آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد

آیت‌الله مکارم:نباید به مقدسات اهل سنت توهین کرد

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این‌که ما در سایه مکتب اهل‌بیت (ع) قرآن و اسلام را با عقلانیت همراه می‌دانیم، بیان داشتند: اگر از ‏بیرون به اسلام نگاه شود آن گروهی که عقلانیت را می‌پذیرد مقبول‌تر است؛ در حالی که مخاطبان قرآن عقلا هستند.

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي:
عقلانيت نقطه اتكاي مكتب اهل بيت است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از دفتر حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي،‌اين مرجع تقليد در ديدار جمعي از ره يافتگان مكتب اهل‌بيت (ع) از استان‌هاي سيستان، هرمزگان، كردستان و گلستان توهين به مقدسات ديگران را صحيح ندانست.
ايشان فرمودند: ما به مقدسات ديگران اهانت نمي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم احدي نيز اهانت كند؛ اين مطلب را نيز به صورت فتوا نوشته‌ايم و منتشر شده است؛ ولي بدون اين‌كه بخواهيم به مقدسات ديگران توهين كنيم راهي كه انتخاب كرده‌ايم را صحيح مي‌دانيم و از پذيرندگان استقبال مي‌كنيم.
معظم له خطاب به حاضران تصريح كردند: شما نيز راه صحيح را پيدا كرده و بايد خدا را بر اين نعمت شكر كنيد؛ شما افراد آزادي بوديد كه با شجاعت راه صحيح را شناخته و با قبول هزينه‌هايش قدم در اين راه گذاشتيد؛ بدانيد كه پاداش عظيمي در انتظار شماست.
ايشان بيان داشتند: خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد «كساني كه بگويند پروردگاه ما خدا است و در اين راه استقامت كنند، فرشتگان بر آن‌ها نازل شده و كمك‌شان مي‌كند؛ همچنين بشارت مي‌دهند در اين راه نترسيده و بدانيد بهشت جايگاه شما است».
ايشان خاطرنشان كردند: راه روشن است و كساني كه دلشان نمي‌خواهد آن را بپذيرند چه كار مي‌توان كرد.
حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي افزودند: وظيفه شما در اين باره مهم است، بايد به گونه‌اي عمل كنيد كه مردم تفاوت رفتار شما را پس از گرويدن به مكتب اهل‌بيت (ع) مشاهده كنند؛ به وسيله عمل خودتان و خوش اخلاقي بايد مردم را به مكتب ائمه اطهار (ع) دعوت و جذب كنيد.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه ما مي‌توانيم حتي بدون مراجعه به منابع اهل‌بيت (ع) حقانيت شيعه را اثبات كنيم، فرمودند: پيروان مكتب اهل‌بيت (ع) مي‌توانند از كتب درجه اول اهل سنت حقانيت خود را اثبات كنند.
معظم له تصريح كردند: يكي از علماي اهل‌سنت پاكستان گفته بود كه شيعيان مي‌توانند فروع و اصول دين خود را از كتاب‌هاي ما اثبات كنند و كاش اين روايت در كتاب‌هاي ما نبود.
ايشان با اشاره به وصيت نامه تاريخي امام راحل كه در آغاز آن به حديث ثقلين اشاره شده است، بيان داشتند: پيامبر (ص) در اين روايت مي‌فرمايند «كساني كه به قرآن و عترتم تمسك جويند گمراه نمي‌شوند، اين دو هرگز از هم جدا نمي‌شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند».
ايشان بيان داشتند: حديث ثقلين متواتر است؛ اگر تعصبي نباشد بايد به وسيله همين يك حديث نيز مكتب اهل‌بيت (ع) را بپذيريم.
حضرت آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي با بيان آيه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِ‌يَّةِ» اظهار داشتند: پس از نزول اين آيه نبي‌اكرم (ص) خطاب به اميرمؤمنان مي‌فرمايند «تو و شيعيانت خير البريه و بهترين هستيد»؛ اين روايت نشانگر آن است كه براي نخستين بار لقب شيعه را پيامبر (ص) به پيروان علي (ع) داده‌اند.
معظم له يادآور شدند: البته دنبال حق رفتن مشكلاتي دارد، ولي خدا حركت كنندگان در اين مسير را ياري خواهد كرد و مشكلاتشان را حل مي‌كند.
ايشان با اشاره به موج اسلام خواهي افراد به ويژه به مكتب اهل‌بيت (ع) خاطرنشان كردند: اكنون در شرق و غرب عالم همه روزه افراد زيادي به پيروان مكتب اهل‌بيت (ع) مي‌پيوند؛ چرا كه مي‌بينند معارفي در صحيفه سجاديه و نهج البلاغه است كه احدي آن را بيان نكرده است.
حضرت آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي با بيان اين‌كه ما در سايه مكتب اهل‌بيت (ع) قرآن و اسلام را با عقلانيت همراه مي‌دانيم، بيان داشتند: اگر از ‏بيرون به اسلام نگاه شود آن گروهي كه عقلانيت را مي‌پذيرد مقبول‌تر است؛ در حالي كه مخاطبان قرآن عقلا هستند؛ ۷۰ آيه قرآن درباره عقل نازل شده است؛ باب نخست كتاب كافي ما نيز درباره عقل و جهل است و گروهي نظر متفاوتي درباره حجيت عقل دارند.
ايشان يادآور شدند: ما قائليم كه انسان در انتخاب مسير اختيار دارد؛ در حالي كه ديگران نظر متفاوتي دارند و مطالب ديگر كه اينجا جاي بحث آن نيست.




نظرات کاربران