فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع

فضای مجازی همراه حقیقی زائران ایرانی حج تمتع


گستره عظیم فضای مجازی امکان دسترسی حجاج بیت‌الله‌الحرام به منابع عظیم اطلاعاتی از اسرار، مناسک، کتاب‌ها، نرم‌افزارها، وبلاگ‌ها و ... را فراهم می‌کند، امکاناتی که به کمک دست‌اندرکاران حج به خوبی در اختیار زائران ایرانی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري ايكنا، يادگيري مناسك حج، پي بردن به اسرار معنوي و عرفاني حج، آشنايي با تجربيات بزرگان و برداشت‌هاي آنها از مناسك حج، مطرح كردن پرسش‌هايي كه فرد با آن مواجه است و دريافت پاسخ‌هاي صحيح و از منابع موثق و ... هميشه جزو دغدغه‌هاي زائراني بوده است كه در تلاش براي درك بهتر معنويت حج و بهره‌بردن از فرصت حج تمتع بوده‌اند.
در گذشته تعداد محدودي كتاب و امكانات در اين خصوص وجود داشت اما امروزه و با گسترش ابزارهاي ارتباطي اين مهم به راحتي هرچه‌تمام‌تر فراهم شده است و زائران علاقه‌مند با توجه به اينكه همه آنها از تلفن همراه برخوردار هستند به وسيله همين ابزار ارتباطي مي‌توانند دريچه‌اي گسترده از اسرار و اداب حج را به روي خود باز كنند.
از جمله امكاناتي كه فضاي مجازي در اختيار حجاج قرار مي‌دهد مي‌توان به وجود بيش از 700 عنوان كتاب اشاره كرد. در حال حاضر بيش از ۷۰۰ عنوان كتاب از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است كه در كتابخانه تخصصي حج و زيارت به صورت الكترونيكي براي كاربران قابل دريافت است. كتاب‌هايي كه امكان دانلود آنها وجود داشته و حتي حجاج طي حضور در عربستان نيز مي‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.
همچنين با توجه به اهميت موضوع حج و آشنايي بيشتر زائران با كتاب‌هاي مناسب با ايام حج تمتع، كتابخانه كاربردي حج تمتع (http://hajj.ir/495) با 40 عنوان كتاب نيز راه‌اندازي شده است. در اين كتابخانه در موضوع اسرار و معارف ۱۰ عنوان، تاريخ و اماكن هشت عنوان، پاسخ به شبهات هشت عنوان، احكام مناسك هفت، سياسي اجتماعي دو عنوان، حديث و ادعيه سه عنوان و حكايات و سفرنامه دو عنوان كتاب قرار داده شده است.
همچنين فايل متن موبايلي اين چهل كتاب با پسوند جاوا، EPUb، PDF،Ghm در كتابخانه كاربردي قرار داده شده است تا زائران بتوانند با دريافت فايل اين كتاب‌ها به راحتي مناسك و معارف حج را بياموزند.
پيامك‌ و نامه‌ الكترونيكي وسيله ارتباط با حجاج ايراني از نكات جالب توجهي كه نشان دهنده همراهي فضاي مجازي با زائران حج تمتع است مي‌توان به ارسال پيامك‌ها و نامه‌هاي الكترونيكي آموزشي، بهداشتي و اطلاع‌رساني به حجاج اشاره كرد.
در اصل اكنون بانكي از شماره تلفن‌ها و ادرس‌هاي الكترونيكي حجاج در اختيار مسئولان حج ايران قرار دارد كه اين مسئله امكان دسترسي به زائران در طول مناسك را نيز فراهم كرده است.
همچينين پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري(خبرگزاري حج) به آدرس www.hajj.ir نيز اخبار و اطلاعات حج را به صورت مداوم در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهد. در اين سايت بخشي با عنوان پاسخ به شبهات وجود دارد كه زائران به راحتي و با استفاده از تقسيم‌بندي موضوعي مي‌توانند با شبهات مطرح شده عليه تشيع از سوي وهابيت و پاسخ‌هاي شيعه به اين شبهات آشنا شوند.
نشريه زائر همراه زائران طي حج تمتع به گزارش ايكنا، نشريه زائر نيز كه قبل و حين برگزاري مناسك به صورت مكتوب منتشر و حاوي مطالب ارزشمندي در خصوص حج است، به صورت pdf نيز در سايت بعثه قرار مي‌گيرد (http://hajj.ir/494) و امكان دانلود آن نيز وجود دارد.
امكان اشنايي و مطالعه تاريخ و مباحث مربوط به اماكن مذهبي در عربستان به صورت مجازي، دريافت زيباترين عكس‌ها و جديد‌ترين اطلاعات در خصوص رخ‌دادهاي حج و جهان اسلام، دريافت سخنراني‌هاي صوتي و تصويري مربوط به حج، دريافت فيلم‌هاي مربوط به حج و ... از ديگر امكاناتي است كه فضاي مجازي در اختيار زائران حج تمتع قرار مي‌دهد.
وبلاگ‌هاي افرادي كه حج را تجربه كرده‌اند و نيز وبلاگ‌هاي دست‌اندركاران حج (http://hajj.ir/142) از ديگر منابعي است كه زائران با مراجعه به انها مي‌توانند با تجربيات افرادي كه حج را قبل از آنها تجربه كرده‌اند آشنا و از آن بهره‌مند شوند.
با وجود اين گسترده عظيم اطلاعاتي زائران ايراني بيت‌الله‌الحرام با آشنايي و بصيرت كامل مي‌توانند پاي در مناسك عظيم حج بگذارند و با سربلندي از آن خارج شوند.


| شناسه مطلب: 47363




حج تمتع پرتال حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران