همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم
همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛

آغاز جشن‌های دهه کرامت وجشنواره امام رضا از قم

مراسم افتتاحیه جشن‌های دهه کرامت و جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با حضور شخصیت‌های کشوری و استانی در حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين مراسم توليت حرم فاطمه معصومه (س)، هاي كشوري و مديران و مسئولان استان و شهر قم، خادمان رضوي، خادمان حرم شاهچراغ و خادمان حرم فاطمه معصومه (س) و جمع كثيري از شهروندان، مجاوران و زائران حضور داشتند.
مراسم با قرائت قرآن، اجراي تواشيح، مديحه سرايي و خطبه‌خواني آغاز شد و پس از آن آيت‌الله سيد محمد سعيدي توليت حرم فاطمه معصومه (س) و امام جمعه قم طي سخنان كوتاهي اظهار داشت: قم همواره داراي سابقه ولايي در طول تاريخ بوده و اولاد و فرزندان اهل بيت (ع) هميشه به اين شهر مي‌آمدند و در اينجا زندگي مي‌كردند.
وي افزود: با بيان اينكه به بركت حضور حضرت معصومه (س)، قم داراي حوزه علميه و مرجعيت شيعه شد گفت: همين مسئله قم را به خاستگاه انقلاب تبديل كرد و امام راحل از قم برخاست و نداي انقلاب را به جهانيان رساند.
پرچم حرم رضوي توسط خادمان حرم حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) در اين مراسم به اهتزاز درآمد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/_MG_43326.6.93 (9).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
سبك زندگي اسلامي در قم و مشهد بايد متمايزتر از ديگر شهرها باشند آيت‌الله رضا استادي در مراسم افتتاحيه جشن‌هاي دهه كرامت و جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع) با بيان اينكه امام موسي كاظم (ع) داراي فرزندان بسيار بود اظهار داشت: با اين حال و در ميان همه آنها، معروف‌ترين و معظم‌ترين فرزند ايشان، پس از امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) است.
امام جمعه قم افزود: امامزادگان فراواني در ايران مدفون هستند ولي در بين همه آنها حضرت معصومه (س) است كه بارگاه نوراني‌شان در قم، مورد مراجعه زياد زوار در طول سال است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به چهار ويژگي براي امامزادگاني كه اينگونه هستند گفت: به گفته محدث قمي، نخستين ويژگي آن است كه نام آن امامزاده در تاريخ ثبت شده باشد، ديگر اينكه جلالت قدر داشته باشد، سوم اينكه مسافرتش به محل دفن قطعي و آخرين ويژگي هم اينكه بارگاه او سند قطعي داشته باشد كه اين چهار خصوصيت در مورد حضرت معصومه (س) وجود دارد.
وي ادامه داد: اسناد و كتاب‌هاي مختلفي در تاريخ تشيع نوشته شده‌اند و جلالت قدر فاطمه معصومه (س) را اثبات كرده‌اند؛ همچنين احتمال فراوان زيارت‌نامه ايشان هم مأثور از ائمه اطهار (ع) است و اگر هم چنين نباشد، مضامين خوبي براي اثبات جلالت قدر ايشان دارد.
آيت‌الله استادي با بيان اينكه مراجع تقليد و بزرگان شيعه، نسبت به زيارت فاطمه معصومه (س) تقيّد فراواني داشتند خاطرنشان كرد: همين امر نيز گوياي جلالت قدر آن بانوي بزرگوار است و سند مهمي محسوب مي‌شود. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/_MG_43326.6.93 (13).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
عضو شوراي عالي حوزه علميه در بخش ديگري از سخنان خود به گوشه‌هايي از ارادت مراجع تقليد گذشته نسبت به فاطمه معصومه (س) اشاره كرد و افزود: اين بانوي بزرگوار را به پاسخ دادن سريع در مورد درخواست‌هاي زائران هم مي‌شناسند.
وي اضافه كرد: اميدواريم جشن‌هاي دهه كرامت و اين عرض ارادت‌ها براي بيمه شدن زندگي دنيا و آخرتمان كارساز باشد.
آيت‌الله استادي با تاكيد بر اينكه حضرت معصومه (س) و اهل بيت (ع) هم از زائران خويش انتظاراتي دارند گفت: با استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران، توقعات هم از ملت و دولت ايران در سطح بين‌المللي تغيير كرده و در حقيقت همگان از ملت ايران انتظار معنويت و درستكاري بيشتري دارند.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: وظيفه ما اين است كه هر روز به سمت تحقق اهداف نظام جمهوري اسلامي پيش برويم و البته در چنين شرايطي، قم و مشهد بايد متمايز از ديگر شهرها و جلوتر از آنها باشند و مردمي كه در اين دو شهر زندگي مي‌كنند بايد سبك زندگي اسلامي را به دقت مورد توجه و عمل قرار دهند و فضاي شهري هم به گونه‌اي باشد كه در همين راستا حركت كند.
وي افزود: چنانچه در ديگر شهرها و در مراكز تفريحي و خيابان‌هايشان مواردي رخ مي‌دهد كه شايسته نيست اين وضعيت نبايد در قم هم ديده شود ولي گويي برخي موارد را شوخي گرفته‌ايم.
آيت‌الله استادي با بيان اينكه قم حرم اهل بيت (ع) است و اين نام تنها بر محيط حرم مطهر صدق نمي‌كند بلكه متعلق به همه شهر است گفت: دولت و ملت بايد توجه داشته باشند تا قم از نظر ديانت و رفتار ديني الگو باشد و البته حالا هم وضعيت خوبي داريم ولي خوبي داراي مراتبي است.
قم به بركت حضور حضرت معصومه (س) خاستگاه انقلاب شد آيت‌‌الله سيد محمد سعيدي در مراسم افتتاحيه جشن‌هاي دهه كرامت و جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع) اظهار داشت: افتخار ما اين است كه در نظامي زندگي مي‌كنيم كه ولايت در جان مسئولان و ملت نفوذ كرده است. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/_MG_43326.6.93 (3).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
وي افزود: قم همواره داراي سابقه ولايي در طول تاريخ بوده و اولاد و فرزندان اهل بيت (ع) هميشه به اين شهر مي‌آمدند و در اينجا زندگي مي‌كردند.
امام جمعه قم با بيان اينكه به بركت حضور حضرت معصومه (س)، قم داراي حوزه علميه و مرجعيت شيعه شد گفت: همين مسئله قم را به خاستگاه انقلاب تبديل كرد و امام راحل از قم برخاست و نداي انقلاب را به جهانيان رساند.
وي ادامه داد: با استقرار نظام جمهوري اسلامي، ثمرات و اهدافي كه شيعيان در طول تاريخ به دنبال آن بودند تا حدي تحقق يافت و اميدواريم اين روند همچنان ادامه يابد.
آيت‌‌الله سعيدي در بخش ديگري از سخنان خود به هفته دولت اشاره كرد و افزود: اميدواريم تقارن دهه كرامت و هفته دولت، توانمندي و توفيق همه مديران و مسئولان را براي خدمت‌رساني بيشتر كند.
توليت آستان مقدس فاطمه معصومه (س) خاطرنشان كرد: دعا مي‌كنيم رهبر معظم انقلاب، مسئولان و ملت ايران به همه آرزوهاي مقدس و نوراني خود برسند و در خدمت‌رساني به نظام جمهوري اسلامي موفق‌تر باشند.
پيام وزير ارشاد به آيين آغاز دوازدهمين جشنواره بين المللي امام رضا (ع) [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/_MG_43326.6.93 (2).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيامي به شرح ذيل صادر كرده است: ايرانِ ديرينه ما گوهري آسماني در سينه دارد، قلبي تپنده كه شريان‌هايش آب حيات را به جاي‌جاي ايران از كوچك‌ترين روستاها تا بزرگ‌ترين شهرها مي‌فرستد.
قلب ايران در خراسان مي‌تپد و رشته‌هاي الفت و ارادت به ساحت رضوي را در همه‌جا مي‌گستراند و عطر عاشقي را در همه بوستان‌ها مي‌پراكند تا درك معرفت معارف آستان علي‌بن موسي‌الرضا (ع) در همه مرزها ميسر شود و ظرفيت‌هاي نهفته را شكوفا سازد.
هزاران هزار استعداد نهفته و سينه سرشار از اشتياق رو به آستان ملك‌پاسپان رضوي به اين رشته‌ها پيوسته‌اند و به منصه ظهور رسيده‌اند. امروز گنجينه ارزشمندي از آثار ادبي و هنري كه در ساحت مقدس فرهنگ رضوي فراهم آمده، حاصل شكوفايي همين استعدادها و ظرفيت‌هاست.
چه شگفت‌آور است مشاهده انبوه نوجوانان و جوانان دلبسته به معارف رضوي كه در بستر جشنواره امام رضا (ع) شناسايي و معرفي شده و به خلاقيت و شكوفايي رسيده‌اند و براي تعالي اين مرز و بوم آثار ادبي و هنري كم‌نظيري خلق كرده‌اند. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/a/_MG_43326.6.93 (1).jpg [imagetitle()] [factimageend()]
بي‌ترديد جشنواره امام رضا (ع) نهال طيبه‌اي است كه در دوازدهمين دوره خود تبديل به درخت تناوري شده كه در سايه‌سار آن هزاران اديب و هنرمند سربرآورده‌اند كه هر كدام مايه تفاخر اين مرز و بوم هستند. و اين همه از عنايات ويژه حضرت ثامن‌الحجج و كوشش خالصانه و بي‌شائبه دست‌اندركاران و برگزار‌كنندگان جشنواره مي‌باشد كه توفيق خدمت در راستاي احياء امر امام را يافته‌اند و از اين بابت خشنود و راضي‌اند.
امسال دوازدهمين سال آغاز جشنواره امام رضا (ع) را در حالي جشن مي‌گيريم كه فتنه‌هاي مذهبي و قومي با هدايت و حمايت دشمنان قسم‌خورده اسلام بالا گرفته و موجب نگراني مسلمانان در سراسر جهان شده است. خدا را سپاس مي‌گوييم كه كشور ما در پناه عَلَم رضوي با يكپارچگي و اتحاد از گزند اين فتنه‌ها مصون مانده و مردم فهيم و فرهنگ‌پرور ما با درايت و دقت جز به تعالي ميهن و فرهنگ و آيين خويش نمي‌انديشند.
آغاز دوازدهمين دوره جشنواره را به فال نيك مي‌گيريم و به نام دوازده ستاره درخشان آسمان امامت و ولايت، برنامه‌هاي اين جشنواره را در دهه كرامت و زاد روز كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) آغاز مي‌كنيم و ان‌شاءالله تا سالروز ميلاد باسعادت ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) ادامه پيدا خواهد كرد و با عنايت خداوند متعال به توفيق و تعالي اين دوره نيز مطمئنيم.
تلاش ارزشمند و فروتنانه همه دست‌اندركاران را ارج مي‌نهم و به تمامي آنان كه در گوشه و كنار كشور و خارج از كشور با شور و اشتياق در حال فراهم‌آوردن مقدمات برگزاري دوازدهمين دوره جشنواره امام رضا (ع) هستند صميمانه درود مي‌فرستم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران