مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج با هدف آموزش حجاج و ایجاد آمادگی مقدماتی در زائرین و با حضور مسؤولان فرودگاه شهید مدنی، ارگانها، مسؤولان ذیربط و تعدادی از حجاج امسال در نمازخانه سالن مستقبلین ترمینال حجاج فرودگاه شهید مدنی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج،‌ در اين مراسم امير روحي ملكي مدير حج و زيارت استان ضمن تبريك هفته دولت و هفته حج و تقارن آن با دهه كرامت و خير مقدم به ميهمانان و حجاج حاضر، گفت: در نمايشگاه هفته حج كه با تلاش و همكاري كارگزاران و مديران حج و زيارت استان، شركت مركزي عتبات، شركت تعاوني كارگزاران، بانكهاي ملي و ملت و ديگر دستگاههاي ذيربط برپا شده است سعي شده است تا فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده براي حجاج عرضه نمايند تا زائرين ضمن بازديد، اطلاعات مورد نياز خود را كسب نمايند.
وي يكي ديگر از اهداف نمايشگاه هفته حج را افزود بر ايجاد غرفه‌هاي اطلاعي و آموزشي، ايجاد محيط و فضايي دانست تا حجاج اعمال و مناسك حج را به صورت نمادين و عملي انجام دهند.
نمايشگاه هفته حج تا آخر اين هفته همه روزه از ساعت ۴ تا ۷ عصر آماده خدمت رساني به حجاج است.
در طول اين هفته برنامه ريزي شده است تا هر روز ۲ كاروان در محوطه و فضاي ايجاد شده از كلاسهاي آموزشي نيروي انتظامي، بيمه و بهداشت و ديگر دستگاههاي ذيربط استفاده نمايند.
در ادامه حجت الاسلام بلاغي سخنران بعدي مراسم گفت: در روايت داريم كه هركس گرماي مكه را تحمل كند مزدش بهشت است و برايش به اندازه صد سال عبادت اجر دارد، توفيق بزرگي است كه در دهه و ماه مقدس و هفته حج و روز شهادت شهيدان رجائي و باهنر در خدمت حجاج محترم باشيم.
اين عزيزاني كه تمام تلاش خود را جهت اعزام حجاج انجام مي‌دهند و مقدمات تشرفشان را فراهم مي‌كنند، ارزش خدمتشان از ثواب حج بيشتر است. امام صادق (ع) مي‌فرمايد هركس يكبار خانه خدا را طواف كند خداوند شش هزار اجر برايش مي‌نويسد اما رفع حاجت يك مومن افضل‌تر از طواف … است.
خدا را بايد شاكر باشيم كه چنين توفيقي را به ما داده است تا در خدمت ميهمانان و حجاج باشيم، و خوشا به حال شما كه به ميهماني پروردگار مي‌رويد، شما دعوت شده ايد.
حج از بزرگترين اعمال عبادي اسلام و از اركان دين است و منافع اجتماعي زيادي هم دارد كه مي‌بايد از اين فرصت استفاده كنيم.
آگاه باشيد و خودتان را در مسير رحمت الهي قرار دهيد، با آمادگي و فراهم نمودن شرائط و مقدمات لازم عازم شويد.
حضرت ابراهيم، مردم را به فرمان الهي به حج دعوت كرد، لذا از مسافتهاي دوري مردم به اين سفر مي‌روند و لباس يكسان به تن مي‌كنند و خانه خدا را طواف مي‌كنند.
روز عرفه، روزي كه حجاج وقوف مي‌كنند، در آن روز حجاج دعاي عرفه مي‌خوانند و به درگاه الهي ناله و زاري سر مي‌دهند، در آن زمان است كه خداوند به ملائكه مي‌فرمايد نگاه كنيد اين بندگان از همه جا آمده اند و اين چنين ناله و زاري سر مي‌دهند و دعا مي‌كنند و مغفرت مي‌طلبند، شما شاهد باشيد كه من همه اينها را بخشيدم، همه حاضرين در عرفات را بخشيدم.
تلاش كنيم كه اعمال حج را به درستي و صحيح ياد گرفته و انجام دهيم، ما براي عبادت مي‌رويم، پس بايد با نيت درست عازم شويم.
در جلسات آموزشي به توضيحات روحانيون دقت كافي داشته باشيم، زيرا اعمال حج بصورت زنجيره وار به هم وابسته اند.
در اين سفر اهداف اجتماعي نيز وجود دارد، اعمال ما معرف شيعه و ايران اسلامي است، سعي كنيم در اوقات نماز در فروشگاهها نباشيم، مرحوم سيد كاظم يزدي صاحب كتاب عروه الوثقي مي‌فرمايد: كه ثواب نماز در مسجدالحرام بيشترين اجر را دارد.
در روايات داريم كه خداوند سالانه ۱۲۰ مرتبه و درجه بر مكه نازل مي‌كند كه ۶۰ رتبه آن براي طواف كنندگان، ۴۰ رتبه آن براي قاريان قرآن و ۲۰ رتبه آن براي ناظران كعبه است.
حيف است كه از اين فرصت بوجود آمده استفاده نكنيم، هر چه مي‌توانيد از معنويات بهره مند گرديد، با خداوند پيمان ببنديم كه بنده خالص خدا باشيم. در روايت آمده است كه اگر مي‌خواهي ببيني كه حجت مقبول درگاه الهي قرار گرفته است يا نه، ببين كه اين حج چقدر در تو تاثير گذاشته است و چقدر اعمالت را اصلاح كرده است.




نظرات کاربران