آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند

آیت‌الله جوادی:حج،شرک و جاهلیت‌ را درهم میشکند

حج با آن لبیک ویژه، طردکننده هر گونه جاهلیت، درهم شکننده هر بت و نشانه شرک‏آلود جاهلی و کوبنده هرگونه باطل قدیم و مدرن است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله جوادي آملي با تبيين ويژگي‌هاي مناسك حج در اثر گرانسنگ جرعه اي از «صهباي حج»، تصريح كردند: وطن اصلي مردم كعبه است و وقتي انسان به زيارت كعبه مي‏رود گويا به اصل خود رجوع كرده است.
ايشان با اشاره به روايتي از رسول گرامي اسلام (ص) كه فرموده است «حج گزار چون به گرد كعبه طواف كند از گناهان خود بيرون مي‏آيد و چون صفا و مروه سعي كند از گناهانش به‏ درمي‏آيد و چون در عرفات توقّف كند از گناهانش خارج مي‏شود و چون در مشعرالحرام توقّف كند از گناهانش برون مي‏آيد و چون رمي جمره كند از گناهانش خارج مي‏شود»، ابراز داشتند: هر يك از اين اعمال در آمرزش گناهي خاص مؤثر است و براي آمرزش آن گناه واجب شده است.
*معيار قبولي حج معظم له ادامه دادند: انباشت گناهان، زنگار و پرده‏اي بر فرد گنهكار است و هر يك از مناسك حج موجب كاستن از ضخامت اين پرده‏ها و كنار رفتن پوشش‌ها از دل‌ها مي‏گردد. لذا طبق بيان نوراني حضرت رسول (ص) معيار حج مقبول آن است كه حج‏گزار از آن پس، مرتكب گناه نشود، امّا اگر همچنان به تباهي و گناه تن داد، نشانه مردود بودن حجّ اوست.
اين مرجع تقليد همچنين دربارۀ كمترين پاداش كسي كه به كعبه مي‏نگرد، به حديث ديگري اشاره داشته و افزودند: كمترين پاداش كسي كه به كعبه مي‏نگرد، آن است كه خداوند در برابر هر نگاه، پاداشي به او مي‏بخشد و بدي‏اي را از او پاك مي‏كند و او را درجه‏اي بالا مي‏برد.
*حج؛ تجسم حشر مردم در قيامت ايشان، مناسك حجّ را نمونه‏اي از قيامت، حشر اكبر و تجسمي از حشر مردم در روز قيامت و برهنگي آنان در معاد دانستند و در ادامه با تمسك به روايات، كساني كه از انجام اين فريضه الهي سرباز مي‌زنند را مورد مذمّت قرار داده و تصريح كردند: در روايات آمده است كه تارك حج، كور محشور مي‏شود. او در دنيا كور است و در آخرت كورتر و گمراه‏تر. امام صادق (ع) نيز فرمودند «مرده‏اي كه در گور است دوست دارد كه در برابر دنيا و آنچه در آن است، او را يك حج مي‏بود؛ «وَدَّ مَنْ في القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنيا وما فِيها» ».
*حج؛ شفا بخش دل‌ها حضرت آيت الله جوادي آملي همچنين حج را شفابخش دل از بيماريهاي شرك‏آلودي همچون ريا، بخل و خودپسندي دانسته و خاطرنشان كردند: حج با آن لبيك ويژه، طردكننده هر جاهليت و درهم شكننده هر بت و نشانه شرك‏آلود جاهلي و كوبنده هرگونه باطل قديم و جديد است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران