جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس

جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج اهواز عکس

جلسات آموزشی متمرکز کاروانهای حج تمتع کلانشهر اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج،، جلسات آموزشي متمركز كاروانهاي حج تمتع كلانشهر اهواز در مصلي مهديه امام خميني (ره) اهواز برگزار شد.
در اين مراسم ابتدا هر كاروان بصورت مجزا حلقه‌هاي نماز را تشكيل دادند و روحانيون كاروانها به شرح اعمال و كنترل نماز حجاج پرداختند.
همچنين هركدام از كاروانها طوافي حول ماكت كعبه مستقر در مصلي نيز انجام دادند.
سپس مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ادامه يافت. بعد از آن حضرت حجت‌الاسلام و المسليمن حاج سيدابوالحسن حسن زاده مسئول بعثه مقام معظم رهبري منطقه خوزستان به ايراد سخن پرداخت و نكاتي در مورد اهميت حج و نكات قبل از سفر ارائه كرد و گفت: حج «قصد» است و آهنگ، «حركت» از «خود» و از «ديار خود» به مقصد «خانه اي مقدس» و به منظور تجديد پيمان با ذات اقدس صاحبخانه است،. وي افزود: جاي جاي آن حرم و حريم پاك و پيرامون آن كانون نور، هر چه هست، چشمه حيات است و بركه بركت و آبشار رحمت است و كاريز كرامت كه مي‌جوشد و مي‌ريزد و مي‌دود و مي‌رود و همه از «كانال حج و زيارت» به «اقيانوس بي نهايت» مي‌پيوندد. حجت‌الاسلام حسن‌زاده اظهار كرد: «حج» يكي از بزرگترين و ارزنده‌ترين كلاسهاي آموزنده و اجتماعي، انسان است، كه در ساختن فرد و جامعه اسلامي، نقشي مؤثر و انكار ناپذير داشته و دارد. و «حج» يك عامل هماهنگ كننده است كه مي‌بايست به تمام مسلمانان از هر تيره و طبقه كه هستند، خط و جهت فكري بدهد. و خداوند «كعبه» را عامل برپائي و بقاء و (قيام مردم) معرفي نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام» قرار داده است. وي ادامه داد: اين حركت معنوي مقصد مي‌خواهد و آن «معاد» است و رهبر مي‌خواهد و آن «امام» است و نور مي‌خواهد و آن «علم» است و وسيله مي‌خواهد و آن «پارسائي و تقواست» و… و حركت معنوي و الهي اسلام، پايگاه اجتماعي و تمركز مي‌خواهد و «حج» به منظور تامين اين نياز و ضرورت و به خاطر چند جهت ديگر «كه در مجموع از آنها به فلسفه حج تعبير مي‌شود.» تشريع شده است.
سپس در ادامه همايش حاج ناصر حويزاوي مدير حج و زيارت استان خوزستان ضمن خوش امدگويي گفت: حج يكي از اركان مهمّ اسلام و از بزرگترين فرائض ديني است. قرآن مجيد در يك عبارت كوتاه و پر معني مي‌فرمايد «وَ لِلهِ عَلَي الناسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً»؛ براي خدا بر مردم است كه حجّ خانه او كنند، آنها كه توانايي رفتن به سوي او دارند. و در ذيل همين آيه مي‌فرمايد «وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِي‌ُّ عَنِ الْعالَمينَ» و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، بخود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان بي‌نياز است.
بوي افزود:‌دون شك ثوابهاي عظيم و فوق العاده‌اي كه براي حج در اخبار بالا و ساير روايات آمده، و همچنين كيفرهاي سختي كه براي ترك آن در قرآن مجيد و روايات اسلامي ذكر شده، همه بخاطر اسرار و فلسفه‌هاي مهمّي است كه اين عبادت بزرگ اسلامي دارد. قرآن مجيد در يك جمله كوتاه و بسيار پر معنا، درباره حج مي‌فرمايد «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»؛ (مردم را دعوت بحج كن) تا شاهد منافع گوناگون خويش باشند! اين منافع، فراوان است كه در روايات معصومين (ع) به آن اشاره شده است.
در ادامه مراسم حجت‌ الاسلام سيد مصطفي حسن زاده مناسك حج را براي حاضرين تشريح و به آموزش آن پرداخت و مراسم حج را بصورت عملي و با استفاده از ماكت بزرگ كعبه نصب شده در محل مراسم تشريح كرد.
در حاشيه مراسم نيز نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي حج نيز به نمايش گذاشته شد كه مورد استقبال حجاج قرار گرفت.
لازم به ذكر است كه جلسات آموزشي متمركز حجاج اهوازي به مدت ۶ شب در مصلي نماز جمعه اهواز برگزار شد كه ۳ شب اول به زبان فارسي براي حجاج فارس زبان و ۳ شب دوم آن به زبان عربي براي حجاج عرب زبان بود.




نظرات کاربران