آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است

آیت‌الله مکارم:سه در از در‌های بهشت در قم است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در حرم مطهر امام رضا (ع)، اظهار کرد: در روایت ائمه هدی (ع) آمده که سه در از در‌های بهشت در قم است و به نظر بنده آن سه دَر، علمِ تفسیر، فقه و عقاید است که منشأ آن در قم است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در جمع نمازگزاران در صحن جامع رضوي با اشاره به اينكه وجود مبارك حضرت معصومه (س) براي ايران بركات زيادي دارد، افزود: حوزه علميه قم در جوار بارگاه حضرت معصومه (س)، گسترده‌ترين حوزه علميه جهان است و علم و دانش از اين حوزه به تمام نقاط جهان گسترش مي‌يابد و امام صادق (ع) در ۱۲۰۰ سال پيش اين حركت علمي را بيان كرده بودند.
وي افزود: در روايت ائمه هدي (ع) آمده كه سه در از در‌هاي بهشت در قم است و به نظر بنده آن سه دَر، علمِ تفسير، فقه و عقايد است كه منشأ آن در قم است.
* مناظرات امام رضا (ع) با ۷ گروه اين مفسر قرآن با اشاره به اينكه مأمون از شكوه علمي امام رضا (ع) احساس خطر مي‌كرد، اظهار داشت: هنگامي كه علوم امام (ع) در همه‌جا طنين انداز شده بود، مأمون مصمم شد تا جايگاه علمي آن حضرت را زير سؤال ببرد، پس مناظراتي برپا كرد. امام (ع) با هفت گروه از فرق و اديان به مباحثه پرداختند و پاسخ هر گروه را بر اساس عقايد و كتابهاي خودشان دادند.
به گفته اين مرجع تقليد، آوازه مناظرات امام رضا (ع) در همه‌جا پيچيد و ايشان دِين خود را در برابر دين ادا كردند و اگر دفاعيات امام (ع) نبود، اسلام و مكتب اهل بيت (ع) آسيبهاي سنگيني مي‌ديد.
وي افزود: امروز تهاجم فرهنگي و تبليغات ضد اسلامي در رسانه‌هاي جهاني و فضاي اينترنتي زياد شده است و حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها بايد در مقابل اين تهاجمها ايستادگي كنند.
* به داشته‌ها اكتفا نكنيد حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي همچنين در ديدار از ستاد دايمي جشن‌هاي ميلاد رضوي و تني چند از مسؤولان فرهنگي آستان قدس رضوي، دهه كرامت را سرمايه و ظرفيتي بزرگ براي نشر معارف اسلامي برشمرد و افزود: خداوند توفيقي بزرگ به برگزاركنندگان جشن‌هاي اسلامي عنايت كرده كه بايد آن را قدر دانسته و حداكثر استفاده را از اين ظرفيت معنوي داشته باشند.
وي اعتقادات مذهبي و وجود مضجع شريف حضرت رضا (ع) را دو سرمايه بزرگ در تعميق اعتقادات مذهبي افراد دانست و عنوان كرد: اعياد و جشنهاي اسلامي به واسطه ظرفيت عظيمي كه در جذب توده‌هاي مردم داشته و مرقد شريف حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا (ع) به سبب ذات الهي و ملكوتي هشتمين حجت خداوند بر زمينيان، سرمايه‌اي بزرگ و روحاني براي تعميق اعتقادات مذهبي به شمار مي‌آيند.
وي ادامه داد: اين دو ظرفيت عظيم در جشنهاي دهه كرامت گرد آمده و ظرفيت معنوي متعالي را ايجاد كرده است.
اين مفسر قرآن كريم با اشاره به شكوفايي آستان قدس رضوي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ابراز داشت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي برنامه فرهنگي خاصي در حرم مطهر رضوي مشاهده نمي‌شد، زائران به زيارت حضرت رضا (ع) مي‌آمدند و از فيوضات اين بارگاه ملكوتي بهره‌مند مي‌شدند، اما بهره و نصيبي كامل عايدشان نمي‌شد، اما پس از انقلاب و تحول در آستان قدس رضوي و با ابتكارات و اهتمام اين مجموعه به برنامه‌هاي فرهنگي، زائران فيض كامل‌تري را از تشرفات خود به حرم مطهر مي‌برند.
وي اضافه كرد: اگرچه پس از انقلاب دستاوردهاي ارزشمندي در حرم مطهر حضرت رضا (ع) حاصل شده است، اما نبايد به اين توفيقات اكتفا كرد. اين پيروزي‌ها را بايد سرآغازي براي نوآوري‌هاي بزرگتر دانست و از تلاش باز نايستاد، زيرا وظيفه خطير آشنا كردن زائران با معارف و مباني اسلامي-رضوي بر عهده اين آستان قدسي است.
وي با اشاره به تأليف كتاب «امام رضا (ع) و زندگي» و نشر آن در يك ميليون نسخه توسط آستان قدس رضوي گفت: اين حركت فرهنگي و نشر اين تعداد نسخه از كتاب آن هم در ايام دهه كرامت، كاري بزرگ و حركتي مطلوب براي نشر معارف رضوي است.
* باورهاي ديني عامل مصونيت كشور اين مرجع تقليد در ادامه با بيان اينكه «معارف و اعتقادات اسلامي، سرمايه بزرگ كشور ماست»، تصريح كرد: اگر سرمايه‌هاي مذهبي را از دست بدهيم، قطعاً دشمنان بر ما مسلط خواهند شد. آن چيزي كه سبب شد ملت ايران هشت سال در برابر استكبار جهاني ايستادگي و در نهايت پيروز شوند؛ همين اعتقادات اسلامي و باورهاي مذهبي بود. بنابراين حفظ و تقويت باورهاي ديني عامل مصونيت كشور ما در برابر تهديدهاي دشمنان است.
وي افزود: آنهايي كه به اعتقادات مذهبي مردم بي‌تفاوت هستند و آگاهانه يا نا آگاهانه آن را تضعيف مي‌كنند، در حقيقت به كشورشان خيانت مي‌كنند؛ زيرا در سايه اين اعتقادات است كه كشور در برابر هر هجمه‌اي مصون بوده و توطئه‌هاي دشمنان به يأس مبدل مي‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران