آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود

آیت‌الله جوادی‌آملی:تارک حج، کور محشور می‏‌شود

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: حج شفابخش دل از بیماری‌های شرک‏‌آلود و نمونه‏‌ای از قیامت و حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين مرجع تقليد در اثر گرانسنگ جرعه‌اي از «صهباي حج» انجام هر يك از مناسك حج را موجب كنار رفتن پوشش‌هاي دل ذكر كرد.
وي با اشاره به روايتي از رسول گرامي اسلام(ص) كه فرموده است "حج‌گزار چون به گرد كعبه طواف كند از گناهان خود بيرون مي‏‌آيد و چون صفا و مروه سعي كند از گناهانش به‏ درمي‏‌آيد و چون در عرفات توقّف كند از گناهانش خارج مي‏‌شود و چون در مشعرالحرام توقّف كند از گناهانش برون مي‏‌آيد و چون رمي جمره كند از گناهانش خارج مي‏‌شود"، اظهار كرد: هر يك از اين اعمال در آمرزش گناهي خاص مؤثر است و براي آمرزش آن گناه واجب شده است.
به گزارش حوزه نيوز، اين مرجع تقليد ادامه داد: انباشت گناهان، زنگار و پرده‏‌اي بر گنهكار شود كه هر يك از اين مناسك موجب كاستن از ضخامت اين پرده‏‌ها و كنار رفتن اين پوشش‌ها از دل‌ها مي‏‌گردد. لذا طبق بيان نوراني حضرت رسول(ص) معيار حج مقبول آن است كه حج‏‌گزار از آن پس، مرتكب گناه نشود، امّا اگر همچنان به تباهي و گناه تن داد، نشانه مردود بودن حجّ اوست.
وي همچنين دربارۀ كمترين پاداش كسي كه به كعبه مي‏‌نگرد، به حديث ديگري اشاره كرد و افزود: كمترين پاداش كسي كه به كعبه مي‏‌نگرد، اين است كه خداوند در برابر هر نگاه، پاداشي به او مي‏‌بخشد و بدي‏‌ را از او پاك مي‏‌كند و او را درجه‏‌اي بالا مي‏‌برد.
جوادي‌آملي همچنين، مناسك حجّ را نمونه‏‌اي از قيامت، حشر اكبر و تجسمي از حشر مردم در روز قيامت و برهنگي آنان در معاد دانست و در ادامه با تمسك به روايات، كساني كه از انجام اين فريضه الهي سرباز مي‌زنند را مورد مذمّت قرار داد و تصريح كرد: در روايات آمده است كه تارك حج، كور محشور مي‏‌شود. او در دنيا كور است و در آخرت كورتر و گمراه‏‌تر. امام صادق (ع) نيز فرمودند "مرده‏‌اي كه در گور است دوست دارد كه در برابر دنيا و آنچه در آن است، او را يك حج مي‏‌بود؛«وَدَّ مَنْ في القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنيا وما فِيها»".
اين مرجع تقليد، حج را شفابخش دل از بيماري‌هاي شرك‏‌آلودي همچون ريا، بخل و خودپسندي دانست و ادامه داد: حج با آن لبيك ويژه، طردكننده هر جاهليت و درهم شكننده هر بت و نشانه شرك‏‌آلود جاهلي و كوبنده هرگونه باطل قديم و جديد است.
وي يادآور شد: وطن اصلي مردم كعبه است و وقتي انسان به زيارت كعبه مي‏‌رود گويا به اصل خود رجوع كرده است، بنابراين، كعبه مظهر فطرت است و حالت اصلي انسان‌ها رجوع به كعبه است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران