آیتالله نمازی در گفتوگو با حج:
حج زیربنای ساختمان معنوی انسان و تبلور وحدت است
نماینده مردم در مجلس خبرگان رهری، حج را زیر بنای ساختمان معنوی انسانها دانست و اظهار کرد: حج تبلور وحدت مسلمین است. اگر درست به این مسئله دقت بشود قدرت وحدت مسلمین در حج را بهتر درک میکنیم. زیرا وحدت مسلمین نقطه آغاز خودباوری آنان است.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، آيتالله عبدالنبي نمازي درباره نقش حج در تقويت معنويت جامعه اسلامي ميگويد: يكي از نيازهاي اصلي انسان عبادت و ستايش خالق يكتاست و حج يكي از عبادتهاي ۱۰ گانه مسلمانان حساب ميشود؛ بنا و ستون و پايه ساختمان معنوي انسان براساس نماز و روضه و حج است. انسان با نماز عبادت را شكل و سازمان ميدهد، با روضه ادامه خواهد داد و با حج و جهاد و… اين ساختمان معنوي و مسير تكامل خودش را به اوج ميرساند.
گفتوگوي كوتاه ما با امام جمعه كاشان و عضو مجلس خبرگان رهبري را ادامه بخوانيد:
نقش مناسك حج در تقويت معنويت در جامعه اسلامي چيست؟
با حج انسان در مدار بندگي و اوج قرار ميگيرد. همين كه طواف ميكند مدام به خدا نزديك ميشود و بعد در مراحل بعدي كه به تقصير ميرسيم، يعني همه دلبستگي هايش را آنجا دور ميريزد و نهايتا به ايثار و فداكاري ميرسد و آنچه را كه بدان دلبستگي دارد قرباني ميكند. انسان وقتي توانست طواف را خوب انجام دهد و نماز در مقام حضرت ابراهيم را ادا كند، سعي صفا و مروه را بجا آورد، به عرفات و مشعر برود و در منا تا قرباني كردن همه هوس ها، همه كششهاي زميني، همهٔ آن چيزهايي كه انسان را سنگين ميكند، به زمين بچسباند، آن زمان ميتواند اين فرهيختگي و واج گرفتن معنويت و اخلاص بندگي را جشن بگيرد. حج يكي از عبادتهاي بسيار زيباست و يك مسيري دارد كه انسان بايد اين مسير را طي كند و مواظب باشد. مثلا در ميقات كه انسان محرم ميشود، اوج عدالت است.
ما در حج سه چيز را ميبينيم، يكي خلقت انسان را ميبينيم و بعد انسان آنجا عدالت را تماشا ميكند. وقتي انسان محرم ميشود در همه چيز مثل بقيه ميشود، وقتي انسان احرام ميبندد يعني بعد از ميقات ديگر تفاوتي بين رييس و مرئوس، دارا و فقير، زيبا و زشت، وجود ندارد. آنجا ديگر انسان نه ميتواند دستوري بدهد، نه ميتواند فرماني بگيرد، نه ميتواند تمنايي داشته باشد، نه ميتواند حتي به برگ درختي آسيب بزند يا نه ميتواند حتي مورچهاي را بكشد. اين يكي از تجليات بركات حج است كه اميد است مسلمين از آن بهره كافي را ببرند.
ميشود عدالتي كه ميفرماييد را تعميم داد به اينكه يك نوع تواضع اجتماعي در جامعه بوجود ميآورد، تواضعي كه همه نسبت به همديگر خود را مساوي بدانند و فخر فروشي نكنند؟
بله، گفتم درحج هم خلقت انسان را ميبينيم، انسان مانند فيلمي ميميرد و دوباره زنده ميشود. جاييكه احرام ميبندد و براي احرام حركت ميكند، بعد اوج عدالت را به نمايش ميگذارد و بعد در حج ظهور حضرت مهدي (عج) را ميتواند تماشا كرد. چرا كه اعتقاد داريم با ظهور حضرت مهدي (عج) عدالت در جهان حاكم ميشود. با محرم شدن، عدالت شروع ميشود. ديگر آنجا هيچ تفاوتي نيست، مساوات، برابري، اوج تواضع، اوج بندگي، اوج اخلاص و اينكه انسانها ديگر مثل هم بشوند. يكي از معناهاي حج قصد و آهنگ است. انسان با اين حج قصد و آهنگ ميكند، نيت ميكند، حركت ميكند تا همه پلشتي ها، همه ناخالصي ها، همه دلبستگيهاي بي مورد دنيا و زندگي را دور بريزد و بعد به اوج اخلاص و به پرواز دربيايد و به خدا نزديك شود.
نقش حج در افزايش خودباوري مسلمين چيست؟
اينكه در يك زمان معين مسلمانان از هر رنگ و نژادي، از هر قوم و قبيله اي، از هر كشوري، در يك محلي اجتماع چند ميليوني انجام بدهند را در هيچ كجا در هيچ همايشي و گردهمايي در ساير مذاهب سراغ نداريم. حج تبلور وحدت مسلمين است. اگر درست به اين مسئله دقت بشود قدرت وحدت مسلمين در حج را بهتر درك ميكنيم. وحدت مسلمين نقطه آغاز خودباوري آنان است: مراسم حج با مناسكش خصوصا در برائت باعث دلگرمي مسلمين به يكديگر شده و با تقويت اعتماد به نفس آنان و رشد خودباوري ميشود مسلمانان بايد بدانند چه قدرت بزرگي را در اختيار دارند و ميتوانند آن را در برابر دشمن به نمايش بگذارند. لذا درك بركات حج ميتواند منجر به خودباوري و اعتماد به نفس مسلمانان بشود.
حج چگونه ميتواند نقش خود رادر كمك كردن در مقاومت اسلامي براي مقابله با دشمنان و حفظ كيان اسلام ارائه بدهد؟
حج پشتوانهاي براي روحيه بخشي به جبهه مقاومت اسلامي است. در حج شركت ميكنيم كه آنجا قدرت مسلمانان را به نمايش بگذاريم و همدلي بوجود بياوريم و با همدلي و اعتماد به نفس به كمك مسلمانان در اقصي نقاط جهان برويم.