بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟ بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟

بزرگ خاندان آل شیخ‌ در عربستان کیست؟

خاندان آل شیخ در عربستان در حقیقت‌‌ همان خاندان وهابیت از نسل محمدبن عبدالوهاب هستند که تمام امور دینی در حکومت عربستان به آن‌ها واگذار شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محمد بن عبدالوهاب بن سليمان بن علي از آل مشرَّف، از شاخه‌هاي آل ‌وهبه از قبيله بزرگ تميم به شمار مي‌رود و جد نهم وي مشرف است. او به سال ۱۱۱۵ق. در عُيينَه، از شهرهاي نجد كه اكنون ويران شده به دنيا آمد. نياكانش از علما بودند و پدربزرگش از دانشوران نجد و پدرش عبدالوهاب قاضي عيينه بود.
او نيز به تحصيل دانش‌هاي سنتي اهل سنت پرداخت و بخشي از تحصيل علم را در بصره گذراند. اما به تدريج تحت تأثير كتاب‌ها و انديشه‌هاي ابن تيميه قرار گرفت و اندك اندك با برخي عقايد ديگر مسلمانان به مخالفت برخاست كه اعتراض مردم و اخراجش از بصره را در پي داشت.
عبدالوهاب پنج فرزند به نام‌هاي حسين، ابراهيم، علي، عبدالله و حسن و به نقلي چهار فرزند به نام‌هاي حسين، ابراهيم، علي و عبدالله به جاي گذاشت. افزون بر پسران، وي دختري به نام شيخه فاطمه داشت كه با تعليم برادران و پدرش از زنان دانشور سلفي در سده سيزدهم به شمار مي‌رفت. فرزندان محمد با عنوان آل شيخ روش پدر را در پيش گرفتند.
آنان پس از نجد، به حجاز، به ويژه مكه و مدينه، توجه كردند. از نظر آل شيخ، مردم مكه كافر بودند و يكي از علماي آل شيخ در رساله‌اي به اثبات كفر آنان پرداخت.
آنان تا سال ۱۲۲۰ق. كه وهابيان بر مكه چيره شدند، چندين بار در زمان شريف مساعد، شريف احمد، شريف سرور و شريف غالب، افرادي را براي تبليغ وهابيت به مكه فرستادند؛ اما پذيرفته نشدند. سرانجام در سال‌هاي ۱۲۱۸ و ۱۲۲۰ق. وهابيان در دو هجوم به مكه و مدينه و كشتار و ويراني بسيار، بر آن دو شهر مسلط شدند.
پس از عبدالله كه مانند پدر زعامت دعوت سلفي را بر عهده داشت، فرزندان او، سليمان و عبدالرحمن نيز راهش را ادامه دادند، هرچند سليمان بر اقامه دعوت پافشاري بيشتر داشت. در سال ۱۲۳۳ق. هنگام حمله ابراهيم پاشا به درعيه براي نابودي آل سعود، بسياري از افراد خاندان سعودي و خاندان شيخ كشته شدند.
گروهي از جمله عبدالرحمن نيز دستگير و به مصر تبعيد شدند و او پس از مدتي در مصر درگذشت. اما نوادگان وي به عربستان بازگشتند كه در رياض مشهورند و برخي مناصب همچون مديريت امنيت ملي، سفارت سعودي در بحرين و رياست تشريفات را بر عهده دارند. علي بن محمد نيز كه به مصر تبعيد شد، به سال ۱۲۴۵ق. در قاهره درگذشت.
نسل او از تنها بازمانده‌اش محمد هستند كه به آل عبدالعزيز بن محمد مشهورند. از نسل حسن و حسين، دو پسر ديگر شيخ محمد، بسياري‌زاده شده‌اند. هم اكنون از نسل حسين شماري بسيار در درعيه زندگي مي‌كنند.


| شناسه مطلب: 47355




دانشنامه عربستان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران