از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت
از ۱ تا ۶ شهریور ۹۳؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت

تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم حفظ آبروی تشیع و انقلاب اسلامی، دیدار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، انتصاب در سازمان حج و زیارت، شرایط سازمان حج برای انتقال پروازها به فرودگاه امام، آغاز اعزام زائران حج تمتع از ۱۴ شهریور، و توضیحات مسئولان سازمان حج درباره تاخیر در روادید، اسکان زائران و هزینه اعزام، بخشی از مهمترین اخبار منتشر شده هفته گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی حج است که در ادامه خواهید خواند.

سرپرست حجاج ايراني‌ در همايش متمركز آموزش حج تمتع تهران كه در سالن ۱۲ هزار نفري آزادي برگزار شد، با تاكيد بر ضرورت حفظ آبروي تشيع و انقلاب اسلامي از سوي زائران ايراني گفت: وقتي وارد اجتماع بزرگ حج مي‌شويم، نبايد به گونه‌اي رفتار كنيم كه خداي ناكرده موجب سوءاستفاده دشمنان شود. حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر همچنين يكي از بركات سفر نوراني حج را انس و نزديكي به خداوند تبارك و تعالي دانست.
نماينده ولي فقيه‌ و سرپرست حجاج ايراني همچنين در همايش نظارت و بازرسي حج تمتع ۹۳، از نيروهاي حوزه نظارت و بازرسي حج خواست با دقت و تامل و بصيرت كامل در دو حوزه «فرايند عمليات حج» و «اجراي صحيح سياست‌ها» بر حسن اجراي برنامه‌هاي حج ۹۳ نظارت كنند.
ديدار سرپرست حجاج ايراني با مجمع تقريب و نمايندگان مراجع آيت‌الله محسن اراكي‌ دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي و هيأت همراه، ۵ شهريور با حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر ديدار و گفتگو كرد. در اين ديدار كه در محل بعثه مقام معظم رهبري در تهران برگزار شد، راه‌هاي توسعه تقريب مذاهب و همكاري‌هاي دو جانبه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در همين حال ‌‌نشست هم‌انديشي‌ نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني با نمايندگان مراجع تقليد هم در محل سازمان حج و زيارت استان قم تشكيل شد. علاوه بر حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر و مهندس اوحدي، نمايندگان بيوت حضرات آيات سيستاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني، موسوي اردبيلي، شبيري زنجاني، سبحاني، جوادي آملي، حكيم، حائري و فياض در اين نشست حضور يافتند.
انتصاب در سازمان حج و شرايط سازمان براي انتقال پروازها در خبر ديگري ‌مهندس سعيد اوحدي‌‌، شرايط و ملاحظات سازمان حج و زيارت براي انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خميني را اعلام كرد. سالن مجزاي زائران حج تمتع و مسافران عادي، يكي از موارد ذكر شده از سوي رييس سازمان حج بوده است. ديگر شرايط و ملاحظات را مي‌توانيد در متن خبر بخوانيد.
رييس سازمان حج و زيارت‌ همچنين در حكمي مدير جديد حج و زيارت استان گلستان را منصوب كرد. بر اساس اين حكم، رضا درگاهي كه پيش از اين معاون اداره كل حج و زيارت استان خراسان رضوي بود، جايگزين ابوذر زهره‌منش سرپرست اداره حج و زيارت استان گلستان شده است.
حسن سرخوش‌ مدير كل برنامه‌ريزي پذيرش و اعزام سازمان حج و زيارت در واكنش به خبرهاي منتشر شده درباره عدم انجام پروازهاي حج تمتع ۹۳ از فرودگاه امام خميني گفت: انجام پروازهاي حج از فرودگاه امام خميني قطعي شده است. وي تاكيد كرد: زائران ۶ استان قم، لرستان، سمنان، البرز، قزوين و تهران از اين فرودگاه به عربستان سعودي اعزام مي‌شوند.
وي همچنين با اعلام زمان ‌‌آغاز پروازهاي حج‌ در ۱۹ ايستگاه پروازي كشور گفت: اولين گروه از عوامل ستادي حج تمتع امسال ۱۰ شهريور و نخستين گروه از زائران ايراني از ۱۴ شهريور عازم سرزمين وحي خواهند شد.
تاخير در رواديد، اسكان زائران، و هزينه اعزام در همين حال ناصر خدرنژاد‌ مشاور عالي رييس سازمان حج و زيارت، تاخير در رواديد زائران حج تمتع را ناشي از مشكلات نرم‌افزاري دانست كه به تازگي از سوي وزارت خارجه عربستان ارائه شده است. وي همچنين وعده داد كه مسئولان سعودي متعهد شده‌اند رواديد همه حجاج ايراني را ۵ روزه صادر كنند.
