حج كجاست گفتم جلسه اول داخل ايران كه بايد مطالب ضروري براي همه زائران گفته شود و براي افرادي كه جوياي مطالب بيشتري هستند، جدا برنامه ريزي كرد.
وي بيان مطالب آموزشي را همراه با پخش فيلم‌هاي آموزشي ۴۰ دقيقه قبل از تشكيل كلاس مفيد و مؤثر ارزيابي كرد و گفت: ۸۰ درصد فهم انسان از طريق حس بينايي انجام مي‌شود كه در اين زمينه پخش فيلم به درك بهتر زائر كمك مي‌كند.
آقايي به عنوان نمونه توضيح داد: در بخشي از اين فيلمها ازدحام جمعيت را در رمي جمرات به زائران نشان مي‌دهيم و مي‌گوييم كه شما بايد با انجام اين روشها از ميان اين جمعيت عبور كنيد كه اين امر براي همه زائران قابل فهم است.
اين مدير موفق كاروان حج همچنين خواستار برگزاري كلاسهاي ويژه و مجزا براي قشر كم سواد شد و خاطرنشان كرد: اگر كتابها و جزوات آموزشي ويژه قشر فرهيخته ارائه مي‌شود، بايد براي زائراني كه از سواد پايين‌ترين برخوردارند نيز به خوبي برنامه ريزي كرد.




نظرات کاربران