امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد

امروز پرستش‌گاه مسلمان تجدید بنا شد

امروز دوشنبه ۵ ذیقعدة ، مصادف با تجدید بنای کعیه معظمه و بنای پایه‌های کعبه، توسط ابراهیم (ع) و فرزندش اسماعیل (ع) است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج‌،‌ امروز ۵ ذيقعدة ، مصادف با تجديد بناي كعيه معظمه و بناي پايه‌هاي كعبه، توسط ابراهيم (ع) و فرزندش اسماعيل (ع) است.
بنا به روايات متعدد، كعبه معظمه نخستين مكان پرستش خدا، در آغاز سكونت انسان در زمين، توسط حضرت آدم (ع) بنا گرديد.
ولي پس از ۲۲۴۲ سال از هبوط آدم (ع) و در عصر حضرت نوح (ع) كه طوفان سراسر جهان را فرا گرفت و تمام نقاط زمين به زير آب فرو رفت، گرچه خانه خدا [كعبه] به زير آب نرفت و غرق نشد و بدين جهت، به «بيت العتيق» ناميده شد، وليكن آسيب‌هاي فراواني به ساختمان آن وارد گرديد و پس از طوفان به صورت تل سرخي درآمد و مردم از آن مكان، حوائج مي‌خواستند و قرباني مي‌كردند.
اما هنگامي كه حضرت ابراهيم (ع)، همسرش هاجر (س) و كودك خردسالش اسماعيل (ع) را به امر پروردگار متعال، از سرزمين شام به مكه معظمه هجرت داد و در آن ساكن گردانيد، اين مكان به تدريج رونق يافت و حضرت ابراهيم (ع) از جانب خداي سبحان، مأموريت يافت كه كعبه را تجديد بنا كند. (۱)
آن حضرت با همكاري و همياري فرزندش حضرت اسماعيل (ع) و ارشاد و راهنمايي جبرئيل (ع)، در پنجم ذي قعده سال ۳۴۲۹ هبوط آدم (ع)، چيدن ديوار كعبه را آغاز كرد و در بيست و هفتم ذي قعده آن را به پايان رسانيد و سپس حجرالاسود را كه از سنگ‌هاي بهشتي است، بر ديواره آن نصب كرد. (۲)
ابراهيم (ع) نخستين كسي بود، كه خانه خدا را طواف كرد و در آن به عبادت پرداخت و از خداي سبحان، درخواست قبولي اعمالش را نمود.
قرآن كريم به اين داستان اشاره كرد و فرمود: وَ اِذْ يَرْفَعُ اِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ اِسماعيلَ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا، اِنَّكَ اَنتَ السَّميعُ الْعَليمُ. (۳)
از آن پس، خانه خدا، مقدس‌ترين محل عبادت موحدان قرار گرفت و روز به روز، بر شوكت و عظمت آن، افزون گرديد.
۱- مجمع البيان [علامه طبرسي]، ج ۲-۱، ص ۳۹۰؛ تفسير الميزان [علامه طباطبايي]، ج۲، ص ۱۲۳
۲- وقايع الايام (شيخ عباس قمي)، ص ۸۸؛ رحله ابن بطوطه [محمد بن ابراهيم بطوطه]، ص ۱۶۸
۳- سوره بقره (۲)، آيه ۱۲۷




نظرات کاربران