خدرنژاد‌ همچنين در همايش توجيهي آموزشي زائران تهران حج، جزئيات خدمات و امور اجرايي حج تمتع امسال را تشريح كرد و گفت: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و حضور به‌موقع در بازار عربستان، سعي شده بهترين هتل‌ها براي اسكان زائران ايراني فراهم شود.
وي همچنين با اشاره به اينكه هزينه اعزام به سرزمين وحي در حج تمتع امسال از ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: هر زائر حج تمتع ۳۰۰ دلار دولتي ارزي دريافت مي‌كند.
بر اساس اطلاعيه روابط عمومي سازمان حج و زيارت، دور جديد ‌پيش‌ثبت‌نام‌ سفر زيارتي عتبات عاليات، ۸ شهريور آغاز مي‌شود. زائراني كه مايل به اعزام به عتبات عاليات از مهرماه تا ۱۰ آذرماه هستند، مي‌توانند ثبت‌نام كنند. جزئيات شرايط ثبت‌نام را در متن خبر ملاحظه كنيد.
سفر وزير خارجه به عراق و رايزني مسئولان وزارت خارجه با مقامات عربستان محمدجواد ظريف‌ وزير خارجه كشورمان در روز دوم سفر به عراق، وارد نجف اشرف شد و با مراجع عظام تقليد ديدار كرد. وزير خارجه در ديدار با آيت‌الله سيستاني مرجع عالي شيعيان در عراق، بر وحدت ملي، تماميت ارضي و توسعه و امنيت عراق تاكيد كرد. وي همچنين با حضرات آيات فياض، نجفي و حكيم ديدار و گفتگو كرد.
در خبري ديگر، ‌حميدرضا دهقاني‌ نماينده ايران در سازمان همكاري‌هاي اسلامي، ديدار اميرعبداللهيان با سعود الفيصل را بسيار خوب و پرثمر دانست. وي در عين حال خبر از سفر ظريف به عربستان داد و گفت: اين مسأله به آينده مربوط مي‌شود اما ان‌شاءالله حتمي خواهد بود.
حسين اميرعبداللهيان‌ معاون عربي و افريقاي وزارت خارجه، در شهر جده با سعود الفيصل وزير خارجه عربستان ديدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و به ويژه تهديدات جاري عليه مسلمانان در منطقه از سوي رژيم صهيونيستي گفتگو كرد و ضرورت گشايش در روند مناسبات سياسي دو كشور و ديدار وزراي خارجه در تهران و رياض را مورد تاكيد قرار داد.
حجت‌الاسلام عبدالحميد مرتضوي‌منش‌ مدير بخش چندرسانه‌اي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي از رونمايي جديدترين نرم‌افزار چندرسانه‌اي با همكاري نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در هفته حج خبر داد. وي اظهار داشت: نرم‌افزار فاخر و گران‌سنگ چندرسانه‌اي دانشنامه حج به همت مركز نور و مشاركت نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت پس از ۳ سال تلاش، توليد شده است كه به زودي رونمايي خواهد شد.
اخبار عربستان سعودي يك موسسه سعودي در گزارشي به بررسي ميزان ‌درآمد احتمالي عربستان‌ از موسم حج امسال و ميانگين هزينه‌هاي حجاج داخل و خارج اين كشور پرداخته است. بر اساس اين پيش‌بيني، درآمد عربستان سعودي با افزايش ۸۳۴ ميليون ريالي، به حدود ۳۲ ميليارد ريال سعودي (۸ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار) خواهد رسيد.
كميته توسعه‌ صحن‌هاي شمالي مسجدالحرام، از تخريب ۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسكوني و تجاري از جمله هتل‌هاي واقع در محدوده طرح توسعه حرم خبر داد. اسامه بن فضل البار شهردار مكه گفت: ۱۳۳ ميليارد ريال سعودي بابت غرامت به صاحبان املاك پرداخت شده است.
بندر حجار‌ وزير حج عربستان، از آمادگي براي موسم عمره جديد خبر داد و گفت: اعزام زائران به عمره مفرده از ماه صفر آغاز خواهد شد.
افتتاح صحن حضرت زهرا، ديدار از كارگاه قاليبافي عتبات در كاشان شيخ ضياءالدين‌ توليت آستان مقدس علوي در نجف، از كارگاه‌هاي قاليبافي عتبات عاليات در كاشان بازديد كرد. اين بازديد با همراهي حجت‌الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي رييس پژوهشكده حج و زيارت بعثه مقام معظم رهبري و همچنين دكتر هادي انصاري نماينده آيت‌الله سيستاني انجام شد. تصاوير اين بازديد را در صفحه خبر مشاهده كنيد.
عليرضا فداكار‌ مسئول ستاد بازسازي عتبات عاليات نجف اشرف از افتتاح قريب‌الوقوع بخش زيارتي صحن حضرت زهرا در نجف اشرف با متراژ ۱۱۰ هزار متر مربع خبر داد. وي هزينه ساخت اين صحن را ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد كرد.




نظرات کاربران