آیتالله جوادیآملی:تارک حج، کور محشور میشود
آیتالله جوادیآملی گفت: حج شفابخش دل از بیماریهای شرکآلود و نمونهای از قیامت و حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين مرجع تقليد در اثر گرانسنگ جرعهاي از «صهباي حج» انجام هر يك از مناسك حج را موجب كنار رفتن پوششهاي دل ذكر كرد.
وي با اشاره به روايتي از رسول گرامي اسلام(ص) كه فرموده است "حجگزار چون به گرد كعبه طواف كند از گناهان خود بيرون ميآيد و چون صفا و مروه سعي كند از گناهانش به درميآيد و چون در عرفات توقّف كند از گناهانش خارج ميشود و چون در مشعرالحرام توقّف كند از گناهانش برون ميآيد و چون رمي جمره كند از گناهانش خارج ميشود"، اظهار كرد: هر يك از اين اعمال در آمرزش گناهي خاص مؤثر است و براي آمرزش آن گناه واجب شده است.
به گزارش حوزه نيوز، اين مرجع تقليد ادامه داد: انباشت گناهان، زنگار و پردهاي بر گنهكار شود كه هر يك از اين مناسك موجب كاستن از ضخامت اين پردهها و كنار رفتن اين پوششها از دلها ميگردد. لذا طبق بيان نوراني حضرت رسول(ص) معيار حج مقبول آن است كه حجگزار از آن پس، مرتكب گناه نشود، امّا اگر همچنان به تباهي و گناه تن داد، نشانه مردود بودن حجّ اوست.
وي همچنين دربارۀ كمترين پاداش كسي كه به كعبه مينگرد، به حديث ديگري اشاره كرد و افزود: كمترين پاداش كسي كه به كعبه مينگرد، اين است كه خداوند در برابر هر نگاه، پاداشي به او ميبخشد و بدي را از او پاك ميكند و او را درجهاي بالا ميبرد.
جواديآملي همچنين، مناسك حجّ را نمونهاي از قيامت، حشر اكبر و تجسمي از حشر مردم در روز قيامت و برهنگي آنان در معاد دانست و در ادامه با تمسك به روايات، كساني كه از انجام اين فريضه الهي سرباز ميزنند را مورد مذمّت قرار داد و تصريح كرد: در روايات آمده است كه تارك حج، كور محشور ميشود. او در دنيا كور است و در آخرت كورتر و گمراهتر. امام صادق (ع) نيز فرمودند "مردهاي كه در گور است دوست دارد كه در برابر دنيا و آنچه در آن است، او را يك حج ميبود؛«وَدَّ مَنْ في القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنيا وما فِيها»".
اين مرجع تقليد، حج را شفابخش دل از بيماريهاي شركآلودي همچون ريا، بخل و خودپسندي دانست و ادامه داد: حج با آن لبيك ويژه، طردكننده هر جاهليت و درهم شكننده هر بت و نشانه شركآلود جاهلي و كوبنده هرگونه باطل قديم و جديد است.
وي يادآور شد: وطن اصلي مردم كعبه است و وقتي انسان به زيارت كعبه ميرود گويا به اصل خود رجوع كرده است، بنابراين، كعبه مظهر فطرت است و حالت اصلي انسانها رجوع به كعبه است.